۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۴۹۸۳۵۶

مفتی مصر بر لزوم «بازنگری گفتمان دینی» تاکید کرد

مفتی مصر با تعجب از گسترش فتواهای شاذ، بر لزوم بازنگری گفتمان دینی در راستای جلوگیری از افزایش فتواهای افراطی تاکید کرد.
شوقی علام مفتی مصر

به گزارش خبرگزاری رسا، شوقی علام مفتی مصر تاکید کرد که مساله بازنگری گفتمان دینی از مسائل محوری است زیرا جوامع همواره در حال تغییر و پیشرفت بوده و علما باید رابطه میان نصوص شرعی و عرصه واقعیت‌های جامعه را به درستی درک کنند.

علام در گفت‌و‌گو با خبرگزاری انباء الشرق الاوسط الجزایر افزود: بازنگری در گفتمان دینی از مسائل محوری است. همانطور که در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) به نقل از خداوند تبارک و تعالی آمده است، هر صدسال فردی در امت اسلامی برانگیخته می‌شود تا امور دینی را اصلاح کند. بنابراین مساله اصلاح و بازنگری گزاره‌های دینی مطابق با پیشرفت روزانه علوم امری ضروری به شمار می آید.

 وی خاطر نشان کرد: در سایه پیشرفت و گسترش تکنولوژی شاهد تغییرات فراوانی هستیم از این رو باید یک خرد جمعی ایجاد شود تا این تغییرات را در چهارچوب اصول شرعی تفسیر کند به این صورت که از اصول شرعی موثق و مطمئن همراه با بهره‌گیری از عقل همسو با پیشرفت روزانه علوم و تکنولوژی باید استفاده لازم را برد.

مفتی مصر اظهار داشت: ما اگر در گذشته باقی ماندیم و معتقد شدیم که مسائل مستحدثه روز را که با موضوعات گذشته اختلافات بسیاری دارند با همان رویکردها و راهکارهای قدیمی علاج می‌کنیم یقین داشته باشید که شریعت اسلامی دچار جمود و بی‌تحرکی خواهد شد در حالیکه شریعت اسلامی کامل و قادر به پاسخگویی به تمام مسائل است.

علام با تاکید بر لزوم موضع‌گیری مشخص دین در برابر مسائل جدید با تکیه بر دانش و معلومات علمایی که توانایی تطبیق میان نصوص شرعی با مسائل موجود را دارند، تصریح کرد: متاسفانه امروزه شاهد گسترش فتواهای عجیب و غریب هستیم و من نیز از این فتواها مطلع بوده و می‌دانم که این فتواها با شیوه پیامبر اکرم(ص) در همزیستی مسالمت آمیز میان تمامی ادیان و فرق اسلامی و غیر اسلامی تفاوت دارد./981/ب۹۰۲/د

ارسال نظرات