۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۴۹۶۹۶۳
آيت الله نمازي:

همه تلاش دشمن براي كم رنگ كردن حضور مردم در پاي صندوق هاي رأي است

آیت الله نمازی گفت: حضور پرشور مردم در انتخابات مصونيت بخش و تضمين كننده استمرار و پيشرفت كشور خواهد بود، بنابراين همه تلاش دشمن براي كم رنگ كردن حضور مردم در پاي صندوقهاي راي است.
آيت الله عبدالنبي نمازي آیت الله نمازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي، پيش از ظهر امروز در ديدار مجمع عدالتخواه دانشگاه كاشان بر رعايت فقه انتخابات از سوی تمامي دست اندركاران انتخابات تأكيد كرد و گفت: فقه انتخابات به معني بايدها و نبايدها، واجب ها و حرام ها است.

وي آنچه را كه در انتخابات واجب است و همه افراد ملتزم به انجام آن هستند را بايدهاي انتخابات دانست و يادآور شد: آنچه كه از نظر شرع و فقه حرام است نبايدهاي انتخابات است و از انجام آن بايد اجتناب كرد.

آيت الله نمازي، همچنين حضور همه آحاد مردم كه واجد شرايط راي دادن در انتخابات هستند را واجب خواند و عنوان كرد: بحث مشاركت در انتخابات نيز داراي ابعاد حقوقي و قانوني شرعي است كه بعد حقوقي و قانوني كه امروز در دنيا معمول است نصف بعلاوه يك براي شركت كنندگان در انتخابات براي تأييد انتخابات كافي است كه به آن مشاركت حداكثري گفته مي شود، بنابراين اگر حداقلي ها هم در انتخابات شركت نكنند لطمه اي به قانوني بودن انتخابات وارد نخواهد كرد.

وي  با اشاره به بُعد شرعي انتخابات، خاطرنشان كرد: در نظام جمهوري اسلامي ايران افراد واجد شرايط راي داراي يك تكليف شرعي و واجب سياسي هستند كه واجدين شرايط راي بايد در انتخابات شركت كنند چرا كه به هر نسبتي كه در انتخابات شركت نداشته باشند به همان ميزان سبب خوشحالي دشمن و اميدواري دشمن خواهند شد.

آيت الله نمازي ادامه داد: اقتضاي فقه انتخاباتي اين است كه ضمن مشاركت حداكثري و مشاركت تمام عيار  همه آحاد مردم در انتخابات، شركت در انتخابات بر همه كساني كه واجد شرايط راي هستند واجب است، اما اگر كسي در انتخابات شركت نكند مرتكب حرام سياسي شده و زمينه فراهم شدن خوشحالي دشمن را آماده كرده است.

وي با اشاره به اينكه گسترش مشاركت مردم در انتخابات، ايجاد شور انتخاباتي و حضور مردم پاي صندوق هاي رأی مي تواند دشمن را مأيوس كند، اظهار داشت: سليقه ها و جريانهاي متعلق به نظام  بايد در انتخابات شركت كنند.

نماينده ولي فقيه در كاشان در ادامه با اشاره به فرازهايي از فرمايشات رهبر معظم انقلاب در ديدار با دست اندركاران انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي شهر و روستا، گفت: حضور پرشور و عمومي مردم در انتخابات مصونيت بخش و تضمين كننده استمرار و پيشرفت كشور خواهد بود، بنابراين همه تلاش دشمن براي كم رنگ كردن حضور مردم در پاي صندوقهاي راي است.

آيت الله نمازي در ادامه با تأكيد بر اينكه راي دادن بايد محققانه باشد نه چشم بسته و يا به پيروي از ديگران، افزود: وجوب راي دادن شبيه وجوب تقليد است كه هركسي مجتهد نيست، بنابراين براي انجام فرائض ديني بايد از يك خبره، كارشناس و فقيه تمام عيار پيروي كرد و اگر در ميان فقها كسي هست كه اعلم و افقه و اورع و اتقي است بايد به سراغ او رفت.

وي ادامه داد: در عرصه انتخابات نيز ممكن است در يك حوزه انتخابيه شهرستان كه 10 كانديدا باشند اما نبايد براساس قوم و خويش و رفيق و سابقه دوستي به افراد راي داد، چرا كه در انجام واجب ديني هيچ عواملي به جز معيارهاي ديني كه آن هم انتخاب كانديداي اصلح است، نيست.

به گفته وي، در ميان كانديداهاي تأييد شده شوراي نگهبان همه صالح هستند اما رتبه ها متفاوت است و ممكن است يكي از آنها ايمان قوي تر داشته باشد و يا مرتبه مجاهدت او بيشتر باشد، بنابراين كانديدايي را بايد انتخاب كرد كه ضمن داشتن تعهد ديني، تقواي ديني، ولايتمداري، ثبات در مواضع سياسي داشته باشد./202/1307/ب1

ارسال نظرات