۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۰
کد خبر: ۴۹۷۳۹۱
دانشیار دانشگاه امام صادق:

هالیوود در صدد گسترش فرهنگ و آیین جدید است

گودرزی در نقد فیلم «ویژه نیمه شب» در سالانه فیلم منجی گفت: فیلم های آخرالزمانی جدید هالیوود دیگر مثل گذشته به نابودی جهان قائل نیستند، بلکه فرهنگ سازی و گسترش فرهنگی جدیدی را دنبال می کنند.
غلامرضا گودرزی دانشیار دانشگاه امام صادق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامرضا گودرزی در دومین روز از دومین سالانه پرسمان فیلم منجی که از سوی بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران در تالار فیلم آیه مدرسه اسلامی هنر برگزار شد، به نقد فیلم «ویژه نیمه شب» پرداخت.

کارشناس مسائل مهدویت اظهار داشت: این فیلم نسبت به فیلم های آخرالزمانی تغییرات دیگری دارد و با فیلم هایی که در این فضای فکری ساخته می شود مختلف است؛ در این فیلم به دو نکته اشاره دارد که منجی از عالم دیگری به زمین می آید و تأکید می کند که عالمی بین دو فضا وجود دارد که این منجی از آن عالم به زمین آمده است.

وی ادامه داد: در این فیلم خرابکاری ها و بحران های عظیم جهانی کمتر است و فقط دو صحنه عجیب در فیلم دیده می شود؛ این که فردی نوجوان و کودک را به عنوان منجی انتخاب کرده اند به این دلیل است که کودکان ویژگی های دیگری نسبت به افراد دوران خود دارند.

دانشیار دانشگاه امام صادق(ع) ابراز کرد: نسل جوان امروز نسبت به نسل های قدیمی تفاوت و ویژگی های دیگری دارند و زمانی که منجی از نسل جوان باشد، تأثیر گذاری بر نسل جوان هم بیشتر می شود.

وی خاطر نشان کرد: نوع آخرالزمانی که در فیلم به تصویر کشیده می شود متفاوت و جدید است که گویای به وجود آمدن فرهنگ جدیدی در هالیوود و متفکران غربی است؛ از نگاه متفکران باید گفتمان جدیدی به وجود آید و یک دین جدید معرفی شود؛ به همین دلیل است که در فیلم یک کتاب مقدس جدید معرفی و نمایش داده می شود.

گودرزی به سند اخیر یونسکو با عنوان 2030 اشاره کرد و گفت: در برخی از اسنادی که امروز به کشور ما داده اند، این فرهنگ جدید را مشاهده خواهید کرد؛ این نگاه، فرهنگ و یا آیین جدید به تدریج در حال تبلیغ است که در این فیلم هم به آن اشاره می شود.

وی تصریح کرد: در این فیلم ورود به آخرالزمان آرام تر نشان داده می شود؛ این یک موضوع جدید برای ورود به آخرالزمان است؛ نکته مهم دیگر این است که پس از انفجار نوری که از چشم آن کودک اتفاق افتاد، برعکس فیلم های قبلی آن نور به سمت آسمان و خارج از زمین نرفت، بلکه در عرض گسترش یافت و گویی که پرده از چشم مردم برداشت تا آن ها هم بتوانند عالم دیگر را ببینند.

کارشناس مسائل مهدوی نقش پدر کودک در این فیلم را نقش محافظ و حامی دانست و ادامه داد: می توان گفت که نوعی کپی برداری از معجزات انبیاء در این فیلم وجود دارد؛ البته ممکن است که کارگردان تحت تأثیر آثار آخرالزمانی دیگر هم قرار گرفته باشد.

وی اظهار داشت: دست مسلمانان از غرب و هالیوود در داشتن چنین سوژه هایی بسیار پرتر است و ورود به این فضا چند زیرساخت می خواهد که آن زیرساخت ها در اختیار ما نیست؛ یکی از این زیرساخت ها عدم وجود باور است؛ در همین نیمه شعبان اگر توجه کنید تا فردا شب اوج شلوغی و توجه مردم به جمکران و نیمه شعبان است اما از شنبه دیگر این جریان تمام می شود.

دانشیار دانشگاه امام صادق(ع) افزود: قسمت عمده ای از فیلم سازان ما درک عمده ای از آخرالزمان ندارند و به سراغ ساخت چنین فیلم هایی نمی روند؛ برخی می گویند که چنین فیلم هایی مخاطب ندارد اما این فیلم سازان هستند که ذائقه مخاطبان را شکل می دهند.

وی ادامه داد: حمایت های دولتی در این زمینه هم بسیار ضعیف است؛ همه مردم داستان حضرت یوسف(ع) و سلیمان نبی(ع) را شینده بودند اما این داستان زمانی برای ما مهم شد که فیلم آن ساخته شد؛ این زیرساخت ها باید فراهم شود تا در این زمینه آثار بیشتری تولید شود.

گودرزی یادآور شد: هالیوود در این فیلم یک آخرالزمان جدید ترسیم می کند که دیگر دنیا نابود نمی شود و منجی وجود ندارد که بخواهد دنیا را نجات دهد؛ فقط مردم آن منجی یا شخصی که توانایی های خارق العاده دارد را چند روزی می بینند و بعد از آن هم به دنیای خود باز می گردد.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: ما امروز دانشی در مدیریت به نام آینده پژوهی داریم که با برنامه هایی می توانیم سناریوهای جدیدی از آینده بدهیم؛ سؤالی که در این جا مطرح می شود این است که چگونه باید از آینده تصویر بسازیم، و هالیوود هم با هزینه های هنگفت اقدام به ساخت چنین آثاری با این هدف می کند.

کارشناس مسائل مهدوی تصریح کرد: می توان از جنبه دیگری این فیلم را کپی برداری از زندگانی امام زمان(عج) دانست که ایشان در سنین کودکی به امامت رسیدند و چون جامعه آمادگی پذیرش ایشان را نداشت، از دیدها پنهان شدند؛ همچنین این ویژگی کودک که زبان های مختلفی را متوجه می شود از دیگر شباهت های حائز اهمیت است.

وی به ارتباط کودک با موجودات غیر زمینی اشاره کرد و بیان داشت: هالیوود در این فیلم اشاراتی به اجنه هم دارد؛ زمانی که آن کودک می خواهد به دنیای خود برود، موجوداتی شبیه به یک هاله نور که چشم های آن ها نورانی است، او را هدایت می کنند که به نظر می رسد شبیه به اجنه باشند./840/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات