۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۴۹۷۰۱۶
حجاب اجتماعی(۲)

حجاب مانع عزلت نشینی و گوشه‌گیری زن

اسلام با حجاب، زن را به حضور در اجتماع دعوت می‌کند و او را به نقش آفرینی در سرنوشت جامعه و حکومت اسلامی فرا می‌خواند.
حجاب و عفاف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در گذشته روشنفكران ايراني كه به غرب سفر مي‌كردند شیفته‌ جهان رنگارنگ غربی شده و در بازگشت به ميهن مهم‌ترين عامل پيشرفت غرب را كنار گذاشتن آموزه‌هاي ديني از صحنه زندگي می‌دانستند. اين افراد ملاك فرهنگ و پيشرفت جوامع را در نوع رفتار و لباس زنان تصور مي كردند. افرادي مثل شاهزاده ايرج ميرزا ساده‌انگارانه تنها مانع پيشرفت ايران را حجاب زنان ايراني مي‌دانند و فكر مي‌كنند اروپا به اين دليل پيشرفت كرده است كه زن هایشان چادر ندارند.

 به همین دلیل تصور کرده‌اند که براي پيشرفت و موفقيت بايد از نوك پا تا موي سر غربي بود. (1) از همان زمان تا کنون بحث ممانعت حجاب از حضور زن در جامعه و به تبع آن عدم کسب موفقیت های اجتماعی و اقتصادی به دلیل داشتن حجاب توسط غرب گرایان مطرح شده است. حال آن‌که آنچه در کشورهای غربی وجود دارد آزادی زن نیست بلکه آزادی مرد است برای دیدن هر آنچه که دوست دارند و برای به بردگی و اسارت گرفتن زن. وگرنه در کشورهایی چون امریکا که سردمداران ندای آزادی زنان و برابری زن و مرد در تمامی حقوق و زمینه‌ها هستند چرا باید مدارس و دانشگاه‌هایی به صورت مجزا برای بانوان و دختران ایجاد شود؟

حجاب راهی برای بازگرداندن مقام زن

آنچه اسلام از آن سخن می‌گوید ندای سهیم بودن زن همچون مرد در فعالیت هاست نه گوشی نشینی و عزلت او در خانه. اسلام راه آزادی زن از هر اسارتی را با ارائه ی حجاب به او می‌دهد تا بدون دغدغه و با اقتدار بتواند پا به پای مردان در عرصه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قدم بردارد بدون آن‌که ذره‌ای از عزت او خدشه دار شود،  بدون آن‌که با نگاهی ابزاری و حیوانی به او نگریسته شود، حجاب راهی است برای بازگرداندن مقام بهشتی زن به او تا هوس رانان تنها  او را جسمی بی روح و بی مغز و نردبانی برای اهداف خود نبینند بلکه تمام فرصت‌ها را همانند مردان برای رسیدن به تمامیت انسانی خود تجربه کند.

حجاب نه تنها دست و پای زن را نمی بندد بلکه فرش قرمزی برایش می‌اندازد تا با خیالی آسوده در راه هدفش گام بردارد و طعمه نگاه‌های آلوده نباشد و در مقابل نیز مردان در دنیای اجتماعی و اقتصادی سلامت کامل را حفظ کرده و حداکثر کارایی را داشته باشند.

حجاب برای رساندن زن به ژرفای استعدادهای وجودی اوست تا وی از ورای ظاهرش دیده شود. تا زن با بزرگی‌اش در جامعه حماسه بیافریند نه این‌که تنها نشانی باشد برای تبلیغ صاحبان قدرت و سرمایه تا او را به موجودی زبون تبدیل کنند.

حجاب و آزادی زن

اسلام با حجاب، زن را به حضور در اجتماع دعوت می‌کند و او را به نقش آفرینی در سرنوشت جامعه و حکومت اسلامی فرا می‌خواند. چرا که اگر قرار بر خانه نشینی زن بود حجاب دیگر معنایی پیدا نمی‌کرد. زنی که قرار است کنج خانه‌اش در کنار خانواده‌اش باشد چرا حجاب به او حکم می‌شود؟!  امام خمینی (ره) می‌فرمایند: اسلام با آزادی زن نه تنها موافق  است بلکه خود پایه‌گذار آزادی زن در تمام ابعاد وجودی زن است. این تبلیغات که اگر اسلام پیدا شود مثلا زن ها دیگر بروند توی خانه‌ها بنشینند و قفلی هم درش بزنند که بیرون نیایند چه حرف غلطی است که به اسلام نسبت می‌دهند، صدر اسلام زن‌ها توی لشکرهم بودند، توی میدان‌های جنگ هم می‌رفتند.

تلقي «قايم كردن زن» از حجاب، با متون ديني و سيره پيشوايان دين ناسازگار است. ‌پوشش و حجاب زن به آن معنا نيست كه از فعاليت‌هاي اجتماعي دست كشد و در كنجي زنداني گردد همان‌گونه که در آیات بسیاری از قرآن که از عفت و بزرگی زنان و دختران سخن گفته است آن ها به فعالیتی سازنده در جامعه مشغول بودند نه محبوس.

قرآن عفت دختران شعيب را در حال چوپاني و آب دادن به گوسفندان در جمع مردان بازگو مي‌كند.

عفت مريم را در معبدي كه همگان چه زن و چه مرد به پرستش مي‌آيند، مي‌ستايد.

رسول خدا زن‌هاي خويش را در جنگ‌ها به همراه مي‌برد و زنان مسلمان را براي مداوا عازم جنگ مي‌كرد.

حجاب و فعالیت‌های اجتماعی

وجود حجاب یک مرزبندی ایجاد می‌کند  تا در ورای مرزها و بدون دغدغه هر کدام از دو جنس بتوانند کار خود را انجام دهند. علم ثابت کرده و تجربه هم نشان داده است که اگر این مرز وجود نداشته باشد عملا به دلیل جاذبه‌ای که بین دو جنس برقرار است فعالیت‌های مفید آن‌ها کاهش چشم‌گیری می یابد و موفقیت و شکوفایی نه تنها زن، بلکه مرد نیز با مشکل رو به رو می‌شود.

زن همان حقوقی را دارد که مرد دارد. حق تحصیل، حق کار، حق رای دادن، حق رای گرفتن. حضور زنان پس از پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی در تمامی صحنه‌های اجتماعی، اقتصادی، حماسی، سیاسی، علمی، هنری، ورزشی، حقوقی، قانون‌گذاری و بسیاری از صحنه‌های دیگر با پوشش دینی، نشان داد که حجاب، نه تنها کمترین رکودی در فعالیت‌های اجتماعی زنان پدید نمی‌آورد، که در رسیدن آنان به اهداف متعالی یاری گر خوبی است. همان‌گونه که اکنون نیز  86 درصد صندلی‌های دانشگاه تا پایان مقطع دکتری توسط زنان اشغال شده است که با احساس امنیتی که حجاب برای زنان پس از انقلاب ایجاد کرده است گرایش به حضور در جامع و فعالیت های اجتماعی در آن ها بیشتر شده است و حتی زنان در مشاغل سرنوشت سازی چون وزارت کشور نیز سهم داشته اند.

حجاب به زنان جرأت سخن گفتن حتی در فضای مسموم اجتماع را می دهد تا با اعتقادی راسخ و خیالی آسوده از قلب های بیمار از استقلال فکری و روحی خود بگوید و حتی در عرصه های ورزشی سکوهای برتر را در جامعه جهانی از آن خود کند.

آمارهايي كه نسبت به زنان ايراني پس از انقلاب اسلامي منتشر شده نشان دهنده حضور چشم‌گير و گسترده آنان در فعاليت‌هاي اجتماعي است، با آن كه رعايت حجاب مي‌كردند.

1ـ2. زنان كارگزاران از اول تا سال 1357 سه تن بودند و از 1357 تا 1363 به شش نفر رسيدند.(2)

2-2. جمع آثار نوشته شده توسط زنان از سال 1300 تا 1349، 835 جلد بود و از 1358 تا 1373، 3012 جلد (3)

2/3. درصد زنان باسواد در سال 1355، 5/30 بود و درصد مردان باسواد 9/58 در سال 1370 درصد زنان باسواد 1/67 و درصد مردان باسواد 6/80 شده است. (4)

بانگ آزادی زن

خلاصه نه تلقي دين از حجاب گوشه‌گيري و گوشه‌نشيني زن است و نه در ميدان عمل حجاب باعث ركود فعاليت شده است و می توان به جرأت گفت تمامی شبهه‌های مطرح شده توسط مخالفان حجاب زائیده  ذهن بیمار آن هاست زیرا حجاب مانع از رسیدن آن‌ها به اهداف شخصی استفاده از زن به عنوان کالا شده است.  

حجاب بانگ آزادی زن است. فریاد "بودن" اوست. تجلی زیبایی‌هایی است که از نگاه‌های نامحرم و آلوده پوشانده است. آن کسانی که با حجاب مخالفند نه تنها حامی و خواهان آزادی زن و موفقیت او نیستند بلکه با حضور زن در جامعه سر جنگ و ستیز دارند. آنچه که حجاب مانع آن می‌شود پیشرفت زن نیست بلکه حجاب مانع بی بند و باری در جامعه است، مانع به اسارت رفتن زن است، مانعی است برای دزدیده شدن عزت و آزادی زن./882/ت۳۰۳/س

نویسنده: آمنه صفارهرندی، کارشناس ارشد علوم تربیتی

تهیه کننده: کارگروه سبک زندگی موسسه خبرگزاری رسا

  1. محمد توكلي طرقي، («نگران زن فرنگ»، نيمه ديگر، دوره دوم، شماره سوم، زمستان 1375، صص 71-3)

  2. مجله نيمه ديگر، مقاله «زن و مسأله زن در سينماي بعد از انقلاب، حميد نفيسي، ش 14، ص 156

  3. اين آ‌مار بر اساس كتاب كتابنامه زن ارايه شده است.

  4. مجله سياسي – اقتصادي، ش 97-98، ص 13

ارسال نظرات