۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۴۹۸۳۹۷

شماره چهارم ماهنامه رسائل در بازار نشر

چهارمین شماره ماهنامه رسائل، اندیشه حوزه علمیه عصر انقلاب، چاپ و روانه بازار نشر شد.
ماهنامه رسائل

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چهارمین شماره ماهنامه رسائل؛ اندیشه حوزه علمیه عصر انقلاب ویژه اردیبهشت 1396 به سردبیری مسعود معینی‌پور با قیمت 8000 تومان چاپ و روانه بازار نشر شد.

 مطالب این شماره ماهنامه با سخن سردبیر با عنوان «جمهوری؛ ضامن بقاء» آغاز شده و پنچ پرونده با نام‌های «بازاریابی سیاسی»، «سید محمد باقر صدر؛ الگوی تحول در حوزه معاصر»، «حوزه انقلاب در زمانه سکولار»، «در جست‌وجوی عمیق‌ترین لایه‌های فرهنگ و اندیشه» و «کتاب سال حوزه و احیاء شیوه سلف» را دربردارد.

اخلاق گمشده انتخابات

پرونده نخست رسائل به عنوان مطلعی بر اندیشه حوزه‌ عصر انقلاب اسلامی می‌کوشد در باب مهم‌ترین رویداد این روزهای جمهوری اسلامی ایران با موضوع اخلاق انتخابات و نقد و بررسی هنجارهای بازاریابی سیاسی، عرصه تصمیم‌سازی مردم و تأثیرات تبلیغاتی کاندیداهای انتخاباتی را در این عرصه، مورد نقد و کنکاش قرار دهد.

«از ناچاری تا دمکراسی»، «روحانیت تصدی‌گری سیاسی یا هدایت‌گری سیاسی؟»، «تنفیذ مصلحتی»، «کرسی نقد و نظر»، «انتخابات پیش‌رو، حوزه و سرمایه‌سازی اجتماعی»، «شش‌گانه انتخاباتی»، «شورای عقلانی»، «نامزد انتخابات باید...»، «علنی یا مخفی‌بودن رأی از دیدگاه فقه سیاسی»، «طاغوتی بودن یا مردمی بودن؟»، «39 سال همه‌پرسی در نگاه مراجع تقلید»، «مطالبات ولی‌فقیه در تنفیذ حکم رؤسای جمهور ایران»، «چالش بر سر اصل 115 ق.الف»، «بی‌پرده با نهادهای برگزار کننده انتخابات»، «پستی بلندی‌های انتخابات در ایران»، «رفراندام اخلاق بر قامت همه‌پرسی» و«آتش بی‌اخلاقی در تنور انتخابات!» عنوان‌های مطالبی است که در نخستین پرونده پیش‌روی ما قرار داده شده است.

همچنین در ادامه این پرونده این مقالات را مطالعه خواهیم کرد: «برگه اخلاق در صندوق رأی‌گیری»، «دکترین حکومت اسلامی و نقش مردم در آن»، «تکلیف و حق پای صندوق آراء»، «حق الناس حاکم حکومت»، «عناصر تشکیل دهنده یک همه‌پرسی»، «تکثیر و حق پای صندوق آرائ»، «عناصر تشکیل دهنده یک همه پرسی»، «تکثر دیدگاه در رأی مردم»، «آیا مردم می‌توانند؟!»، «رپرتاژهای تبلیغاتی در روزهای دمکراسی»، «شعارهای انتزاعی ممنوع!»، «رسانه حرف اول و آخر را نمی‌زند!»، «برداشت نقطه‌ای در معنای همه‌پرسی ممنوع!»، «تبلیغات اثرگذار، نیازمند زیبایی شناسی است»، «تأملات تئوریک در همه‌پرسی»، «راز کمپین انتخاباتی»، «پوستر مبلّغ، پوستر مخرب؟!»، «رفرنداوم حداکثری در قاب جهان‌نما»، «کرسی مناظره در قاب جهان‌نما»، «کرسی مناظره در دو کشور ایران و آمریکا» و «یازده دوره در یک نگاه».

فقه و جهان آینده

با توجه به خلأهای موجود بیش از پیش حوزه‌های علمیه در دوره معاصر، پرونده‌‌ دوم به مسأله شهید صدر به مثابه الگوی تحول در حوزه معاصر پرداخته تا افق‌های روشنی را پیش روی کنشگران این عرصه بگشاید.

از این رو، در پرونده «سید محمد باقر صدر؛ الگوی تحول در حوزه معاصر» موضوع‌هایی همچون:‌ »سید محمد باقر صدر؛ الگوی تحول در حوزه معاصر»، «شهید صدر مسئله انقلاب را می‌فهمید»، «فقه و جهان آینده»، «سیر فرایند تمدن سازی اسلامی»، «حلقات» نمونه کامل یک کتاب درسی»، «تفسیری مسئله محور و منتج به نظریه» و «کارآمدی فقه، دو چندان می‌شود اگر...» را مطالعه می‌کنیم.

پیدا و پنهان سکولاریسم حوزوی

موضوع سومین پرونده این شماره، «حوزه انقلابی در زمانه سکولار» است تا با خودآگاهی نسبت به مسئولیت خطیر خود در نسبت با بحران تجدد، توان قدم نهادن در مسیر حوزه انقلابی را داشته باشد.

«پیدا و پنهان سکولاریسم حوزوی»، «عرفی شدن در تجربه مسیحی و اسلامی»، «آوینی و رازگونگی عالم» و «نقد و ارزیابی عرفی‌گرایی در جمهوری اسلامی ایران» عنوان‌های مطالبی است که در این فصل آمده است.

مرثیه‌ای برای یک رؤیای تاریخی

رسائل با توجه به اهمیت و ضرورت تازه‌های نشر برای قشر فرهیخته، می‌کوشد این مهم را در پرونده‌ چهارم، با موضوع در جست و جوی عمیق‌ترین لایه‌های فرهنگ و اندیشه مورد کند و کاو قرار دهد.

بنابراین در چهارمین پرونده با عنوان «در جست‌وجوی عمیق‌ترین لایه‌های فرهنگ و اندیشه» به بررسی مقالاتی با عنوان‌های: ‌«گفت‌وگو با قرآن در روش تفسیر موضوعی»، «دانش اخلاق در ساختار نوین»، «قرآن و چالش اختلاف در جامعه»، «پیامبر اعظم(ص) تنش‌های مدینه را چگونه مدیریت می‌کرد؟»، «گذشته و حال مردم ایران و عراق در کتاب «اربعین طوبی»»، «ماجراجویی‌های جهانی آمریکا»، «حاشیه‌های انتشار کتابی از شهید مطهری»، «ناشری برای مرزبانی از مکتب فکری اهل بیت علیهم السلام»، «مسؤولیت روحانیت در اقتصاد مقاومتی»، «تحلیلی بر ابعاد سیاسی ـ حقوقی فاجعه منا»، «روابط زن و مرد» به مثابه یک مسئله اجتماعی»، «پژوهشی در ابعاد فقهی نظریه ولایت فقیه»، «قانون اخلاق بر پایه نقد عقل به عقل»، «انسداد تقریری پس از شش قرن کلام اسلامی»، «ده کتاب انتخاباتی» و «تفسیر روایی جامع» پرداخته شده است.

مکتوبات حوزوی در طریق سیاست‌گذاری

رسائل در آخرین پرونده این شماره با پرداختن به همایش کتاب سال حوزه، به دنبال احیاء ضرورت شیوه سلف حوزه‌های علمیه در عرصه ترویج و تحقیق، می‌کوشد ابعاد و زوایای زمینه‌های مختلف این مسیر را مورد ارزیابی قرار دهد.

 از این رو؛ در پرونده «کتاب سال حوزه و احیاء شیوه سلف» موضوع هایی همچون: ‌«قدم به قدم با آیین کتاب سال»، «برگزیدگان این همایش به بنیاد ملی نخگبان معرفی می‌شوند»، «از کتاب سال جمهوری اسلامی تا کتاب سال حوزه»، «در افت و خیزهای داوری کتاب سال»، «کتاب سال حوزه زیر ذره‌بین»، مکتوبات در طریق سیاستگذاری» و «نیازمند خرد همایش‌های موضوعی هستیم» پیش روی ما قرار گرفته است.

چهارمین شماره ماهنامه رسائل؛ اندیشه حوزه علمیه عصر انقلاب ویژه اردیبهشت ۱۳۹۶ با قیمت ۸۰۰۰ تومان منتشر شده است و علاقه‌مندان می‌توانند این نشریه را از روزنامه‌فروشی‌ها و گیشه‌های معتبر سراسر کشور تهیه و یا با شماره تلفن‌های ۰۲۵۳۷۷۴۸۳۰۱- ۰۹۱۹۲۹۵۰۷۹۹ تماس حاصل فرمایند./۹۹۸/ ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات