۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۴۹۸۱۷۱
رییس جمهور طراز انقلاب اسلامی (۳)

کارشناس تونسی: رییس جمهور در حل مشکلات بر توان و نیروی داخلی تکیه کند

کارشناس سیاسی تونس در گفت‌و‌گو با رسا تاکید کرد که رییس جمهور جدید ایران باید در اداره کشور نگاهش را به قدرت و توان داخلی معطوف کند
حبیب مقدم تونس

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری ایران در گفت‌و‌گو با حبیب مقدم از فعالان سیاسی کشور تونس به بررسی ویژگی‌های رییس جمهور طراز جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف تقریب مذاهب، وحدت، استکبار ستیزی، حمایت از مظلومان و مستضعفان و ... پرداختیم. متن این گفت‌و‌گو تقدیم می‌شود:

رسا: به عنوان سوال اول بفرمایید رییس جمهور آتی ایران چه نقشی را در مساله تقریب می‌تواند ایفا کند؟
مساله تقریب مذاهب اسلامی یک واجب و تکلیف شرعی بر هر مسلمانی است و این تکلیف برای کسانی که رهبری و مسؤولیتی به عهده دارند بسیار سنگین است. ما اگر از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز به نقشه راه نظام اسلامی نگاه کنیم با عبارت «جمهوری اسلامی» خواهیم یافت که مسؤولیت همگان در برابر این تکلیف الهی بسیار سنگین است و مساله تقریب مذاهب اسلامی باید در اولویت رییس جمهور بعدی ایران قرار بگیرد.

برای اینکه مساله تقریب مذاهب در سطح داخلی و خارجی بتواند عملیاتی شود به نظر می‌رسد که رییس جمهور بعدی ایران بایستی نکات ذیل را مورد توجه قرار دهد:

1.مساله تقریب را به عنوان مقیاس و ضابطه‌ای برای ترسیم سیاست‌های داخلی و خارجی مد نظر قرار دهد به گونه‌ای که به هنگام تصمیم‌گیری در خصوص موضوعات مرتبط با جهان اسلام توجه ویژه‌ای به مساله تقریب داشته باشد.
2.در سخنرانی‌های خود و مورد خطاب قرار دادن امت اسلامی، مساله تقریب را همواره بخاطر داشته باشد و تفاوتی نمی‌کند که مخاطب سخنانش ملت ایران یا سایر ملت‌های مسلمان منطقه است مهم آن است که در دعوت به تقریب صراحت کلام داشته باشد.
3.از فعالیت‌ها و اقداماتی که در این عرصه انجام می‌شود نه تنها از حیث نظری بلکه در مقام عمل نیز حمایت کامل و همه جانبه‌ای انجام دهد.
4.سیاست‌ها و برنامه‌های فعالی را برای مساله تقریب در نظر بگیرد به صورتی که این موضوع از چهارچوب همایش‌ها، سمینارها و کنفرانس‌ها خارج شده و در بیداری و هشیاری ملت‌های مسلمان تاثیر عملی داشته باشد.

رسا: به نظر شما رییس جمهور جدید ایران باید چه رویکردی را در قبال استکبار جهانی اتخاذ کند؟
استکبار جهانی که امروز در ضمن چندین کشور تجسم یافته در حقیقت تاریخی به تاریخ انسانیت دارد زیرا این پروژه دقیقا ادامه همان خط شیطانی است که از دیرباز تا به امروز در برابر خط الهی موجود بوده است. با بررسی دقیق این مساله می‌توان کشورهایی که پشت پرده این طرح مخفی شدند را به دو قسم تقسیم کرد: بخش اول دولت‌هایی که به نام استکبار جهانی آنها را می‌شناسیم و طرح و برنامه‌ریزی از سوی آنها صورت می‌پذیرد و دوم کشورهایی که نقش تابع و مجری سیاست‌های استکباری را اجرا می‌کنند.

رییس جمهور جدید ایران باید در این بخش چند اقدام موثر را انجام دهد. اول آنکه در برابر دولت‌های استکباری با قدرت ایستادگی و باید ضمن حفظ منافع و مصالح اسلام و مسلمین و جلوگیری از بروز هرگونه جنگ و درگیری نسبت به قطع روابط با کشورهای ظالم و استکباری اقدام کند. ثانیا باید با کشورهایی که مجری سیاست‌های استکبار جهانی در منطقه هستند با قاطعیت بیشتری برخورد کند زیرا خطر این کشورها به مراتب از خطر دولت‌های استکباری بیشتر است و باید دست این دولت‌ها از کشورهای مستضعف قطع شود. ثالثا در این میان برخی کشورهای مستضعف هستند که باید با وحدت و همدلی با آنها تعامل شود تا بتوان آنها را از لغزش در دام استکبار جهانی نجات داد.

رسا: انتظار شما از رییس جمهور جدید ایران در نحوه تعامل با کشورهای همسایه چیست؟
با توجه به اینکه اکثر کشورهای منطقه مسلمان هستند پس طبیعی است که بخواهیم با آنها تعامل داشته باشیم اما رییس جمهور ایران باید با کشورهای اسلامی با سیاست روی گشاده و در عین حال با ثبات تعامل کند به گونه‌ای که روابط همسایگان مسلمان در چهارچوب وحدت اسلامی تعریف شود.

از سوی دیگر اگر بخواهیم در مورد برخی حاکمان کشورهای عربی مانند آل سعود سخن بگوییم که خودش را در باتلاق پروژه‌های استکباری غرق کرده و سایر حکومت‌های اسلامی منطقه را نیز به زودی با خود غرق خواهد ساخت، طبیعی است که تعامل از دریچه قدرت سیاسی و قاطعیت مساله ضروری است و در این شرایط حکمت و عقلانیت حکم به تعامل قدرتمندانه می‌کند. اما نسبت به استفاده از گزینه نظامی به نظر بنده تنها در شرایط خاص و در صورت تعرض کشور از سوی این دولت‌ها باید به این گزینه نیز فکر کرد.

رسا: مساله حمایت از محرومان و مستضعفان بسیار مهم و ضروری است. وظیفه رییس جمهور جدید ایران در تحقق بخشیدن به این سیاست را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
حمایت از مستضعفان در تمامی نقاط جهان خصوصا در سرزمین‌های اسلامی واجب شرعی رهبران امت اسلامی و مردم مسلمان است حتی اگر در این راه جان خود را از دست بدهیم. اگر بخواهیم موفقیت جمهوری اسلامی ایران را در طول این سی‌سال بررسی کنیم به جرات می‌توان مدعی شد که این پیروزی‌ها و این موفقیت‌ها در وهله نخست به التزام و پایبندی جمهوری اسلامی ایران از مبادی اسلامی و مهمترین آنها یعنی مساله دفاع از مستضعفان جهان باز می‌گردد. جمهوری اسلامی ایران به برکت همین حمایت‌ها به اهدافی دست یافته که هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد.

رییس جمهور آتی ایران باید و بلکه ضروری است که در برابر این مساله اهمال نکرده و حمایت از مستضعفان را در دستور کار خود قرار دهد بلکه بنده معتقدم باید با هر دولت و هر گروهی از موضع قدرت این مساله را از مسیر مذاکرات خائنانه با هر دولت و یا گروهی خارج ساخته و با تمام توان در راه آزادی مستضعفان بکوشد. هرچند که در این مسیر سنگ اندازی‌هایی می‌شود اما باید رییس جمهور بعدی ایران پرونده حمایت از مستضعفان را یک گام به جلو پیش ببرد نه آنکه این پرونده را معلق گردانده و یا به عقب بازگرداند.

رسا: با وجود جنگ رسانه‌ای علیه ایران و انتشار ایران هراسی به نظر شما رییس جمهور ایران چه رویکردی را باید در این مساله اتخاذ کند؟
یک اصل عقلایی است که هر عاقلی در جهان آن را می‌پذیرد. مطابق این اصل «اگر هدفی داری و به دنبال رسیدن به آن هدف هستی باید در ابتدا برای صیانت از جان خود تلاش کنی تا بتوانی به هدفت دست یابی در غیر این صورت از این اقدامات هیچ نفعی نخواهی برد» هرچند که این قاعده با مساله فدا کردن جان برای رسیدن به اهداف والا تفاوت دارد و از یک دریچه دیگر به مساله نگریسته است. به هر حال مطابق با این اصل رییس جمهور جدید ایران در ابتدا باید با افزایش قدرت و توان داخلی از اصل نظام مقدس جمهوری اسلامی صیانت کند. رییس جمهور باید در حل مشکلات مردم به توان و نیروی داخلی تکیه کند.

رییس جمهور بایستی کمیته‌ای از متخصصان را برای طرح و برنامه‌ریزی در راستای پاسخ نه فقط به موج تخریب چهره اسلامی ایران بلکه ترویج مقاومت درون امت اسلامی و ناکام گذاشتن دشمنان از اهدافشان تشکیل دهد. با تشکیل این کمیته و رصد جریان‌های موجود به سادگی می‌توان اقدامات عقاب‌آمیز در پاسخ به کذب، تهمت و تخریب را به موقع اجرا گذاشت زیرا این هجمه‌ها با ابتدایی‌ترین ارزش‌های اخلاقی و انسانی در تنافی است. به هر حال به توجه به شرایطی که اکنون منطقه دارد از کسانی که به رهبری و مسؤولیتی در امت اسلامی می‌رسند انتظار می‌رود که با قوت و معنویت امت اسلامی را پیش برده و ضمن برخورداری از حکمت و بصیرت در مسیر حق و حقیقت گام بردارند./981/ب۹۱۳/ک

ارسال نظرات