۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۴۹۹۴۷۴
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت:

جنون بنی‌سلمان همزمان با سفر ترامپ/ توطئه در ریاض، کشتار در العوامیه

در آستانه برگزاری نشست سران اسلامی با حضور دونالد ترامپ رییس جمهور ایالت متحده آمریکا، منطقه شیعه نشین العوامیه شاهد محاصره و جانیتگری نیروهای سعودی است.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: ادامه واکنش‌ها به سفر ترامپ به ریاض و تشکیل ناتوی عربی ضد ایران،‌ محاصره منطقه شیعه نشین العوامیه در عربستان،‌ تبیین تاثیرگذاری فتوای جهاد کفایی در عراق،‌ ادامه اعتصاب غذای زندانیان فلسطینی و افزایش واکنش‌ها به سرکوب معترضان بحرینی از مهم‌ترین عنواین خبری روزهای پیش در بسته خبری "جهان اسلام در هفته ای که گذشت" است.

سفر ترامپ به عربستان و تشکیل ناتوی عربی
حجت الاسلام شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان گفت: نشست عربی ـ آمریکایی بار دیگر به جهان عرب توهین کرده است زیرا درصدد ذلت وخواری فلسطین و قدس بوده، بر جنایت های عربستان در یمن سرپوش گذاشته و به حمایت از تکفیری هایی پرداخت که درصدد شکاف امت هستند. وی افزود: لبنان هیچ استفاده از این نشست نخواهد کرد چرا که جزئی از محور آمریکا و عربستان نیست و هیچگاه دستور عربستان و توصیه هایی آمریکا را اجرایی نمی کند.

شیخ علی یاسین رییس جمعیت علمای صور لبنان درباره مشارکت لبنان در نشست ریاض گفت: امیدواریم مشارکت لبنان در این نشست، آغاز بحران داخلی لبنان نباشد زیرا ما به شدت به وحدت و ایستادگی در برابر پروژه های شبهه دار منطقه که لبنان را تهدید می کند، نیاز داریم.

 آیت الله عبدالامیر قبلان رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در پیامی خطاب به سران شرکت کننده در نشست اسلامی ـ آمریکایی که قرار است روز یکشنبه در ریاض برگزار شود، تصریح کرد: در این نشست باید انصاف را در حق ملت فلسطین رعایت و بر حقوق مشروع آنان در برپایی دولت مستقل به پایتختی قدس شریف و بازگشت آوارگان به منازلشان تأکید کنید.

شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت درباره نشست اسلامی ـ عربی ـ آمریکایی که قرار است روز یکشنبه در ریاض برگزار شود، گفت: رییس جمهور تندرو آمریکا روز یکشنبه خواهد آمد تا به ما درس اسلام و اعتدال بدهد. وی ادامه داد: متوجه نمی شویم که چرا اعراب به بهانه دفاع از دین اصیل اسلامی و مذهب اهل سنت و جماعت در برابر ایران بسیج شده اند. ایران در طول 38 سال ثابت کرد که در شعارهای بزرگ خود به ویژه مقابله با آمریکا و رژیم صهیونیستی صادق است و این مساله برای ما نشان دهنده اسلام اصیل سیاسی و عملی به شمار می آید.

سید علی فضل الله، امام جمعه بیروت خاطرنشان ساخت: سیاست های آمریکا همچنان با توهم اعراب و مسلمانان مواجه می شود و به آنها وعده حل مشکل فلسطین را می دهد. این در حالی است که آمریکا درصدد سوء استفاده از تنش های منطقه برای تحقق مصالح خود است. قرارداد 300 میلیارد دلاری فروش سلاح نیز در این راستا قرار دارد.

نمایندگان چند حزب و گروه و شخصیت لبنانی از جمله حزب الله، جنبش امل، جریان ملی آزاد و جریان المرده با صدور بیانیه ای نشست آتی سران کشورهای عربی با آمریکا در ریاض را محکوم کردند. در این بیانیه آمده است: آمریکا سعی دارد به بهانه تفاهم نامه های اقتصادی و نظامی، میلیاردها دلار از کشورهای حاشیه خلیج (فارس) به ویژه عربستان به جیب زده و جبهه ای در برابر جمهوری اسلامی ایران که حامی مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و تروریست های تکفیری است تشکیل دهد.

فراکسیون الوفاء للمقاومه پارلمان لبنان تکیه آل سعود بر آمریکا برای ادامه جنگ در منطقه را عامل نابودی امکانات عربستان توصیف کرد.

حجت الاسلام سید هاشم صفی الدین رییس شورای اجرایی حزب الله با اشاره به اینکه هیچ قدرتی در جهان توانایی نابودی مقاومت را ندارد، تصریح کرد: گرچه منطقه با چالش های بزرگی بر اساس حضور صهیونیست ها و آمریکایی ها روبروست اما هیچگاه احساس نمی کنیم که مقاومت به دلیل حضور دشمنان دچار ضعف و هراس می شود.

شیخ احمد القطان رییس جمعیت قولنا و العمل خاطرنشان ساخت که گروه گمراهی که به نام دین و اهل تسنن در حال کشتار مردم است تنها مصالح خود را دنبال کرده و برنامه های دشمن صهیونیستی و استکبار جهانی را اجرا می کند.

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان گزارش دبیرکل سازمان ملل را کاملا علیه حزب الله توصیف کرد و گفت: گزارش آنتونیو گوتیرس کاملا علیه حزب الله مقاوم و مدافع از سرزمین در برابر اشغالگران صهیونیستی است و با توصیه های آمریکا و اسرائیل همخوانی دارد.

جنبش توحید اسلامی لبنان در پیامی به مناسبت شصت و نهمین سالروز نکبت تأکید کرد که مقاومت با الگوی لبنانی و فلسطینی همچنان تنها گزینه برای آزادی به شمار می آید و این گزینه هیچگاه از اصول خود عقب نشینی نمی کند.


امنیت امروز عراق مرهون فتوای جهاد کفایی
حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی، خطیب جمعه نجف اشرف به نشست سران کشورهای عربی و اسلامی با دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در ریاض پایتخت عربستان اشاره کرد و گفت: هدف از این نشست ایجاد گروه نظامی ناتو علیه جمهوری اسلامی ایران و چپاول منابع ملی کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

حجت‌الاسلام سیدعمار حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق در دیدار با جمعی از مسؤولان اقلیم کردستان بر حفظ ثبات در اقلیم کردستان تاکید کرد و افزود: در دوران پساداعش باید برای حفظ مصالح ملی از برخی خواستههای حزبی و اقلیمی عقبنشینی کرد.

سید محمد علی الحلو از روحانیان عراق در سومین سالگرد صدور فتوای جهادی کفایی تصریح کرد که آیت الله سیستانی با فتوای جهاد کفایی، طرح نجات انسانها از تروریسم را کلید زد.

سید احمد صافی امام جمعه کربلا نیز تصریح کرد که فتوای جهاد کفایی حضرت آیت الله سیستانی و خون ملت عراق، منطقه را از خطر تروریسم نجات داد.

حضرت آیت الله بشیر النجفی از مراجع تقلید نجف اشرف خاطرنشان کرد که نوادگان بنی امیه از همه توان برای تخریب حرم حضرت رقیه(س) استفاده کرده و شکست خوردند.

حضرت آیت الله سید محمد سعید حکیم، از مراجع تقلید نجف بر ضرورت نشر معارف اهل بیت (ع) تاکید کرد و بیان داشت: طلاب علوم دینی باید به وظایف خود در قبال جامعه و مردم پایبند باشند.

حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده حضرت آیت الله سیستانی اظهار داشت: تصور وضعیت عراق بدون فتوای جهاد کفایی حضرت آیت الله سیستانی در مبارزه با تروریسم امکان پذیر نیست زیرا هدف دشمنان نابودی بغداد، نجف و کربلا بود.

افزایش نگرانی ها از محاکمه شیخ عیسی قاسم
حجت الاسلام شیخ میثم سلمان مسؤول آزادی های دینی دیده بان حقوق بشر بحرین نسبت به اوضاع زندان های این کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: همه گزارش های بین المللی بر سوء رفتار و توهین به کرامت زندانیان و شکنجه برنامه ریزی شده در زندان های بحرین تأکید دارد

نبیل رجب از فعالان حقوق بشر بحرین گفت: دولت ترامپ به طور جدی درصدد رفع همه موانع حقوق بشری آن هم با فروش سلاح به کشورم بحرین است، کشوری که در ائتلاف عربی به رهبری سعودی در تجاوز به یمن مشارکت دارد. وی افزود: برای من شرم آور است که کشورم بحرین با حمایت ایالات متحده آمریکا یمن را بمباران می کند.

شیخ صهیب حبلی از علمای اهل سنت لبنان محاکمه شهروندان در دادگاه های نظامی را تجاوزی آشکار به قوانین و آزادی ها توصیف کرد و اظهار داشت: محاکمه شیخ عیسی قاسم که از علمای زاهد است از رسوایی دوران به شمار آمده و محاکمه همه ملت محسوب می شود. ملت بحرین به رهبری آیت الله شیخ عیسی قاسم سال هاست در راستای آزادی مقاومت می کند.

حجت الاسلام شیخ علی دعموش نایب رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان خاطرنشان ساخت: پافشاری نظام بر محاکمه شیخ عیسی قسام یک توطئه بسیار خطرناک به شمار می آید چرا که وی از جایگاه دینی بزرگی در سطح ملی و اسلامی برخوردار است و ضمانت واقعی برای حال و آینده بحرین محسوب می شود.

حجت الاسلام عباس شبر رییس بخش آزادی های دینی انجمن دموکراسی و حقوق بشر «سلام» تعرض به آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین را تجاوز به فرهنگ بحرین و یک مذهب توصیف کرد و افزود که شیخ عیسی قاسم نماد طایفه و فرهنگ اصیل کشور است.

تلاش الازهر برای مبارزه با افراطی‌گری در مصر
صالح محمد عبدالحمید، عضو کمیته فتوای الازهر گفت: طرح «قانون تنظیم گفتمان دینی» که تقدیم کمیته دینی مجلس شده و به زودی در صحن مجلس پارلمانی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت همانند طرح «قانون تنظیم فتوا» دارای اهمیت است. یکی از فایده‌های این قانون متوقف ساختن فتواهای افراطی است که همواره مردم را به درگیری با دیگران دعوت می‌کند.

الازهر مصر در راستای مبارزه با فتنه از طرح این نهاد دینی برای مجرم شمردن کسانی که به دنبال ایجاد فتنه مذهبی هستند، خبر داد.

عباس شومان، معاون الازهر مصر با بیان آنکه تروریسم با آموزه‌های ادیان آسمانی در تنافی است، خاطرنشان کرد: امت اسلامی امروز با مشکلات فراوان و هجوم اندیشه‌های خبیثانه دشمنان با هدف نابودی وحدت امت اسلامی مواجه است. تروریست‌ها بسیار تلاش دارند تا آتش جنگ را به سایر کشورهای عربی خصوصا مصر بکشانند.

محاصره و کشتار شیعیان در العوامیه عربستان
نظامیان رژیم سعودی از هفته پیش حمله خود به العوامیه را آغاز کرده‌ و این منطقه شیعه نشین را به محاصره خود درآورده اند. در پی این حملات تاکنون 4 شهروند عربستانی به شهادت رسیده و شماری نیز زخمی شده‌اند.

علمای یمن در همین راستا در پیامی یورش آلسعود به مردم مظلوم العوامیه را محکوم و تاکید کردند: رژیم آلسعود در راستای اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی قدم بر میدارد.

علمای قطیف عربستان نیز در پیامی به جنایت رژیم آلسعود در منطقه العوامیه واکنش نشان دادند و بر مجازات عاملان این اقدام تاکید کردند. آنان تصریح کردند: هیچ کسی حق ندارند نسبت به این جنایت بزرگ بی تفاوت باشد و یا بترسد زیرا مساله فقط کشتار مردم العوامیه نیست بلکه نادیده گرفتن حقوق مردم، استفاده از رسانهها برای تبرئه خود، مظلوم نمایی، منسوب کردن شهدا به جریانهای تروریستی و دروغ پراکنی است.

آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان از محاصره و تیراندازی به سوی ساکنان منطقه العوامیه عربستان به شدت انتقاد کرد و گفت: این مساله نشان دهنده اوج فساد و جنایت نظام آل سعود است. تحولات العوامیه در چارچوب کینه توزی و تکفیر عمدی قشری از ملت است که هیچگاه نمی توانند حقوق دینی و اجتماعی خود را مطالبه کنند.

انتقاد جریان مقاومت از سازش در سالروز نکبت 
رمضان عبدالله شلح در شصت و نهمین سالگرد اشغال فلسطین تأکید کرد: سلاح را بر زمین نمی‌گذاریم و حضور اسرائیل را بر وجبی از خاک فلسطین به رسمیت نخواهیم شناخت ، می‌گوییم «نه، به اسرائیل» زیرا این به معنای «بله» به فلسطین است.

شیخ محمد صالح الموعد سخنگوی شورای علمای فلسطین با تاکید بر اینکه فلسطین مهم ترین مساله جهان اسلام است اظهار داشت: قبله نما باید به سمت فلسطین باشد.

انجمن علمای یمن با انتشار بیانیه‌ای بر همبستگی خود با اسیران فلسطینی دربند در زندان‌های رژیم صهیونیستی تاکید و چشم پوشی از هر وجب خاک فلسطین را خیانت توصیف کردند.

علمای فلسطینی ساکن لبنان با اشاره به شصت و نهمین سالروز نکبت تأکید کردند: فلسطین باید اولویت اصلی باشد و به هیچ بهانه ای و تحت هر فشار بین المللی نباید مورد تجزیه قرار گیرد. منطق مذاکره با صهیونیست ها برای حل مشکل این سرزمین غیرشرعی است و سرسپردگی بدون اجرت به شمار می آید.

جنبش مقاومت اسلامی حماس اعلام کرد: مقاومت عامل بازدارنده واقعی رژیم صهیونیستی است و آنچه که با زور گرفته شده تنها در سایه زور بازگردانده می شود./۹۸۳/ب۹۵۲/ک 

ارسال نظرات