۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۴۹۸۰۴۹
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی تبیین کرد؛

چرایی کمرنگ شدن مباحث اخلاقی در حوزه

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی اشتغال فراوان مدیران و غفلت از بحث های اخلاقی را علت اصلی کمرنگ شدن درس اخلاق در حوزه علمیه دانست و خواستار توجه بیشتر به این موضوع مهم شد.
حسینی خراسانی عضو مجلس خبرگان رهبری

حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد حسینی خراسانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که در میان بزرگان و علمای حوزه علمیه از اصطلاح زی طلبگی فراوان استفاده می شود، گفت: در کتاب های مهم حوزوی از جمله کتاب اصول کافی، بابی را به بحث زی و تجمل اختصاص داده اند.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: زی در لغت به معنای هیأت، شکل و شمایل است و به طور کلی می توان گفت ذی همان یونیفورم است که هر جمعیتی و صنفی متناسب با موقعیت خود از لباس های هم شکل و متحد استفاده می کنند به گونه ای که دیگران نمی توانند در آن لباس قرار گیرند همانند افراد نظامی که با لباس ارگان خود شناخته می شوند.

وی اضافه کرد: طلاب نیز گویش، پوشش، منش، مشی و برخوردشان دارای یک سبک، روش و هیأت است که از این سبک، روش و هیأت طلبگی در شؤون مختلف زندگی، فردی، خانوادگی، اجتماعی، علمی، سیاسی، فرهنگی و مدیریتی به ذی طلبگی یاد می شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که  سبک برخورد، گویش و مدیریت طلاب برگرفته از روش ائمه معصوم(ع) است، گفت: به عنون مثال راه رفتن دارای سبک های متفاوتی است و قرآن کریم نیز در این زمینه سخنان فراوانی دارد از جمله این که بیان می کند با غرور راه نروید و امام علی(ع) نیز در توصیف انسان وارسته بیان می کند مشی آنها اقتصاد و لباس آنها متعادل است؛ زی طلبگی، اخلاق طلبگی است و طلاب در زندگی اهل اسراف نیستند بلکه حدود اسلامی را رعایت می کنند و آن را نیز از اساتید و بزرگان دریافت می کنند.

وی ادامه داد: طلاب شخصیت های علمی، سالم و پاکیزه را الگوی خود قرار می دهند و در موارد فراوانی مشاهده می شود که شاگرد ناخواسته همانند استاد لباس می پوشد، راه می رود، سخن می گوید و زندگی می کند بنابراین برای این که سبک اخلاقی طلبگی رونق پیدا کند اساتید نیز باید خود آن موارد را رعایت کنند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با تصریح بر این که طلبه، بازرگان، تاجر و ثروتمند نیست بلکه شاگرد امام صادق(ع) و سرباز حضرت ولی عصر(عج) است، اظهار کرد: زمانی که یک فرد وارد سازمانی می شود باید لباس مورد تأیید آن سازمان را نیز بپذیرد و نمی تواند تغییراتی در آن ایجاد کند؛ به عبارت دیگر هنگامی که فرد با اختیار خود وارد سازمان می شود باید به لوازم آن سازمان نیز ملتزم شود و چنین چیزی با آزادی نیزی منافاتی ندارد.

وی اشتغال فراوان مدیران و غفلت از بحث های اخلاقی را علت اصلی کمرنگ شدن درس اخلاق در حوزه علمیه دانست و افزود: بنابر تأکید مراجع و علما بر تقویت اخلاق در حوزه علمیه از جمله رهبر معظم انقلاب که خود ایشان نیز مقید هستند روزهای چهارشنبه پیش از درس، حدیث اخلاقی بیان کنند باید درس های اخلاقی در حوزه تقویت شوند و اساتید اخلاقی برجسته ای نیز در حوزه علمیه وجود دارد اما مسؤولان باید در زمینه رونق بخشیدن به کلاس های اخلاقی برنامه ریزی لازم را انجام دهند.

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: ضمن خداقوت به همه مسؤولان تلاشگر و دلسوز حوزه علمیه قم و دعا برای موفقیت آنها تقاضا می کنم به مسأله مهم و تعیین کننده و سازنده اخلاق در حوزه علمیه بیشتر توجه کنند./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات