۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۴۹۹۴۵۶
بایدهای فرهنگ کتابخوانی؛

ترویج فرهنگ کتابخوانی نیازمند راهکارهای معرفتی و علمی

مدیر حوزه علمیه بندرعباس گفت: مطالعه در دوران کودکی یکی از عناصر اصلی و تاثیرگذار در شکل گیری شخصیت کودک است؛ آشنا کردن کودکان با کتاب و کتابخوانی تاثیر بسزایی در رشد شخصیتی آنان دارد.
کتابخوانی

حجت الاسلام روح الله اولیایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، با اشاره به اهمیت مطالعه و ارتقای سطح آگاهی های افراد جامعه گفت: نقطه آغاز رسالت و دعوت اسلامی با خواندن و مطالعه شکل گرفت و از اعجاز اسلام رشد و پیشرفت هر جامعه در گرو مطالعه است، قرآن و راه رسیدن به آن، مطالعه و تدبر بود.

وی با تأکید بر ضرورت افزایش سرانه مطالعه، افزود: باید در جامعه‌ ای که در حال پیشرفت هست، سرانه مطالعه بالا برود، این موضوعی است که دستگاه‌ های فرهنگی باید به آن ورود پیدا کنند، رهبر معظم انقلاب در خاطره ای عنوان کرده اند «من و همه فرزندانم بر اساس فرهنگ آموختن، قبل از خواب چند صفحه کتاب را مطالعه می‌ کنیم، فرزندانم گاهی با کتاب خواندن خوابشان برده، این امر باید در کودکان نهادینه شود، والدین می‌ توانند این حساسیت را در فرزندان خود ایجاد کنند».  

مدیر حوزه علمیه برادران بندرعباس با اشاره به اهمیت مطالعه در شکل شخصیت افراد گفت: مطالعه در دوران کودکی یکی از عناصر اصلی و تاثیرگذار در شکل گیری شخصیت کودک است؛ آشنا کردن کودکان با کتاب و کتابخوانی تاثیر بسزایی در رشد و تکامل هرچه بیشتر کودکان در تمامی ابعاد شخصیت دارد، توجه به این امر مهم تربیت افرادی سالم و در نهایت شکل‌گیری جامعه سالم را درپی دارد.

حجت الاسلام اولیایی در ادامه با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی و فرهنگ مطالعه از منظر اسلام و قرآن و معصومین(ع) افزود: نمونه بارز فرهنگ کتاب خوانی و اهمیت مطالعه را می توان در سوره علق دید، خداوند در اولین آیاتی که به قلب پیامبر اکرم(ص) نازل کرد در واقع ایشان را به خواندن دستور داد، این آیه نشان دهنده اهمیت موضوع کتاب و خواندن آن از دید قرآن است.

وی با تاکید بر اینکه برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه دو راهکار اساسی وجود دارد، گفت: نخست، راهکار معرفتی و دیگر راهکار عملی است که راهکار معرفتی بر راهکار عملی مقدم است.

مدیر حوزه علمیه برادران بندرعباس با تاکید بر اینکه در حوزه کتاب باید چند کار مهم و اساسی انجام شود، بیان کرد: یکی از حوزه‌ های کتاب، فرهنگ کتابخوانی است، متأسفانه بسیاری از کتاب‌ های خریداری شده در قفسه کتاب‌ ها حبس می‌ شود که این امر یک آسیب در حوزه کتاب به شمار می‌ رود. 

حجت‌الاسلام اولیایی با بیان اینکه فرهنگ کتابخوانی در حال تضعیف شدن است، گفت: این امر یک مأموریت و هدفی است که باید آن را انجام داده و به اتمام برسانیم، سرانه کتابخوانی در برنامه‌ ها با توجه به نیازهای ما که در حال گسترش است، افزایش پیدا می‌ کند. 

وی تصریح کرد: یک زمانی، اگر اطلاعات ما در هر حوزه‌ ای کم بود هیچ مشکلی به وجود نمی‌ آمد در صورتی که امروز نیازها افزایش پیدا کرده و ما باید در تمام حوزه‌ های روانشناسی، جامعه‌شناسی، پزشکی، سبک زندگی، فرهنگی، سیاسی و سایر موارد اطلاعات مورد نیاز زندگی‌ را بدانیم، قطعا تحقق این امر از طریق کتاب صورت می‌ گیرد.  

 مدیر حوزه علمیه برادران بندرعباس با بیان اینکه باید کتاب در سبد زندگی مردم قرار گیرد، عنوان کرد: متأسفانه امروز کتاب اولویت خرید مردم نیست، قطعا اگر پول داشته باشند، دیگر نیازهای خود را خریداری کرده و در آخر به خرید کتاب اقدام می کنند و یا گاهی کتاب اصلا خریداری نمی‌ شود. 

حجت الاسلام اولیایی همچنین با تاکید بر اینکه علیرغم گسترش فراوان اینترنت، باز به خواندن کتاب بسیار نیاز داریم گفت:‌ با توجه به تهاجم فرهنگی دشمن باید به سمت کتاب هایی برویم که با این تهاجم مقابله می کند.

وی در پایان تصریح کرد: کسانی که به سمت کتاب می روند و فواید کتابخوانی و مضرات ناشی از عدم مطالعه را می‌ دانند اینها خود به خود به سمت کارهای علمی می روند./۸۵۱/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات