۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۴۹۸۱۵۰
پژوهشکده حج و زیارت منتشر کرد؛

نسل کشی سادات و مسلمانان شیعه

حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت کتاب نسل کشی سادات و مسلمانان شیعه، نوشته محمدرضا زارع خورمیزی را منتشر کرد.
نسل کشی سادات و مسلمانان شیعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پژوهشکده حج و زیارت وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، کتاب نسل کشی سادات و مسلمانان شیعه، نوشته محمدرضا زارع خورمیزی را منتشر و روانه بازار نشر کرد.

نویسنده با این فرض که پدیده کشتار جمعی شیعه در طول تاریخ وجود داشته و در قالب قتل عام پیشوایان، عالمان و اشخاص عادی شیعه تجلی پیدا کرده و به تدریج از حاکمان به فتاوای مفتیان متعصب و سپس به باور هواداران آنها انتقال یافته و نهایتا به بزرگ ترین تراژدی در تاریخ بشر تبدیل شده است، اثر خود را نگاشته  است.

وی با بیان اینکه عامل اصلی کشتار شیعیان، بیشتر سیاسی بوده تا مذهبی و بعدها با اثرگذاری سیاست، جزو اعتقاد برخی و باعث فتوای مفتیان شده است، در مقدمه اثر چنین می آورد: کارهای انجام شده برای رفع نسل کشی شیعه کافی نبوده و تا به حال اقدام فراگیر و گسترده ای انجام نشده است.

در این نوشتار از چهار واژه نسل کشی، قتل عام، کشتار جمعی و کشتار برنامه ریزی شده استفاده شده است که درباره واژه نسل کشی چنین می خوانیم: نسل کشی برای موردی است که در آن پیر و جوان و خرد و کلان، به قصد از بین بردن هویت آنها به قتل می رسند که نمونه آن، نسل کشی هزاره ها به دست عبدالرحمان خان جلاد در افغانستان است.

بنابراین در این پژوهش به مصادیق نسل‌کشی، کشتار جمعی و کشتار برنامه‌ریزی شده علیه مسلمانان شیعه اشاره می‌‌شود و به افراد نظامی کشته شده شیعه در درگیری‌ها و جنگ‌ها نمی‌پردازد؛ مگر اینکه جنگی نابرابر برای کشتار جمعی و نسل‌‌کشی به آنان تحمیل شده باشد.

نویسنده در مقدمه اثر خود تصریح می کند که مقصود از اين پژوهش، ارائه گزارش کامل شهدای شيعه نيست، بلکه مقصود، بررسي و احصاي نسل‌کشي، قتل‌عام و کشتار جمعی مسلمانان شيعه غير نظامی است که البته قتل‌عام و کشتار اسرا بعد از دادن امان به آنها را نيز شامل مي‌‌شود.

کتاب نسل کشی سادات و مسلمانان شیعه در سه بخش، گزارش تحلیلی از چگونگی قتل عام شیعیان، از قرن اول هجری تاکنون در مناطق مختلف عالم؛ بررسی تحلیلی و دقیق ریشه ها، علل، انگیزه ها و بهانه های کشتار جمعی و نسل کشی شیعیان در گستره تاریخ تا عصر حاضر و راه های برونرفت و منع از این پدیده در حال و آینده تنظیم شده است.

پس از بخش کليات که نویسنده در آن به پيشينه و تعريف مفاهيم و ادله منع نسل‌کشی می‌‌پردازد، کشتار جمعي، قتل‌عام و نسل‌کشی سادات و مسلمانان شيعه در هر قرن، موضوع مطالب این کتاب است؛ به اين صورت که نسل‌کشی و کشتار جمعی عليه سادات و مسلمانان شيعه در قرن اول هجری، در فصل اول و همین مسئله در قرن دوم، در فصل دوم بررسی شده است.

در فصل های سوم تا سیزدهم این کتاب،کشتار جمعی شيعه در قرن های سوم تا سیزدهم و در فصل چهاردهم، کشتار جمعی شيعه در دوران معاصر بررسی شده است. در فصل پانزدهم نيز به بررسی رکوردهای تاريخی درباره نسل‌کشی سادات و شيعيان و  در دو فصل آخر نيز به ريشه‌ها، علل، انگيزه‌ها و بهانه‌های کشتار جمعی سادات و شيعيان و راه‌های برون‌رفت از آن پرداخته شده است.

پژوهشکده حج و زیارت، وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت کتاب نسل کشی سادات و مسلمانان شیعه به قلم محمدرضا زارع خورمیزی را تدوین و مؤسسه فرهنگی هنری مشعر آن را در قطع وزیری و ۸۳۱ صفحه منتشر شده است./۹۲۰/ن ۶۰۲/ش

 

ارسال نظرات