۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۴۹۸۱۹۲
فرهنگ و دولت آینده(۴۷)

توجه جدی مدیران آینده به افزایش جمعیت و جوانان

کارشناس دینی فرهنگی گفت: مدیری که دغدغه فرهنگ دارد، افراد متخصصی را برای رسیدن به نتایج مطلوب به عنوان مسؤول منصوب می کند.
حجت الاسلام زارع

حجت الاسلام مهدیار زارع در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، با اشاره به عوامل موثر در توسعه فرهنگی گفت: از مباحث مهم و كليدي كه نقش موثر و بسزائي در بحث توسعه فرهنگي دارد، عوامل موثر در توسعه فرهنگي است كه اين عوامل شامل دولت يا حكومت اسلامي، مردم و عوامل فراملي و جهاني است.

وی در ادامه افزود: توسعه فرهنگي كه بر مبناي الگوپذيري از منابع دين اسلام بايستي مورد توجه قرار گيرد لازمه اش اسلامي بودن و متجلي شدن آثار قرآني و اسلامي در مجموعه عوامل موثر در آن است كه بايد اين عوامل در رفتار و گفتار و كردارهاي خود از آموزه هاي قرآن كريم و سنت بهره گيري كند.

مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) رودان در ادامه تصریح کرد: اما مهمترين عواملي كه در جريان توسعه فرهنگي تاثير گذار است عبارتند از حكومت، مردم و عوامل خارجي يا بين المللي كه اجزاي هر كدام از اينها به صورت مبسوط بررسي مي شود.

حجت الاسلام زارع تصریح کرد: اهميت و نقش حكومت و سياستگذاري كلان در جامعه در راستاي توسعه و تعميق فرهنگي بر هيچ انديشمند و عالم آگاه و آشنا به دين و جامعه و مسايل حكومتي و سایر موارد پوشيده نيست و آگاهان دردمند و زمان شناس به اين امر مهم توجه دارند كه در صورت عدم تعامل دولت با آموزه هاي ديني و قرآني در يك جامعه اسلامي و مشخص نشدن جايگاه دولت و حكومت و فقدان سياستگذاري كلان بر گرفته از فرهنگ و منابع پربار قرآني عدم تعميق جهان بيني و باورها و ارزشها در راستاي تبيين ايدئولوژي اسلامي، هرگز امر مهم توسعه فرهنگي تحقق نخواهد يافت.

وی ادامه داد:‌ مساله فرهنگ یکی از مهمترین مسائل هر کشوری هست و جایگاه ویژه ای دارد بنا به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب فرهنگ هویت یک ملت است و ارزشهای فرهنگی روح و معنای حقیقی یک ملت است، پس فرهنگ اصل همه امور حتی سیاست و اقتصاد است.

مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) رودان ابراز داشت: هر دولتی باید با توجه به اسناد بالا دستی و مصوبات صورت گرفته برای تمامی امور یک پیوست فرهنگی همسو با ارزشهای فرهنگی کشور تهیه و اجرا کند، البته ناگفته پیداست که حکومت اسلامی باید اصل و اساس برنامه های آن اسلامی باشد.

حجت الاسلام زارع، با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین نکاتی که در سال های اخیر مطرح شده اقتصاد مقاومتی است، گفت: این نکته باید به عنوان یک مساله مهم، فرهنگ سازی شود و سپس سبک زندگی اسلامی، ازدواج جوانان و افزایش جمعیت نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی همچنین در ادامه با تاکید بر اینکه سبک زندگی اسلامی بسیاری از مشکلات اجتماعی و آسیب های آن را برطرف خواهد کرد، افزود: پیر شدن ایران یک مساله مهم هست که باید به آن دقت شود و برای فرزند آوری و افزایش جمعیت برنامه ریزی و فرهنگ سازی شود.

مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) رودان تاکید داشت: البته هر دو موارد برای دولت می توان متصور شد از طرفی رییس شورای انقلاب فرهنگی که مسؤولیت نظریه پردازی و تدوین قوانین را بر عهده دارد از طرفی وزارت فرهنگ و ارشاد مجری مباحث فرهنگی است و هم خود دولت برنامه ریزی و بودجه نویسی مراکز فرهنگی را به عهده دارد.

حجت الاسلام زارع گفت: تفکر وزرا و مدیران نقش بسیار تعیین کننده ای در اجرای مطلوب قوانین فرهنگی دارد، آنهایی که ارزش های فرهنگی ایرانی اسلامی را اصل کار خود قرار می دهند و دغدغه دارند توان و وقت بیشتری برای اجرای قوانین فرهنگی می گذارد پیگیری می کند در دستور کار خودش قرار می دهد، افراد متخصصی را برای رسیدن به نتایج مطلوب به عنوان مسؤول منصوب می کند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه فرهنگ هویت یک ملت است و باید در رأس همه امور قرار بگیرد، گفت: ایران اسلامی دارای فرهنگ غنی و با پشتوانه است و امیدواریم کسانی روی کار بیایند که به این امر بیشتر توجه کنند./۸۵۱/ت۳۰۲/س

 

ارسال نظرات