۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶
کد خبر: ۴۹۸۲۵۴

کارگاه آموزشی جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در قم برگزار شد

نخستین کارگاه آموزشی جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان ایران با شرکت ١٠٠ تن از سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به مدت دو روز برگزار شد.
ارشاد

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، زمان تشکیل باشگاه های کتابخوانی و خرید کتاب برای شرکت در جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان ایران از خرداد ماه سال جاری شروع می شود و در سه ماه فصل تابستان جاری نیز مرحله کتاب خواندن، بحث و گفت وگو و داوری انتخاب کتابهای برگزیده باشگاه انجام می شود.

مهر ماه سال جاری نیز باشگاه برگزیده هر شهرستان معرفی و آیین اختتامیه مرحله نخست جام باشگاه ها در هر شهرستان در سطح کشور برگزار می شود.  

در نهایت باشگاه های برتر شهرستانهای کشور به دبیرخانه مرکزی معرفی می شوند تا در رقابت بین برگزیدگان باشگاه های دیگر شهرستانهای کشور شرکت کنند و برترینهای کشور در این زمینه معرفی شوند.

قم در دومین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان شرکت می‌کند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در حاشیه برگزاری این کارگاه آموزشی در گفت وگویی اظهار کرد: اولین دوره این طرح به صورت آزمایشی در سال گذشته در ١٧ شهر کشور برگزار و با استقبال خوبی نیز از سوی مخاطبان مواجه شد.   

سید موسی حسینی کاشانی افزود: با توجه به استقبال انجام شده از این طرح در سال گذشته، امسال ١١٠ شهر کشور از جمله شهر مقدس قم آمادگی خود برای برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی در دومین دوره آن اعلام کردند.

وی در رابطه با معرفی و نحوه برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی ایران گفت: «جام باشگاه‌های کتابخوانی ایران» عنوان طرح جدیدی برای راه‌اندازی و فعال کردن باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سراسر کشور است.

وی اظهار کرد: منظور از باشگاه کتابخوانی، گروه های حداقل ١٢ تا ١٥ نفری از کودکان و یا نوجوانان هستند که در سه مقطع سنی پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه اول؛ زیر نظر یک هماهنگ کننده بزرگسال در زمینه کتابخوانی فعالیت دارند.

وی افزود: این باشگاه ها می توانند در شهرها و یا روستاها در اماکن مختلفی مانند؛ مسجدها، کتابخانه ها، مدرسه ها، مرکزهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرهنگسراها، مجتمعهای مسکونی، کانونهای اصلاح و تربیت، مرکزهای بهزیستی و یا هر جایی که کودکان و نوجوانان گردهم می آیند، تشکیل شود.  

حسینی گفت: هدف از فعالسازی این باشگاه ها ارتباط کودکان و نوجوانان با کتاب و کتابخوانی است به طوری که کتاب بخرند، کتاب بخوانند، در مورد کتاب بحث و گفت وگو کنند و در نهایت نوشتن در مورد کتاب را یاد بگیرند و بتوانند به معرفی کتاب بپردازند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی از برگزاری این باشگاه‌‌ها، کتابخوانی گروهی کودکان و نوجوانان است، گفت: از جمله هدفهای دیگر این طرح می توان به آشنایی کودکان و نوجوانان با محیط کتابفروشی، انتخاب و خرید کتاب؛ مطالعه و بحث درباره کتاب (چرخش کتاب در میان همسالان؛ هر عضو باشگاه کتابی که خریده را به اعضای دیگر می دهد تا آنها هم مطالعه کنند)؛ ارزیابی کتاب بر اساس نظر شخصی و دفاع از نظر خود در جمع همسالان؛ بحث و بررسی پیرامون کتابها و انتخاب یک کتاب بعنوان کتاب برگزیده باشگاه در فضای بحث و گفت‌وگوی میان همسالان؛ نگارشنامه به نویسنده مورد نظر خود (ارتباط با نویسنده)؛ تهیه یک قطعه فیلم کوتاه (حدود یک دقیقه‌ای) با موضوع کتاب؛ تمرین فعالیتهای مستقل فرهنگی توسط مربیان و برقراری ارتباط مستقیم میان نویسندگان کودک و نوجوان با خوانندگان اشاره کرد.

وی گفت: نویسندگان در این طرح مدنظر قرار گرفته اند به طوری که در طرح مذکور، زمینه گفت وگوهای رودررو و یا از طریق نامه نگاری بین مخاطب (کودک و نوجوان) و نویسنده فراهم شده است و از این راه، سنت نامه نوشتن به کودکان و نوجوانان که شاید به فراموشی سپرده شده است را، می آموزیم.  

وی گفت: فهرستی از کتابهای جدیدی که از سال ١٣٩٠ به بعد منتشر شده، از سوی دبیرخانه جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان ایران تهیه شده است که در حدود ٦٠٠ عنوان کتاب برای گروه های سنی مهد کودک و پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه اول تهیه شده است.    

وی در رابطه با توزیع کتابها گفت: کتابهای پیشنهادی با همکاری خانه کتاب در اختیار کتابفروشیها قرار می‌گیرد و بر اساس برنامه‌های اولیه این کتابها با ٥٠ درصد تخفیف در اختیار اعضای باشگاه‌ها قرار خواهد گرفت.   

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به پایگاه اطلاع رسانی «شبکه ترویج کتابخوانی ایران» (جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان) به نشانی اینترنتی http://bookpromotion.ir مراجعه کنند./۸۷۲/د۱۰۱/ی

ارسال نظرات