۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۴۹۷۸۴۴
از مجموعه «طلبه عصر انقلاب»:

کتاب «حضور سیاسی طلبه در انتخابات» منتشر شد

مؤسسه خانه طلاب جوان، دفتر اول از مجموعه منشورات تربیتی «طلبه عصر انقلاب» را با عنوان «حضور سیاسی طلبه در انتخابات» منتشر کرد.
کتاب «حضور سیاسی طلبه در انتخابات» کتاب «حضور سیاسی طلبه در انتخابات»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه خانه طلاب جوان،  دفتر اول  از مجموعه منشورات تربیتی «طلبه عصر انقلاب» را با عنوان «حضور سیاسی طلبه در انتخابات» منتشر کرد.

در پشت جلد این کتاب درباره هدف از نگارش مجموعه منشورات تربیتی «طلبه عصر انقلاب» آمده است: «در یک طرح تربیتی آنچه به شاکله یک طلبه سامان می‌دهد؛ سه بعد قلب، ذهن و عمل اوست.

یکی از ساخت‌های رفتاری طلبه، که به بعد عملی او مربوط است، موضوع حضور سیاسی است. رفتار سیاسی مطلوب عموما و در عرصه‌ای همچون انتخابات مسأله‌ای عام البلوی است که  برخلاف ظاهری بسیطش به طور جدی نیازمند باز تعریف در دوران‌گذار می‌باشد.

 این جزوه با دغدغه  مختصاتی  اولیه از بایسته‌های حضور  سیاسی طلبه؛ در دوران انقلاب اسلامی تهیه شده است. این جزوه محصول مباحثات چند ماهه تعدادی اساتید و طلاب جوان حوزه علمیه قم تحت عنوان کارگروه حضور سیاسی طلبه عصر انقلاب می‌باشد.

 این مباحثات به محوریت نظام اندیشه امامین انقلاب اسلامی و با بررسی بیش از صد سند از آثار امام خمینی(ره) و شصت سند از آثار مقام معظم رهبری به انجام رسیده است.»

این کتاب سه فصل با عناوین «آسیب‌شناسی وضعیت حضور سیاسی طلاب»، «بازتعریف سیاست بر اساس اقامه دین»، «راهبردهای سیاست‌ورزی روحانیت در انتخابات» دارد.

«اولین آسیب؛ بی‌رفتاری یا انفعال»، «خاستگاه نگاه حداقلی به حضور سیاسی»، «جدایی دین از سیاست و استقلال حوزه؛ ادبیاتی تلقین شده»، «زمینه درونی عدم حضور سیاسی طلبه»، «دومین مانع دورنی؛ تقریر غلط از معنویت»،  «سومین مانع درونی؛ روحیه تنبلی و از زیر بار در رفتن»، «بی‌رغبتی به فضای عمومی؛ نسانه رفتار سیاسی غلط»، «خط میان رفتار سیاسی مؤمنانه و رفتار سیاسی طلبگی»، «ملاکر در رفتار سیاسی طلبه عصر انقلاب»، «اقامه دین؛ عنصر معنابخش در رفتارهای سیاسی طلبه» از موضوعاتی است که نویسندگان آنان را در  فصل اول بررسی کرده‌اند.

همچنین مؤلفان در فصل دوم عنوان‌های: ‌«سیاست ورزی طلبه؛ یعنی هدایت‌گری»، «آثار سیاست ورزی صحیح»، «آثار حضور سیاسی تراز بر حامعه»، «آثار سیاست‌ورزی صحیح طلبه و روحانیت» و «لزوم تربیت سیاسی» را واکاوی نموده‌اند.

 همچنین:‌«راهبرد اول؛ راهبری توده‌ه مردم»، «تفاوت راهبری با تحمیل نظرات»، «نسبت راهبری اجتماعی با ورود مصداق»، «راهبری؛ همان تبلیغ اسلام»،  «تزاحم تکلیفی سیاسی با سایر شئون طلبگی»، «راهبرد دوم؛ ارشاد نخبگان سیاست»، «ارشاد نخبگانی؛ ضرورت عقلانی» و «دامنه ارشاد نخبگانی» از  مطالبی است که  در  فصل سوم  بررسی شده‌اند.

نویسندگان زیر عنوان «راهبرد اول» از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره نقش مردم و روحانیت در نظام اسلامی چنین نقل کرده اند:

«مبادا کسی از روحانیون احساس کند که در مسأله انتخابات، وظیفه و تکلیفی ندارد و بگوید مردم خودشان بروند هرکار که می‌خواهند، بکنند! شما می‌توانید به مردم کمک کنید. مردم هم در این قضایا،  بیش از همه به علما اعتماد می‌کنند؛ حتی کسانی که ممکن است سر و کار هم با علما نداشته باشند.(مقام معظم رهبری، دیدار با جمعی از روحانیون، 13 اردیبهشت 1376».

 همچنین مؤلفان در ادامه این فصل، انتخابات را مظهر تعامل  جمهوریت و اسلامیت نظام اسلامی و انتخابات را بهترین فرصت برای أثرگذاری  و هدایت عمومی  دانسته، در پایان بر این باورند که راهبری توده‌ها مردم تنها از روحانیت بر‌می‌آید.

در صفحه 42 زیر عنوان «راهبری توده های مردم» نیز چنین می‌خوانیم‌:‌ «روحانیتی که هویت خود  را اقامه دین می‌داند؛ قطعا متوجه جایگاه بی‌بدیل دولت اسلامی در کیفیت اقامه دین در جامعه می‌باشد، لذا از این جهت فرصت انتخابات‌ها می‌تواند اهمیت راهبردی دیگری برای راهبری توده مردم داشته  باشد و راهبری توده‌های مردم مأموریتی است که تنها  از عهده روحانیت برمی‌آید.

سایر اقشار اجتماعی نه توانایی دانشی این کار را دارند و نه جامعه چنین کارکردی را برای آنها  قائل است.  اولین بایسته‌ راهبری، نفوذ اجتماعی در میان توده‌های  مختلف است و هیچ مجموعه‌ای  در طول تاریخ نتوانسته است نفوذ و امتداد اجتماعی حوزه روحانیت را داشته باشد.

 این انحصار در عین اینکه حقی  برای روحانیت می‌آفریند، به طریق اولی تکلیفی نیز برای او معین می‌سازد.  چون در صوت کم­کاری عناصر حوزوی از مرجعیت و  طلاب جوان،  جامعه هیچ بدیلی برای جبران خسارت‌های آن سراغ ندارد.»

همچنین نگارندگان در صفحه 62 زیر عنوان  «خلاصه بحث» چنین گفته اند:

«دو رفتار مذکور؛ یعنی راهبری توده‌های مردم و ارشاد نخبگان سیاسی می تواند به عنوان راهبرد کلیدی برای حضور سیاسی صحیح طلبه عصر انقلاب‌ در عرصه انتخابات‌ها  پیشنهاد گردد.

 این دو راهبرد در کنار هم هستند که می‌توانند انتظارات جامعه اسلامی از روحانیت را در عرصه انتخابات تا حدودی تأمین نمایند و فقدان رفتارهای مؤثر حوزویان در  فضای سیاسی کشور عموما در آزمون انتخابات خصوصا، منشأ بسیاری از گرفتاری‌های فعلی در تحولات سیاسی جامعه شده است.»

گفتنی است، مؤسسه خانه طلاب جوان،  کتاب «حضور سیاسی طلبه در انتخابات» را در قطع رقعی، در 62 صفحه و به قمیت 6000 تومان منتشر کرده است./۹۹۸/ن۶۰۱

 

ارسال نظرات