۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۴۹۸۴۰۱

آگاهی اجتماعی بدون ترویج کتابخوانی تحقق نمی یابد

کارشناس فرهنگی گفت: ارتقای سطح تفکرات خانواده، ورود جدی آموزش وپرورش، بهره‌گیری از فضاهای عمومی راه‌های ترویج کتابخوانی است.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس، حجت الاسلام محمد رضایی

حجت‌الاسلام محمد رضایی رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز در پاسخ به این سوال که چرا سرانه مطالعه در ایران زیر دو دقیقه است، گفت: برای پاسخ به این سوال، در ابتدا بایستی تعریف درست و منطقی‌ای  از مطالعه داشته‌ باشیم، اگر منظور از مطالعه این است که فرد در طول یک روز، کتابی را در دست داشته و آن را مطالعه نماید این سرانه‌ی اعلام شده درست می‌باشد.

 وی معتقد است که اگر مطالعه را صرفا در این قالب تعریف نکنیم با توجه به گستردگی بسیار زیاد وسائل ارتباط جمعی ازجمله سایت‌های خبری، تلگرام، واتس آّپ، اینستاگرام و... یقینا سرانه مطالعه و خواندن در یک روزبیش از چهار ساعت محاسبه و اعلام می‌گردد.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس با اشاره به توجه به جایگاه خاص کتاب برای ترویج فرهنگ کتابخوانی تصریح کرد: ورود جدی آموزش وپرورش برای تربیت کودکان ونوجوانان به این ترتیب که هر دانش آموز کودک ونوجوان خود را ملزم بداند در طول یک روز نسبت به مطالعه کتاب غیر درسی بصورت حداقل یک ساعت، اقدام نماید از راهکارهای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه است.

حجت‌الاسلام رضایی ارتقای سطح تفکرات خانواده به عنوان متولیان واقعی ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین فرزندان خود، توسط رسانه‌های جمعی نظیر صدا وسیما و مطبوعات و بهره‌گیری از فضاهای عمومی را از دیگر راه‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی دانست.

وی ادامه داد: می‌توان برای نیل به این منظور، در کلیه فرودگاه‌ها، ترمینال‌ها، نانوائی‌ها، متروی شهری، قطارهای مسافربری، پارک‌ها، اتوبوس‌ها، کلینیک‌های درمانی، بیمارستان‌ها و ... غرفه‌هایی را برای ارائه کتاب به کسانی که خواهان استفاده درست ومطلوب از وقت هستند، ایجاد کرد.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس اهدای کتاب را یکی از مهم ترین راهکارها برای فرهنگ کتابخوانی دانست و تصریح کرد: ولی صرفا این یک راهکار، نمی تواند در این عرصه کاملا راهگشا باشد.

حجت‌الاسلام رضایی با تصریح بر اینکه باید فرهنگ کتابخوانی را در بین اقشار مختلف جامعه گسترش دهیم تأکید کرد: برای این توسعه بایستی به تناسب ذائقه و علاقمندی جامعه هدف، سلسه اقداماتی را برای جذب این عزیزان برای خواندن کتاب بعمل آوریم.

به گفته وی به عنوان مثال می توان برای جوانان علاقمند به سیاست، یک عنوان کتاب سیاسی را در سطح کشور تبلیغ کرد و پس از آن مسابقه ای را به صورت سوال برگرفته از همان کتاب اجرا و جوائز نفیسی نیز به برگزیدگان اهدا شود.

وی معتقد است که استفاده از ظرفیت عظیم صدا وسیمای جمهوری اسلامی در این حوزه، باید بهره برداری مطلوب شود.

حجت‌الاسلام رضایی با بیان اینکه اصولا در خصلت آدمیزاد، عادت‌پذیری وجود دارد، ادامه داد: چنانچه مسئولان امور فرهنگی کشور، سنگ بنای تربیت و تعلیم و پرورش نسل‌های بعدی انقلاب را با مشارکت جدی خانواده و آموزش و پرورش، این گونه طراحی کنند که هر یک فرد دانش آموز بایستی روزانه یک یا دو ساعت کتاب غیر درسی مطالعه نماید به این طریق می توان کتابخوان‌هایی حرفه‌ای در سطح جامعه پرورش داد./825/ت۳۰۲/س

 

ارسال نظرات