۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۴۹۷۳۰۸
اندیشمند شیعی مصر در گفتگو با رسا:

شیعیان در دوره مرسی به رسمیت شناخته نمی‌شدند/ گسترش وهابیت مصر را تهدید می‌کند

کارشناس مسائل سیاسی مصر تاکید کرد که شیعیان در جامعه سیاسی مصر از سوی حکومت به رسمیت شناخته نشدند و همین مساله سبب شده تا شیعیان بستری برای حضور در عرصه سیاسی نداشته باشند.
عماد الدیب کارشناس مسائل سیاسی مصر

به گزارش خبرگزاری رسا، عماد الدیب کارشناس مسائل سیاسی مصر در گفتگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری رسا با اشاره به ارتباط میان مسیحیان و مسلمانان در این کشور گفت: ارتباط میان مسلمانان و مسیحیان وابسته به میزان التزام مسلمانان با هر مذهبی به عقیده‌ها و آموزه‌های اسلامی است. بسیاری از مسلمانان هیچ مشکلی با دیگر فرق اسلامی و حتی غیر اسلامی ندارند و به راحتی در کنار آنها زندگی می‌کنند اما برخی دیگر به دلیل تمسّک به اسلام اموی موجود در مصر به رویکردهای خشونتی و افراط‌گرایی روی آورده‌اند.

وی با تبیین تعامل شیعیان با سایر ادیان آسمانی و رویکرد دشمنانه سلفی‌ها با شیعیان افزود: سطح تعامل و ارتباط میان شیعیان با سایر ادیان و مذاهب در حقیقت به میزان پذیرش شیعیان در جوامع دینی موجود باز می‌گردد به این معنا که شیعیان همواره مسالمت‌آمیز زندگی کرده و با هیچ جریان یا گروهی مشکل نداشتند زیرا شیعیان به دلیل مسائل اعتقادی با احدی وارد درگیری نمی‌شوند بلکه تنها در صورتی که به آنها تعدّی شود با متجاوز برخورد خواهند کرد همانگونه که امیرالمومنین (ع) فرمود «كونوا للظالم خصما وللمظلوم عونا »

الدیب محدودیت‌های شیعیان را از مسائل پرچالش جامعه دینی مصر برشمرده و خاطر نشان کرد: متاسفانه به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد شیعیان به راحتی نمی‌توانند ابراز تشیّع کرده و یا در نهادهای تصمیم‌ساز مانند احزاب و یا جریان‌های سیاسی وارد شود پس طبیعی است که نتوان به سادگی از شیعه در مصر سخن گفت.

کارشناس مسائل جهان اسلام ادامه داد: به دلیل تاثیر فراوان گفتمان وهابیت در میان مردم ابتکار عمل دست شیعیان نیست. متاسفانه برخی از دوستان شیعی که به ایران سفر کرده و در همایش‌ها شرکت می‌کنند، با وجود آنکه صاحب تالیفات مختلفی هستند اما باز می‌بینیم که آنها شیّع خود را منکر می‌شوند تا دچار آسیب نشوند مگر جمعیت اندکی که تعداد آنها از اعداد دو دست تجاوز نمی‌کند.

الدیب با تبیین رویکرد حکومت السیسی و محمد مرسی با مسلمانان و شیعیان اظهار داشت: متاسفانه شیعیان در جامعه سیاسی مصر از سوی حکومت به رسمیت شناخته نشدند و همین مساله سبب شده تا شیعیان بستری برای حضور در عرصه سیاسی نداشته باشند.

دیدگاه رادیکال مرسی نسبت به شیعیان
وی تصریح کرد: عبدالفتاح السیسی رییس جمهور فعلی مصر به اخوان المسلمین، سلفی‌ها و جمعیت‌های افراطی حمله شدیدی کرد و عرصه را برای رسانه‌ها فراهم ساخت تا با اندیشه وهابیت مبارزه کنند. السیسی بارها خواستار بازنگری در گفتمان دینی موجود در مصر شد اما الازهر تا به امروز به دلایل نفوذ سلفی‌ها در این نهاد دینی، پاسخ امیدوار کننده‌ای به این درخواست نداده است. در مقابل مرسی بسیاری از افراط‌گراها را از زندان‌ها آزاد کرد و حتی برخی نیز از خارج کشور وارد مصر شدند تا به حمایت و پشتیبانی از افراط‌گراها بپردازند. لذا به نظر بنده السیسی رویکرد بهتری در این زمینه نسبت به مرسی داشته است.

اندیشمند شیعه مصر با بی‌اساس خواندن ادعاهای دشمنان مبنی بر ارتباط شیعیان با ایران، این اقدام را نوعی تشکیک در علاقه‌مندی شیعیان مصری به کشورشان توصیف کرده و گفت: ممکن نیست که شما دوست‌دار و محبّ اهل بیت(ع) باشید اما نخواهید تاوان علاقه‌مندی خود به اهل بیت(ع) را در مصر نپردازید. به نظر بنده باید کسانی باشند که با صدای بلند از شیعه در مصر دفاع کند تا دروغ و تهمت‌های وهابیّت علیه شیعیان را بر ملا سازد.

الدیب در پایان ابراز امیدواری کرد که صاحبان مکتب‌ها و مسؤلان جمعیت‌های شیعی بتوانند در صحنه سیاسی و رسانه‌ای مصر بیش از پیش فعال باشند و به وظیفه خودشان که همان آگاهی‌بخشی است به نحو احسن عمل کنند./981/ب۹۱۴/ک 

ارسال نظرات