۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۴۹۹۲۰۶

تأکید مفتی مصر بر رعایت اعتدال در انجام اعمال عبادی و فردی در ماه رمضان

مفتی مصر تاکید کرد که در ماه مبارک رمضان باید میان اعمال عبادی و فردی توازن برقرار باشد.
شیخ شوقی علام مفتی  مصر

به گزارش خبرگزاری رسا، شوقی علام مفتی مصر تاکید کرد که مسلمانان در ماه مبارک رمضان باید میان عبادت و فعالیت‌های شخصی و اجتماعی خود توازن و مساوات برقرار کرده و جانب اعتدال را رعایت کند.

علام افزود: در ماه مبارک رمضان باید اولویت‌های دینی رعایت شود. نباید به گونه‌ای عمل شود که مستحبات بر واجبات مقدم شوند و یا آنقدر غرق در مستحاب شویم که واجبات را تضییع کنیم. اینگونه نباشد که شب‌ها مشغول عبادت شده و صبح‌ به هنگام خدمت رسانی به مردم دچار سستی و تنبلی شویم.

مفتی مصر خاطر نشان کرد: انسان روزه‌دار باید همواره به خود یاد‌آوری کند که روزه است تا عبادتش را تضییع نکرده و در گناهان و معاصی قرار نگیرد. عمل عبادی روزه‌، تربیت روحانی برای همگان به شمار می آیدکه هدف از آن تهذیب نفوس و تحقق ایمان و تعالیم اسلام است.

وی ادامه داد: انسان باید قبل از آغاز ماه مبارک رمضان خود را برای فریضه روزه‌داری آماده کند. صحابه پیامبر اکرم(ص) قبل از ورود به ماه مبارک رمضان خود را آماده کرده و از خدا درخواست می‌کردند که توفیق درک ماه رمضان را داشته باشند همانگونه که بعد از اتمام ماه مبارک رمضان از خداوند مسالت داشتند تا روزه‌داری در رمضان آینده نصیبشان شود.

علام با تاکید بر لزوم رعایت توازن در بعد روحی و جسمی در این ماه تصریح کرد: ماه مبارک رمضان موسم عبادت است و همین ویژگی سبب تمایز رمضان از سایر ماه‌های سال شده است. از توفیقات بندگان در این ماه آن است که خداوند استمرار اطاعت و بندگی و انجام واجبات را به بنده‌ای عطا می‌کند.

مفتی مصر با بیان آنکه روزه از عبادت‌های اسرار آمیز خداست که احدی بر آن اطلاع ندارد گفت: علما روزه را به دو قسم ظاهری و باطنی تقسیم کردند. مرتبه ظاهر که همان خوردن، نوشیدن و سایر شهوات است که به آن روزه عوامانه نیز گفته می‌شود اما در مقابل روزه باطن است که انسان به هر میزان که از محرمات و حتی مکروهات دوری کند به سمت روزه خواص پیش می رود./981/ب۹۰۱/د

ارسال نظرات