۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۴۹۷۵۴۷
حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی:

اخلاص و تقوا عامل پذیرش اعمال از جانب خداوند است

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی با اشاره به آیه ۲۸ سوره مائده، گفت: خداوند اعمال نیک افرادی را که با اخلاص و تقوا همراه باشد قبول می کند.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی شب گذشته در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد امام صادق(ع) ارومیه برگزار شد، به آیه ۲۸ سوره مائده اشاره کرد و گفت: خداوند در این می‌فرمایند «اگر دست ‏خود را به سوى من دراز كنى تا مرا بكشى من دستم را به سوى تو دراز نمى‌‏كنم تا تو را بكشم چرا كه من از خداوند پروردگار جهانيان مى‏‌ترسم».

وی در تفسیر این آیه اظهار داشت: در این آیات سوره مائده، خداوند به داستان فرزندان حضرت آدم(ع) به نام‌های هابیل و قابیل اشاره می‌کند مبنی بر اینکه قابیل برادر خود را پس از آنکه قربانی وی از سوی خدا مورد قبولی قرار گرفت، از سوی حسادت به قتل رساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اینکه خداوند اعمال افرادی که نیت خالص دارند را مورد پذیرش قرار می‌دهد، افزود: هابیل که فردی دامدار بود برای نشان دادن اخلاص خود بهترین گوسفند خود را برای قربانی کردن برای خدا انتخاب کرد ولی قابیل که کشاورز بود بی‌کیفیت‌ترین و نارس‌ترین گندم‌های خود را برای قربانی خدا انتخاب کرد که قربانی هابیل به دلیل اخلاص قبول شد.

وی قرآن را کتاب زندگی دانست و ادامه داد: قرآن کتاب داستان نیست که به حاشیه‌ها و جزئیات بپردازد بلکه قرآن به اصل موضوع کار دارد و برای همین در قرآن اسم افراد داستان از جمله هابیل و قابیل آورده نشده و در قرآن بیشتر اسم پیامبران آمده است.

امام جمعه ارومیه خاطرنشان کرد: عده‌ای عقیده دارند این هابیل و قابیل که می‌گویند فرزندان آدم هستند با آدم ابوالبشر(ع) متفاوت است و این آدم در واقع فردی بوده که در زمان بنی‌اسرائیل زندگی می‌کرده است.

وی اضافه کرد: ولی این نظر آنها با این دلیل که قابیل بعد از قتل برادر خود نمی‌دانست با جنازه وی چیکار کند و خدا با فرستادن کلاغی که زمین را با نوک خود می‌کند به قابیل نشان داد که باید جنازه برادر را دفن کند، و این مسئله نشان می‌دهد که هابیل، اولین مرده در تاریخ بشر بوده که قابیل به چگونگی دفن کردن مرده در خاک آگاهی نداشت.

حجت‌الاسلام و المسلمین قریشی با اشاره به اینکه در این آیه هابیل به قابیل می‌گوید اگر تو به روی من دست بلند کنی من دست بلند نخواهم کرد، عنوان کرد: عده‌ای در تفسیر این آیه می‌گویند که انسان هنگامی که مورد حمله قرار می‌گیرد نباید از خود دفاع کند.

وی ادامه داد: اگر انسان از خود در برابر فرد حمله کننده دفاع نکند و تسلیم شود درواقع مرتکب قتل نفس شده است و از طرف دیگر نیز این خلاف عقلانیت است که انسان در برابر کسی که قصد کشتن او را دارد دست روی دست بگذارد و خداوند نیز حکیم بوده و هیچ کاری خلاف عقل دستور نمی‌دهد پس نظر این افراد رد می‌شود و از سویی منظور هابیل از این جمله در خطاب به برادرش این است که اگر تو بخواهی مرا بکشی قصد من از دفاع، کشتن تو نخواهد بود بلکه هدف من دفاع از خودم خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی در ادامه به آیه ۲۹ سوره مائده اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند در این آیه می‌فرمایند «من مى‏‌خواهم تو با گناه من و گناه خودت به سوى خدا بازگردى و در نتيجه از اهل آتش باشى و اين است‏ سزاى ستمگران».

وی با اشاره به اینکه «ان تبوأ» در این آیه به معنی مساوات و رجوع است، در تفسیر این آیه گفت: اگر فردی کسی را به قتل برساند تمام گناهان مقتول به گردن اوخواهد بود و امام باقر(ع) در این ارتباط می‌فرمایند: «هرکس یک مومن را به قتل برساند خداوند گناهان مومن را در نامه اعمال قاتل ثبت خواهد کرد و تمام گناهان مقتول پاک خواهد شد».

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی افزود: برخی این نوشته شدن گناهان مقتول به پای قاتل را برخلاف این گفته خداوند مبنی بر اینکه هرکس مسئول اعمال خویش است، می‌دانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: این سخن افراد درست نیست زیرا خدا این مسأله را به خود قتل ربط داده است، در واقع این به گردن کشیدن گناه مقتول نتیجه عمل قاتل که همان قتل بوده، هست و از طرفی وقتی یک شخص، فرد دیگری را به قتل می‌رساند در واقع اجازه حیات و توبه کردن را در ادامه زندگی از وی می‌گیرد.

وی تصریح کرد: این اتفاق در مسأله غیبت نیز رخ می‌دهد و گناهان فرد مورد غیبت قرار گرفته به پای فرد غیبت کننده نوشته می‌شود./936/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات