۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۴۹۸۱۲۷
بررسی ریشه های انحرافات مهدویت؛

از هوای نفس تا ردپای استعمار

موضوع منجی گرایی و مهدویت یک آرمان الهی است و انسان ها در اقصی نقاط عالم انتظار ظهور منجی و حاکمیت مستضعفین را می کشند تا بشریت از ظلم و ستم مستکبران و جلادان تاریخ رهایی یابد.
مهدویت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انحرافات تاریخچه ای به اندازه عمر بشر دارد و هر جامعه ای در روند حرکتی خود دچار ضعف و قوت ها و انحرافات متعددی می شود.

از زمان خلقت انسان و سکونت بشر در این عالم خاکی، تاریخ همواره مالامال از مشکلات و انحرافاتی بوده که به دلایل مختلف به وجود آمده است و جریان باطل سعی در به حاشیه راندن جریان دینی و ایجاد انحراف در مبانی فکری و عقیدتی انسان ها و جوامع به منظور رسیدن به منافع و مطامع شخصی داشته است.

این تقابل در دو جبهه حق و باطل همواره وجود داشته و تا انتهای تاریخ نیز ادامه دار خواهد بود و انحراف مبانی به عنوان یکی از حربه های جبهه باطل از مهم‌ترین برنامه ها برای مقابله با خط نورانی دین بوده است.

موضوع منجی گرایی و مهدویت به عنوان یک آرمان الهی در تمام مکاتب وجود دارد و انسان ها در اقصی نقاط عالم انتظار ظهور منجی و حاکمیت مستضعفین را می کشند تا بشریت از ظلم و ستم مستکبران و جلادان تاریخ رهایی یابد.

این آرمان بشری نیز مانند دیگر ارزش ها و اعتقادات مورد هجمه انحرافات بیماردلان و مستکبرین قرار گرفته و در طول تاریخ شاهد منجی سازی های دروغین، راه اندازی جریان های انحرافی، برداشت های غلط و دارای انحراف و فرقه سازی ها برای سوء استفاده از این آرمان واقعی و حقیقی بشر توسط دنیاپرستان و مستکبران عالم بوده ایم.

امروزه نیز با گسترش ارتباطات بشری و افزایش توان تبلیغی و تأثیرگذاری بر مردم دنیا از طریق بهره گیری از ابزارهای نوین ارتباط جمعی، نوع انحرافات شکل جدیدتری به خود گرفته است و مستکبرین فکری، فرهنگی و اعتقادی و حامیان آنها به دنبال ایجاد انحراف در مهدویت به روش های متفاوتی هستند.

به منظور آشنایی با انحرافات موجود در موضوع مهدویت و علل و عوامل آن با برخی از کارشناسان حوزوی و اساتید حوزه و دانشگاه هم سخن شده ایم تا از دیدگاه کارشناسانه آنها پیرامون این موضوع مهم بهره مند شویم.

-آسیب های اجتماعی از علل انحرافات است

حجت الاسلام حمید احمدی مدیر آموزش بعثه مقام معظم رهبری ریشه آسیب ها و انحرافات مهدویت را مرتبط با موضوعات روانشناختی دانست و در این باره عنوان کرد: بسیاری از انحرافاتی که در حاشیه دین به وجود آمده است ریشه روانشناختی داشته و همچنین مرتبط با حوزه آسیب های اجتماعی به صورت خاص بوده است.

وی افزود: اگر به تاریخ مراجعه کنیم و به بررسی افراد مدعی مهدویت و منجی بودن بپردازیم، به این نکته بر می خوریم که بسیاری از این افراد به دلیل محرومیت ها و فشارهای اجتماعی موجود در جامعه خود نهضتی را تشکیل داده اند و بعدها ادعای منجی بودن و حتی خدایی کرده اند.

استاد دانشگاه معارف اسلامی منجی باوری را از موضوعات مهم در جوامع بشری دانست و در این باره خاطرنشان کرد: سوء استفاده از این باور موضوعی است که بارها اتفاق افتاده است که جهل و نا آگاهی مردم از یک طرف و فشارهای ناشی از سرخوردگی و مشکلات اجتماعی و سرکوب ها از سوی دیگر، فضا را برای شیادان فراهم کرده و آنها با طرح مباحی پیرامون منجی سعی در سوء استفاده از احساسات پاک مردم داشته اند.

وی تأکید کرد: البته حضور استعمار در این موارد را نباید نادیده گرفت و اگر دقت کنیم متوجه می شویم که برخی از این فرقه سازی ها به دست استعمار و توسط ایادی آآنها صورت گرفته که بابیت و بهائیت از این نمونه می باشند و یا وهابیت در اهل سنت که در نهایت باعث فروپاشی عثمانی شد را می توان در این دسته از فرقه سازی ها قرار داد.

حجت الاسلام احمدی از بین بردن جریان مقاومت در اسلام را هدف دشمن از فرقه سازی ها دانست و افزود: مهدویت به دلیل بالندگی خود ظرفیت بزرگی برای مقاومت و امید و جنبش های اجتماعی دارد و از این جهت نیز بیشتر مورد توجه جریانات انحرافی و استعمار قرار می گیرد تا از این ظرفیت برای مطامع خود استفاده کنند.

وی اضافه کرد: مهدویت چون متاع ارزشمندی است و خریداران فراوانی دارد و قلب ها و چشمها را به سمت خود هدایت می کند، فرقه های بدلی آن نیز برای انحراف مسیر پاک و نورانی آن به وجود می آید که البته پس از مدتی به علت تهی بودن از محتوا از مسیر بیرون می روند.

احساس نیاز مردم به منجی ابزار سوء استفاده مدعیان

حجت الاسلام مصطفی سمیعیان مدیر مدرسه علمیه امام رضا(ع) قم نیز در این باره می گوید: با توجه به اینکه مردم در دوران غیبت احساس نیاز به امام و کانون مهدویت را دارند، سوء استفاده کنندگان از این موضوع بهره برداری کرده و منافع خود را طلب می کنند.

وی افزود: برخی برداشت های شخصی انحرافی و نیز خلأهای موجود اجتماعی باعث ظهور عرفان های کاذب و نیز فرقه های جدید می شود که برخی از آنها نیز وظیفه تفسیر انتظار و مهدویت برای منافع و مطامع استکبار را برعهده دارند.

مدیر مدرسه علمیه امام رضا(ع) قم، معرفی صحیح مهدویت را راه حل رفع این معضلات می داند و خاطرنشان می کند: کار عالمان و کارشناسان دینی در این میان بسیار سنگین است زیرا آنها باید امام زمان(عج) را آنگونه که هست معرفی کنند و شرایط و وظایف منتظران در دوران ظهور را به خوبی تبیین کنند تا راه را برای سوء استفاده شیادان سد کنند.

وی تأکید کرد: مجامع علمی نیز باید این رویه را در دستور کار خود قرار دهند و وظایف مسلمانان در عصر ظهور را تبیین و در جامعه ترویج کنند تا بیش از این شاهد فرقه های انحرافی و منجی تراشی های دروغین نباشیم.

دلسرد کردن مردم از ظهور هدف جریان های انحرافی است

حجت الاسلام غلامعلی ناطقیان استاد حوزه علمیه ریشه انحرافات را مقابله باطل با جبهه حق می داند و عنوان می کند: انسان برای رسیدن به حق و از بین بردن باطل انتظار ظهور و منجی را می کشد و جریان باطل در این میان سعی دارد تا با انحراف مهدویت، مردم را نسبت به ظهور منجی دلسرد و مشکوک کند.

وی خاطرنشان کرد: شبهات ایجاد شده درباره مهدویت و سر برآوردن فرقه های مختلفی که خود را مرتبط با منجی دانسته و زمان ظهور را مشخص کرده اند و بعد به دنبال منافع خود رفته اند، از موضوعاتی است که در دستور کار جبهه باطل بوده است و تا زمان ظهور نیز به روش های گوناگون موررد استفاده قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام ناطقیان تأکید کرد: اینکه امروزه جریانی راه افتاده که می گوید با امام زمان(عج) ارتباط داریم در راستای همین موضوع انحرافی است و طبق روایات ما چنین کسی کذاب است و در واقع هدف آنها سوء استفاده از احساس مردم و آرمان آنها درباره ظهور منجی است.

استاد حوزه علمیه ولایت فقیه را ادامه نهضت ائمه(ع) دانست و تصریح کرد: در هر زمانی باید خط ولایت ادامه پیدا کرده و نشانی امام زمان(عج) وجود داشته باشد؛ در یک زمان نواب اربعه این وظیفه را برعهده داشتند و پس از آن نواب عامی که خود امام درباره آنها سخن گفته است عهده دار این مسأله هستند و امروز ولایت فقیه به عنوان ادامه دهنده راه ولایت اهل بیت(ع) که ولایت الهی است وجود دارد و باید نسبت به تبیین این موضوع همه تلاش کنند.

وی ظهور امام زمان (عج) را مصادف با از بین رفتن پلیدی ها دانست و خاطرنشان کرد: امام زمان(عج) با ظهور خود و عمل به سنت و دستورات الهی تمام پلیدی ها در جهان را از بین می برد و ظهور ایشان مانند چراغی که تاریکی ها را از بین می برد عمل می کند و حکومت عدل الهی را در سرتاسر جهان برپا می دارد.

انحرافات به وجود آمده از دامهای شیطان است

حجت الاسلام عبدالرحیم لقمان نیا مدرس سطح عالی حوزه علمیه انحرافات به وجود آمده در موضوع مهدویت را از دامهای شیطان دانست و گفت: در مسیری که شعارهای بسیار دلنشینی دارد، راهزنان کمین کرده اند تا این آرمانها را تاراج کنند.

وی افزود: در این میان خط نورانی ولایت به عنوان تنها مسیر رسیدن به ظهور است و دشمن نیز به دنبال این است که در این مسیر خلل وارد کند و مشکلاتی را در این باره به وجود آورد.

مدرس سطح عالی حوزه علمیه تداوم مسیر اهل بیت(ع) را به وسیله ولایت فقیه تنها مسیر رسیدن به حجت خدا دانست و تأکید کرد: راه ولایت فقیه ادامه مسیر اهل بیت(ع) است و طبق نامه امام زمان(عج) روات احادیث مراجع و مجتهدین و در زمان ما در میان مجتهدین ولایت فقیه در رأس است و غیر از مسیر ولایت اگر کسی بخواهد در مسیر مهدویت برود راه را گم می کند.

حجت الاسلام لقمان نیا ابراز کرد: اگر کسی ادعای ارتباط با امام زمان(عج) را داشت باید او را تکذیب کرد و این مسائل برای این مطرح می شود تا مردم را فریب داده و عده ای را دور خود جمع کنند که این از دامهای شیطان و علت آن نیز هواهای نفسانی است.

هواهای نفسانی و انحرافات موجود

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن احمدی فقیه یزدی استاد درس خارج حوزه علمیه، هوای نفس را عامل ایجاد انحرافات در موضوع مهدویت دانست و عنوان کرد: هر متاع گرانبها و حقیقی، یک بدل و تقلب هم دارد که در ظاهر انسان را فریب می دهد اما باطن آن باطل و فاسد است و مهدویت نیز به دلیل اینکه یک آرمان مهم بشری است، نسخه های بدلی از آن در طول تاریخ وجود داشته است.

وی افزود: پول پرستی، حب جاه و مقام و هوای نفس علت عمده این انحرافات است و افرادی که به دنبال ایجاد انحراف در مبانی مهدویت هستند، ضعف معرفتی و روحی دارند و هواهای نفسانی در رأس کارهایشان قرار دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: این فرقه سازی ها و جریان های انحرافی هیچ کدام منشأ انسانی و معرفتی ندارند و منشأ آنها کاذب و دروغین است و باید متخصصین جلوی این موضوعات را بگیرند و مانع جانشینی کاذب به جای صادق شوند.

حجت الاسلام والمسلمین فقیه یزدی تصریح کرد: همانگونه که صبح کاذب قبل از صبح صادق طلوع می کند، جریان های کاذب نیز می خواهند به جای ظهور صادق بنشینند که وظیفه داریم این موضوعات را تبیین کنیم و حقیقت مهدویت و ظهور را در جامعه تبیین کنیم.

وی همچنین ابراز کرد: روشن بینی و توجه دادن از زمان پیامبر(ص) وجود داشته است و این مسیر در زمان امامان هم وجود داشته است و باید تبیین و توجیه نسبت به موضوعات انحرافی در جامعه پیرامون مسأله مهدویت توسط علما و متخصصین صورت بگیرد تا مراقبت از جامعه در برابر انحرافات انجام شود.

انحرافات انتظار از برنامه های شیطان است

حجت الاسلام سید علی مهدوی نیا استاد حوزه علمیه نیز انحرافات ایجاد شده در مهدویت را برنامه شیطان دانست و خاطرنشان کرد: شیطان قسم خورده است تا انسان ها را از مسیر الهی منحرف کند و موضوع مهدویت نیز یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که انحراف در آن سبب انحراف حرکت کلی جامعه به سوی باطل می شود.

وی افزود: برخی افراد می خواهند به خدا و امام زمان(عج) نزدیک شوند اما به دلیل ناآگاهی و جهل در وسط مسیر توسط شیطان منحرف می شوند و خود برتر بینی و عُجب باعث می شود تا خود را دارای مقامات خاصی حساب کند و ادعای نایب امام زمان(عج) را داشته باشد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: انسان باید حواس خود را جمع کند که در دام شیادان گرفتار نشود و در مسیر ولی خدا باقی بماند و گوشش به چشم ولی خدا و نایب ولی خدا باشد تا بتواند راه درست را طی کند.

حجت الاسلام مهدوی نیا خاطرنشان کرد: شیطان به دنبال این است که انسان را دچار زاویه با مسیر الهی کند و گام به گام او را به سقوط نزدیک سازد که لازم است تا علما و روحانیان نسبت به ترویج صحیح بحث های مرتبط با مهدویت و ظهور تلاش بیشتری انجام دهند.

جهل عامل بسیاری از انحرافات است

حجت الاسلام مرتضی مداح استاد حوزه و مسؤول سابق سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، جهل را عامل مهمی در انحرافات به وجود آمده دانست و عنوان کرد: در کنار هر حقیقتی عده ای بوده اند که سوء استفاده های خود را انجام داده اند و موضوعی که روی آن دست گذاشته اند جهل مردم و ناآگاهی آنها بوده است.

وی افزود: این افراد به دنبال این هستد تا از جهل مردم سوء استفاده کنند تا به دنیای خود برسند و مهدویت را به وسیله ای برای رسیدن به مقاصد دنیوی خود مورد سوء استفاده قرار می دهند.

مسؤول سابق سازمان عقیدتی سیاسی ارتش تصریح کرد: موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که مردم باید دین خود را از اهل آن بگیرند و مراقب باشند که اهل ذکر تقلبی، خود را به جای اهل معرفت جا نزنند.

حجت الاسلام مداح تأکید کرد: در این موضوع زنان جامعه باید توجه ویژه ای داشته باشند که هر جلسه ای را نروند و هر حرفی را مورد توجه قرار ندهند و هرکس که مدعی دیدار با امام زمان(عج) بود را تکذیب کنند.

مسؤول سابق کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور ابراز کرد: زمان ظهور را تنها خدا می داند و ظهور دست خداست و خود امام زمان(عج) نیز گفته اند که برای ظهور من دعا کنید، در این صورت چطور کسی می خواهد خود را عالم به اخبار ظهور و زمان ظهور جا بزند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: خیلی از افراد امام زمان خود را دیدند اما به او خیانت کردند و موضوعی که مهم است انسان بودن و توجه به مسیر الهی و عدم انحراف از آن است.

رد پای استعمار در انحرافات دیده می شود

حجت الاسلام سیداحمد مؤمنی حبیب آبادی استاد حوزه علمیه حب مقام را عامل اصلی انحرافات دانست و عنوان کرد: در زمان غیبت افراد زیادی بوده اند که ادعای مهدویت و یا ارتباط با امام عصر(عج) را داشته اند که البته بعداً رسوا شده اند که اغلب این انحرافات ریشه در حب جاه و مقام داشته است.

وی افزود: اینکه کسی بگوید هر زمان بخواهیم می توانیم خدمت امام زمان(عج) برسیم دروغی بزرگ است و چنین کسی را باید تکذیب کرد زیرا هدف اصلی آنها سوء استفاده از احساسات و آرمانهای انسان هاست.

حجت الاسلام مؤمنی تأکید کرد: استعمار نیز در این فرقه سازی ها و انحرافات دخیل است و رد پای آنها دیده می شود و هدف آنها ایجاد شکاف در دین و اعتقادات شیعه است تا از این طریق مردم را نسبت به آرمان مهدویت دلسرد و جدا کنند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: ظهور نشانه ها و علایمی دارد و باید با توجه به علایم ظهور تحت تأثیر القائات شیطانی شیادان قرار نگیریم و با شناخت دقیق خصوصیات زمان ظهور، هر کس ادعای ارتباط با امام زمان و مدعی ظهور بود را تکذیب کنیم.

جدایی از ولایت از انحرافات مهدویت است

حجت الاسلام رضا عزت زمانی مدیرعامل مؤسسه ولاء منتظر، جدایی از ولایت را از انحرافات مهدویت دانست و گفت: کسانی که می گویند به امام دسترسی مستقیم دارند در حال انجام یک فریب بزرگ هستند و باید با شناخت دقیق از مبانی دینی با این موضوعات مقابله کرد.

وی ادامه داد: طریق و راه را دین مشخص کرده است و باید دانست عالم ملک خداست و انبیاء واسطه ارتباط با مردم هستند و این مسیر توسط امامان ادامه یافت و تا زمان غیبت و نواب اربعه این روش ارتباطی ادامه داشت.

مدیرعامل مؤسسه ولاء منتظر ابراز کرد: درحال حاضر مسیر رسیدن به امام زمان(عج) و حضور در جبهه حق، مسیر ولایت فقیه است و اینکه کسی در بیابان ها به دنبال امام زمان باشد و از جامعه خود را جدا کند دچار انحراف بزرگی شده است.

حجت الاسلام عزت زمانی خاطرنشان کرد: امام زمان(عج) مسیر حرکت در صراط مستقیم الهی را مشخص کرده و رجوع به علما و مجتهدین که در عصر ما در ولایت فقیه تجلی یافته است را به عنوان راه برون رفت از انحرافات احتمالی مشخص کرده است و اگر می خواهیم در مسیر مهدویت راه بپیماییم باید در طریق ولایت فقیه باشیم.

سوء استفاده از آرمانها؛ انحرافی تاریخی

حجت الاسلام علی اسلامی استاد حوزه علمیه نیز سوء استفاده از آرمانهای بشری را موضوعی دامنه دار در تاریخ دانست و عنوان کرد: مسأله مهدویت و امام زمان(عج) از موضوعات ریشه دار تاریخ است و بحث مصلح جهانی و اینکه آینده تاریخ متعلق به مصلح و پیروان مصلح و موعود جهانی است کاملاً به چشم می خورد.

وی افزود: عده ای از سودجویان به دنبال سوء استفاده از اعتقاد و علاقه مردم به مهدویت هستند و خود را به عنوان مصلح یا امام زمان(عج) معرفی می کنند که این فریب و کلاهبرداری در طول تاریخ وجود داشته است.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: باید این مدعیان دروغین را به مردم معرفی کرد و این افراد که دنبال خدعه و فریب دادن مردم هستند رسوا شوند که البته در طول تاریخ این افراد رسوا شده اند.

وی ادامه داد: در تاریخ مشاهده می کنیم که به علت علاقه مردم به پیامبران، انبیاء دروغین زیاد داشته ایم که سعی کرده اند از این مسیر برای ارضای نیازهای مادی و هواهای نفسانی خود استفاده کنند و به ستمکاری و هوسرانی بپردازند.

حجت الاسلام اسلامی خاطرنشان کرد: باید با بیان ملاک های مهدویت و شاخص های آن جامعه را نسبت به این انحرافات واکسینه کرد و جلوی فریب خوردن مردم را گرفت و این وظیفه برعهده روحانیان و علما است.

/۸۷۲/ز۵۰۲/ی

ارسال نظرات