۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۴۹۶۸۹۳
گزارش بین الملل؛

داعش و طرح ایجاد ولایت خراسان در افغانستان/ عبدالحسیب که بود؟

داعش در افغانستان به دلیل حضور طالبان نتوانسته موفقیت چشمگیری را در عرصه پیشرفت میدانی حاصل کند. در این میان آمریکا با هدف تامین منافع خود به دنبال افزایش دامنه اختلافات است.
عبدالحسیب رهبر داعش در افغانستان

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: سه روز قبل واشنگتن و کابل خبر کشته شدن عبدالحسیب رهبر داعش در افغانستان را تایید کردند. عبدالحسیب مغز متفکر و دومین شخصیت معروف سازمان تروریستی «ولایت خراسان» است که به فاصله نه ماه پس از حافظ سعید رهبر اصلی این گروه در حمله نیروهای نظامی افغانستان کشته شد.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان با اظهار خرسندی از خبر کشته شدن عبدالحسیب اعلام کرد که 35 شخصیت مهم وابسته به داعش در همکاری مشترک میان افغانستان و آمریکا کشته شده است.

عبدالحسیب که بود؟
با وجود نقش تاثیرگذاری که عبدالحسیب در تقویت و جذب عناصر تروریستی برای داعش داشت اما کمتر کسی او را می‌شناسد. وی مغز متفکر حمله تروریستی مارس سال گذشته به بیمارستان نظامی سردار محمد داود خان در کابل بود که پنجاه تن در این حادثه کشته شدند. وی مسؤولیت سلسله هجوم‌های متداول در افغانستان را به عهده گرفت که حمله به بیمارستان نظامی در پوشش پزشکان یکی از صدها جنایت این گروهک تروریستی است.

عبدالحسیب سال گذشته و پس از کشته شدن خالد سعید در حمله پهپادهای آمریکایی به عنوان رهبر داعش در افغانستان انتخاب شد اما تنها چند ماه توانست در این سمت باشد و سرانجام در حملات نظامی مشترک میان آمریکا و افغانسان به رهبری جان نیکلسون رهبر نیروهای ائتلاف شمال اطلس افغانستان کشته شد.

طرح ایجاد ولایت خراسان
گروه تروریستی داعش پس از تحمل شکست سنگین در عراق و سوریه در سال‌های اخیر، در ژانویه 2015 تعدادی از مجموعه‌های مسلّح مناطق قبیله نشین پاستان و افغانستان را در یک منطقه مرزی میان این دو کشور جمع کرده و آنها نیز با حافظ اسد بیعت کردند. داعش بارها اعلام کرده بود که دامنه نفوذ و سیطره خود را به سمت پاکستان و افغانستان افزایش خواهد داد و از طرح «ولایت خراسان» پرده برداشت.

داعش افغانستان حملات تروریستی بسیاری را درون افغانستان و پاکستان اجرا کردند. در  جولای 2016م این گروهک تروریستی در حمله‌ای انتحاری به تجع مردم در کابل نزدیک به 80 نفر را به کام مرگ کشاند. سه ماه پس از این حادثه، در یک عملیات مشابه و با حمله به مراسم دینی به مناسبت روز عاشورا سی نفر را به شهادت رساند.

در نوامبر 2016م گروه تروریستی داعش افغانستان با حمله به مسجدی در کابل بیش از سی‌نفر را به کام مرگ کشاندند. همچنین این گروهک مسؤولیت حمله انتحاری به دادگاه عالی افغانستان و کشته شدن 22 تن را به عهده گرفت.

آینده داعش در افغانستان
داعش که با عنوان ولایت خراسان در افغانستان آغاز به کار کرد امروز با گذشت دو سال از فعالیت تروریستی خود گویا به پایان راه نزدیک شده است. کشته شدن دو تن از رهبران اصلی داعش در افغانستان آن‌ هم به فاصله کمتر از یکسال نشان از ضعف و ناتوانی بیش از پیش این گروهک تروریستی از یکسو و تلاش نیروهای نظامی افغانی برای مهار کشور و جلوگیری از نابودی افغانستان به دست گروه‌های تروریستی دارد.

در این میان نقش و جایگاه طالبان در تضعیف داعش بسیار قابل اهمیت است. طالبان که یک گروه تروریستی ریشه‌دارتر و دارای مدیریت سازمانی منظم‌تری نسبت به داعش است هیچگاه حاضر به پذیرش یک رقیب در کنار خود نیست.

داعش افغانستان به دلیل درگیری مسلحانه با عناصر وابسته به طالبان نتوانسته دامنه نفوذ و سیطره خود در خاک افغانستان را گسترش دهد زیرا این طالبان است که حاضر به تقسیم ثروت‌های فراوان افغانستان با شریک دیگر نیست و لذا از هر راهی برای جلوگیری از گسترش داعش استفاده خواهد کرد.

آمریکا نیز که از دیرباز در منطقه به دنبال ماجراجویی بوده، حضور سازمان‌های تروریستی در منطقه را بهانه‌ای برای حضور هرچه بیشتر خود در خاورمیانه و غارت و چپاولگری ثروت‌های کشورهای مسلمان قرار داده و تلاش می‌کند تا ضمن حفظ ناامنی در منطقه و تامین منافع شخصی خود، مانع از گسترش دامنه نفوذ کشورهایی همچون ایران و روسیه در میان کشورهای مسلمان شود.

پاسخ به اینکه آیا داعش به پایان راه خود نزدیک شده است و باید به زودی خاک افغانستان را ترک گوید و یا این سکوت تنها آرامش قبل از طوفان است را در آینده خواهیم یافت./981/ب۹۲۰/ک

ارسال نظرات