۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۴۹۷۷۲۵
فرهنگ و دولت آینده(۴۱)

پرداختن به ساحت هنر راه تولید فرهنگ

عالیشوندی معتقد است، برای همه وجوه و مظاهر فرهنگی که هنر اصیل‌ترین و عمیق‌ترین پدیده آن است، و می‌تواند منجر به تولید فرهنگ شود، باید برنامه‌ریزی کرد.
محمود عالیشوندی

محمود عالیشوندی، استاد دانشکده خبر و مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز در بحث وظایف فرهنگی دولت آینده گفت: در این رابطه دستورالعملی داریم به نام دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری که در این دستورالعمل، راهکار مشخص شده‌ است و قاعدتا هرکسی که رییس‌جمهور شود، باید این دستورالعمل را سرلوحه خود قرار دهد.

عالیشوندی ضمن خاطرنشان کردن اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک شورایی به‌نام شورای فرهنگ عمومی دارد تصریح کرد: البته این شورا بیشتر از اینکه کاربرد فرهنگی داشته‌باشد، به یک شورای سیاسی-فرهنگی تبدیل شده و کارآیی لازم را تاکنون برای فرهنگ عمومی نداشته‌است.

وی معتقد است که فرهنگ عمومی لزوما به صورت فرهنگ اسلامی نیست اما این دو فرهنگ باهمند، چرا که وقتی اسلام توصیه به نظم می‌کند، در واقع در فرهنگ شخصی و عمومی وارد می‌شود. مثلا اینکه چگونه از اتوبوس شرکت واحد استفاده شود، پس مجموعه فرهنگ اسلامی باید در همه زمینه‌ها مدنظر قرار بگیرد.

عالیشوندی با اشاره به موج جدید ایران‌گرایی در نسل جوان بدون توجه به مسایل اسلامی تأکید کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که اسلام را آگاهانه پذیرفته‌اند و هیچ منافاتی بین فرهنگ ایرانی و اسلامی وجود ندارد. پس باید جوانان بیشتر با تاریخ و فرهنگ ایرانی اصیل و اسلامی آشنا شوند تا همپوشانی این دو فرهنگ را بدانند.

این استاد دانشگاه همچنین تصریح کرد: در دوره‌های مختلف تاریخی بخصوص در قرون چهارم و پنجم در اوج قلم‌گرایی، بیشتر کتاب‌های اسلامی، حتی کتاب‌های اهل سنت را ایرانیان نوشتند. پس باید در این مسئله اندیشید و فکر کرد و این موج را به سمت درست هدایت کرد تا جوانان که آگاهی ندارند، به بیراهه نروند.

به گفته وی، بعضی افراد با اهداف خاص یک برشی از تاریخ را به جوانان ما نشان می‌دهند و جوانان را به سمت خود می‌کشند.

مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با خاطرنشان کردن اینکه ما در هنر خود، و بخصوص در هنر اسلامی، صاحب مکاتب مختلف هستیم، مثل مکتب تبریز، مکتب شیراز، یا مکتب اصفهان، تأکید کرد: اگر فرهنگ ایرانی-اسلامی را درست به جوانان بشناسانیم، در این دوره هم شاهد خلق مکاتب جدید خواهیم بود.

عالیشوندی معتقد است که در دولت جدید، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید یک برنامه جامع برای شناساندن و ارتقا بخشیدن به مکاتب هنری گذشته داشته‌باشد. چرا که فقط با حرف، جایگاهی برای این مکاتب نیست و باید با شناساندن آن به جوانان، زمینه ارتقاء فرهنگی و هنری را ایجاد کنیم.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: اگر نگاه آسیب‌شناسانه به هنر در سده گذشته داشته‌باشیم، هنر انقلاب که از ابتدای انقلاب اسلامی به‌وجود آمد، چون دارای تئوری و فکر و ایده بود و ایدئولوژی به درستی در آن دیده‌ می‌شد، یک هنر انقلابی ایرانی-اسلامی بسیار بی‌نظیری را به وجود آورد که متأسفانه در این سال‌ها ادامه پیدا نکرد.

وی معتقد است برای همه وجوه و مظاهر فرهنگی که هنر اصیل‌ترین و عمیق‌ترین پدیده آن است، و می‌تواند منجر به تولید فرهنگ شود، باید برنامه‌ریزی کرد.

مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، مدیران و مسئولین را الگوی مردم در همه‌ی شئون زندگی دانست و تصریح کرد: مسئولین هرجور که عمل کنند، الگویی برای مردم است. مثلا اگر امروز مشاهده می‌کنیم که مردم در تجمل‌گرایی از هم سبقت می‌گیرند، ریشه در رفتار مسئولین دارد.

به گفته عالیشوندی در حال حاضر واژه فرهنگ مثل گذشته، یک واژه محدود نیست و تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی را دربر می‌گیرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه با بررسی در تمام دوره‌های تاریخی مشاهده می‌کنیم فرهنگ علما و بزرگان دینی و علمی و انبیاء و اولیاء بر روی زندگی مردم تأثیرگذار بوده تصریح کرد: آن‌چه که امروز با توجه به شرایط جامعه و در دسترس بودن رسانه‌های اجتماعی برای همه مردم، بیشتر مورد توجه و زیر ذره‌بین افکار عمومی است، رفتار و افکار وزرا و دولتمردان است.

وی تأکید کرد: اعمال و رفتار همه وزرا و دولتمردان با دسترسی به فضای مجازی و رسانه‌های مختلف، در بوته نقد مردم قرار می‌گیرد و مردم از آن، چه خوب و چه بد، تأثیر می‌پذیرند./825/ت۳۰۲/س

 

ارسال نظرات