۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۴۹۸۸۹۳
نماینده خبرگان رهبری:

امروز برخی کارگاه‌های تولیدی تبدیل به انبار‌ی شده است

حجت‌الاسلام و المسلمین دیرباز، واردات بی‌رویه به کشور را عامل تعطیلی برخی از کارگاه‌های تولیدی دانست.
حجت الاسلام و المسلمین دیرباز

حجت‌الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز، رییس دانشگاه قم، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به رکود اقتصادی در کشور، اظهار داشت: در مباحث اقتصادی مبحث تورم امر غیر معمول و عجیب و غریبی نیست، زیرا اقتصاد هر کشوری ممکن است زمانی دچار تورم شود، مسأله مهم در این میان، خروج سریع و بدون ایجاد رکود از تورم است که با کارشناسی‌های تخصصی محقق می‌شود.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: مسأله تورم و رکود دو مسأله‌ای است که معمولاً عکس یکدیگر عمل می‌کنند، از این رو اگر رشد تولید بالا برود، موجب کاهش تورم خواهد شد و اگر تورم کاهش یابد مانع افزایش تولید خواهد شد.

وی با بیان این که در حال حاضر کشور دچار تورم بوده و رکود گریبانگیر تولیدکنندگان شده است، خاطرنشان کرد: در دوران اخیر تلاش دولت بر این بود تا تورم را کاهش دهد اما غافل از آن بود که حتی اگر تورم هم در کشور کاهش یابد، باز هم مردم توان خرید کالا را نخواهند داشت، چرا که کشور دچار رکود شدیدی شده، اشتغال کاهش یافته و بیکاری در جامعه افزایش خواهد یافت.

رییس دانشگاه قم با ابراز نگرانی از رکود شدید اقتصادی در کشور، افزود: متأسفانه در چند سال اخیر تولید به شدت کاهش یافته و در نهایت منجر به رکود شدید اقتصادی در کشور شده است به طوری که اکثر کارخانه‌ها با کمتر از 50 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، تا آنجایی که حتی برخی کارخانه‌ها نیز به طور کامل تعطیل شده‌اند.

وی با تأکید بر این که راهکار‌های مختلفی برای خروج از رکود وجود دارد، اظهار داشت: مدیریت واردات کالا یکی از راهکار‌‌هایی است که می‌تواند رابطه میان تورم و رکود را متناسب سازد، از این رو است که رهبر معظم انقلاب بارها در این باره تذکر داده است، تا از ورود کالاهایی که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود خودداری شود، اما متأسفانه به این مهم عمل نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین دیرباز ادامه داد: چنین کاری منجر می‌شود تا بازار تقاضا برای کالاهای داخلی تکان قابل توجهی بخورد، چرا که در حال حاضر کارخانه‌های بسیاری برای رونق تولیدات خود، تسهیلاتی از بانک‌های مختلف دریافت کرده‌اند اما در باز پرداخت آن با مشکلاتی مواجهه شده‌اند، چرا که نمی‌توانند محصولات و تولیدات خود را به فروش برسانند.

وی ابراز داشت: امروز برخی کارگاه‌های تولیدی تبدیل به انبار‌های بزرگی شده است کارگاه‌های تولیدی تبدیل به انبار‌های بزرگی شده است، زیرا واردات بی‌رویه کالا موجب شده است تا بازار‌های داخلی در اختیار کالاهای خارجی قرار بگیرد.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری با ابراز نگرانی از تغییر ذائقه آحاد مردم، تصریح کرد: اگر ذائقه مصرف کننده داخلی تغییر ‌یافته و در تهیه کالاهای خارجی از خود ذوق و شوق نشان دهد دیگر نمی‌توان کاری برای تولید‌کننده داخلی انجام داد، زیرا چنین جامعه‌ای به هر قیمتی که شده، کالای خارجی را تهیه خواهد کرد.

وی تأکید کرد: به نظر بنده ضروری است تا ورود کالاهای خارجی مدیریت شود و بانک‌ها به جای آن که تولید‌کنندگان را به واسطه تأخیر در اقساط وام‌ها جریمه کنند، بخش قابل توجهی از جریمه‌ها را بخشید، سپس مهلتی به کارگاه‌ها و تولید‌کنندگان داده شود تا پس از رونق بازار، بدهی‌های خود را پرداخت کند.

رییس دانشگاه قم با مهم خواندن مسأله افزایش کیفیت کالا‌های داخلی، خاطرنشان کرد: ضروری است تا در میان افرادی که در زمینه تولید فعالیت می‌کنند این فرهنگ به وجود آید که بیش از پیش به کیفیت کالاهای خود اهمیت دهند.

وی، اظهار داشت:‌ ضرور است که به آحاد مردم آموزش داده شود تا با خرید کالای ایرانی از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنند. اگر روحیه حمایت از تولیدات داخلی در جامعه نهادینه شود، اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد که در نهایت منجر به خروج از رکود، رونق اقتصادی و پیشرفت اقتصادی خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دیرباز، ابراز داشت: هزینه‌های بسیاری صرف تحصیل فرزندان این سرزمین می‌شود تا مراتب مختلف تحصیلی را طی کرده و وارد دانشگاه شوند. اما متأسفانه پس از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه‌ها شغلی برای فعالیت چنین جوانانی وجود ندارد.

وی تأسیس، راه‌اندازی و تقویت کارگاه‌های کوچک را از مصادیق اقتصاد مقاومتی برشمرد و تأکید کرد: با ایجاد کارگاه‌های کوچک از یک سو می‌توان معضل بیکاری جوانان را ریشه‌کن کرد و از سوی دیگر همین کارگاه‌های کوچک در آینده تبدیل به کارخانه‌های بزرگی خواهند شد که چرخ اقتصاد را حرکت خواهند داد./878/ ۳۰۲/ص

اکتای بهمنی
ارسال نظرات