۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۴۹۷۸۰۰
مسؤول مرکز تخصصی تبلیغ نوین:

سواد رسانه ای لازمه حضور فعالانه و آگاهانه در فضای مجازی است

مسؤول مرکز تخصصی تبلیغ نوین با بیان اینکه سواد مجازی برای حضور فعالانه و آگاهانه در فضای مجازی یک دانش ضروری است، گفت: نخستین سطح که ما در سواد مجازی باید با آن آشنا باشیم سواد دانشی است.
سواد رسانه ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام مصطفی اسماعیلی، مسؤول مرکز تخصصی تبلیغ نوین، صبح امروز در کارگاه آموزشی سواد رسانه‌ای که با حضور مسؤولان نهادهای نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های استان و دانشجویان فعال رسانه‌ای با رویکرد پدیدارشناسی، آسیب ‌شناسی و راهکارهای مدیریت رسانه در سالن ابن‌ سینای دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد برگزار شد، گفت: ما باید با مخاطرات فضای مجازی و راه‌های برخورد با آنها آشنا باشیم.

مسؤول مرکز تخصصی تبلیغ نوین افزود: از سرعت مبادله اطلاعات در سایتهای اینترنتی می ‌توان متوجه شد که از کدام‌ یک از این سایت‌ها باید استفاده کرد.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه در جامعه ما به فرهنگ و نوع استفاده از شبکه‌های اجتماعی توجه چندانی نشده است، اظهار کرد: تا زمانی که نخبگان با مدیریت فضای مجازی آشنایی نداشته باشند مضراتی که از این فضاها متوجه عموم کاربران است کاهش نخواهد یافت.

حجت ‌الاسلام اسماعیلی با بیان اینکه سواد مجازی برای حضور فعالانه و آگاهانه در فضای مجازی یک دانش ضروری است، تصریح کرد: نخستین سطح که ما در سواد مجازی باید با آن آشنا باشیم سواد دانشی است.

وی آشنایی با عملکردها، ظرفیت‌ها، خطرات و واقعیات فضای مجازی و دانش کاربری این فضا را مهم‌ترین مؤلفه‌های این سطح دانست.

مدیر مرکز تخصصی تبلیغ نوین، دومین سطح از سواد مجازی را سواد مهارتی برشمرد و گفت: مهارت کار با سخت افزار و نرم‌افزارهای رایانه و فضای مجازی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سطح است.

حجت ‌الاسلام اسماعیلی با تأکید بر اینکه سومین سطحی که از سواد مجازی لازم است، سواد حقوقی کاربران است، افزود: کاربران باید آشنایی لازم با قوانین و مسائل حقوقی فضای مجازی از جمله جرائم و محدودیت‌ها را داشته باشند.

وی سواد انتقادی را مهم‌ترین سطح از سواد رسانه‌ای تلقی کرد و گفت: بالا بردن قدرت تشخیص خوب و بد بین محتواها همراه بامطالعه و تجربه از نیازهای اساسی کاربران محسوب می ‌شود.

حجت ‌الاسلام اسماعیلی با بیان اینکه ما باید دنبال استفاده اصولی و صحیح از رسانه باشیم، ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی در سطوح مختلف کاربری دارند که سطح نخبگانی یکی از این سطوح است و از دیگر سطوح کاربرد شبکه‌های اجتماعی استفاده عمومی از این شبکه ‌هاست که متأسفانه هنوز ما در این سطح استفاده از شبکه‌های اجتماعی باقی مانده‌ایم.

مدیر مرکز تخصصی تبلیغ نوین در پایان گفت: دانشجویان و سربازان انقلابی باید مروج فرهنگ صحیح استفاده از رسانه‌ها باشند و در حوزه رسانه باید با نگاه پدیدار شناسی به بررسی رسانه بپردازند./202/9457/ب1

ارسال نظرات