۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۴۹۶۸۱۷

چند خبر کوتاه از استان ایلام

پرداخت زکات زمینه‌ساز حل مشکلات نیازمندان جامعه، زکات راهکار مکتب اسلام برای مبارزه با فقر است و کانون‌های مساجد زمینه‌ساز جذب جوانان به مساجد عناوین چند خبر کوتاه از استان ایلام است.
ایلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، ضیاء رضایی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان ایلام، صبح امروز در نشست کمیته‌های تخصصی شورای زکات این استان، اظهار داشت: فلسفه زکات در اصل ریشه‌کن کردن فقر و برطرف کردن نیازهای های نیازمندان جامعه است.

وی بابیان اینکه اگر زکات در جامعه به‌طور کمال و مناسب پرداخت شود، بسیاری از مشکلات افراد نیازمند جامعه مرتفع می‌شود، تصریح کرد: در چند سال گذشته بحث زکات قانون شده و دبیرخانه شورای زکات در استان به ریاست نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام، قایم مقامی استاندار و دبیر کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تشکیل‌شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان ایلام، یادآور شد: کمیته‌های تخصصی اطلاع‌رسانی به ریاست صداوسیمای مرکز ایلام، کمیته تبلیغات و فرهنگ‌سازی با ریاست سازمان تبلیغات اسلامی و کمیته مالی و پشتیبانی به ریاست کمیته امداد امام خمینی(ره) تشکیل‌شده است.

رضایی بیان کرد: برای ترویج این واجب الهی باید از تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استفاده کرد و در مسیر مبارزه با فقر و ایجاد زمینه‌های لازم برای رفاه هر چه بیشتر جامعه گام برداشت.

وی بابیان اینکه در سال جاری 10 میلیارد و 158 میلیون ریال زکات در استان جمع‌آوری‌شده است، گفت: جمع آوری زکات در سال ۹۵ نسبت به سال ماقبل آن حدود ۶۵ درصد رشد داشته است و در سال 96 پیش‌بینی می‌شود که شاهد رشد چشم‌گیری در این زمینه باشیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان ایلام بیان کرد: ظرفیت زکات در استان ایلام بسیار بالاست و باید تلاش شود که این فرهنگ در استان به‌صورت گسترده ترویج و فرهنگ‌سازی شود، زکات همانند نماز یک واجب شرعی است که 32 بار در قرآن مورداشاره قرارگرفته و 27 با همراه نماز بیان‌شده است.

وی با تأکید بر ضرورت بیان و رعایت نصاب زکات در بخش‌های مختلف کشاورزی و دامداری، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده باید 60 درصد زکات سهم فقرا و 40 درصد به پروژه‌های عمرانی عامل المنفعه اختصاص یابد که در استان ایلام حدود 82 درصد از زکات سهم فقراست.

رضایی کمک‌هزینه تأمین جهیزیه، کمک‌هزینه‌های تحصیلی، احداث مسکن محرومان، آزادی زندانیان، تأمین هزینه‌های ضروری و کمک به بیماران ازجمله موارد مصرف زکات جمع‌آوری‌شده است و همچنین در سال گذشته نیز 9 پروژه عمرانی از محل زکات در استان راه‌اندازی و انجام‌شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان ایلام با تقدیر از فعالیت‌های رسانه‌ها و صداوسیمای مرکز ایلام، گفت: پخش احکام زکات در ایام و مناسبت‌های سال، تهیه و پوشش برنامه‌هایی با محتوای تأثیر پرداخت زکات در زندگی، انعکاس اقدامات صورت گرفته در زمینه اجرای طرح‌های زکات ازجمله برنامه‌هایی است که می‌تواند در برنامه‌های رسانه‌ها موردتوجه قرار گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تلاش روحانیون مستقر و اعزامی در راستای ترویج امر زکات، توزیع احکام زکات، زمینه‌سازی و تعامل مدیران و ارتباط چهره به چهره با مودیان، کشاورزان و دامداران و هماهنگی و تعامل با سایر دستگاه‌های از برنامه‌های دیگر در راستای ترویج فرهنگ زکات است.

 گفتنی است در این نشست مسؤولان کمیته‌های تخصصی زکات و اعضای حاضر در راستای توسعه و ترویج فرهنگ زکات در سطح جامعه باهم بحث و تبادل‌نظر کردند.

زکات راهکار مکتب اسلام برای مبارزه با فقر است

علیرضا شیروی مدیرکل صداوسیمای مرکز ایلام، صبح امروز در نشست کمیته‌های تخصصی شورای زکات استان ایلام، اظهار داشت: با تلاش‌های صورت گرفته واجب زکات در کشور به‌خوبی احیاشده و هم‌اکنون باید در زمینه ترویج و آموزش این فریضه الهی تلاش کرد.

وی بابیان اینکه مکتب اسلام در تمامی عرصه‌های زندگی پاسخگوی نیازهای انسان است، یادآور شد: دین مبین اسلام در همه زمینه ازجمله حوزه اقتصاد برای زندگی بشر برنامه دارد و زکات یکی از برنامه‌های دین مبین اسلام در راستای کاهش فقر در سطح جامعه است.

 مدیرکل صداوسیمای مرکز ایلام بیان کرد: اسلام کامل‌ترین مکتب برای پاسخگویی به نیازهای همه جوامع بشری است و امروز نیز انقلاب اسلامی متکی بر ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی و نشات گرفته از قرآن کریم و سنت اهل‌بیت (ع) در بخش‌های مختلف برای جامعه دارد.

شیروی بابیان اینکه امروز بیش‌ازپیش شاهد پویایی و شکوفایی انقلاب اسلامی در زمینه‌های مختلف هستیم، گفت: اسلام بر اساس تعالیم الهی در حوزه اقتصادی راهکارهای و روش‌های مختلفی دارد و یکی از راه کاراهای دین مبین اسلام برای کمک به مستضعفان جامعه، زکات است.

وی افزود: زکات یکی از راهکارهای دین مبین اسلام است که امروز در جامعه اسلامی احیاشده و به مرحله ترویج رسیده و لازم است از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها در راستای توسعه این فریضه الهی در سطح جامعه استفاده کرد که موجب توسعه و پیشرفت جامعه می‌شود.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز ایلام در پایان خاطرنشان کرد: صداوسیمای مرکز ایلام در سه حوزه صدا، سیما و خبر با تمام ظرفیت و پتانسیل خود در خدمت ترویج فرهنگ زکات در بین اقشار مختلف جامعه به‌ویژه در فصل برداشت محصولات کشاورزی و گندم خواهد بود.

کانون‌های مساجد زمینه‌ساز جذب جوانان به مساجد هستند

محمدحسن ابراهیم بیگی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سیروان، صبح امروز  در نشست ستاد اوقات فراغت آسمانی‌ها، اظهار داشت: بیشتر جمعیت این شهرستان در مناطق روستایی حضور دارد.

وی، با اشاره به بعد مسافت این شهرستان با مرکز استان، ابراز کرد: در حال حاضر مساجد زیادی در مناطق روستایی این استان فعالیت دارند که راه‌اندازی و تأسیس کانون‌های فرهنگی و هنری می‌تواند زمینه‌ساز فعال کردن مساجد و جذب جوانان به این پایگاه‌های مهم فرهنگی باشد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سیروان، ابراز کرد: این اداره نیز تمام توان و تلاش خود را در راستای ارتباط مستمر و گسترده با مسئولان کانون‌های فرهنگی و هنری در این شهرستان به کار خواهد بست و در خدمت اعضای کانون‌های مساجد خواهد بود.

ابراهیم بیگی، بیان کرد: باید کانون‌های فرهنگی و هنری این شهرستان به لحاظ تجهیز امکانات و اختصاص بودجه لازم موردتوجه قرار گیرند که به‌طورقطع نقش مهمی در راستای توسعه و ترویج فعالیت‌ها خواهد داشت.

گلاب زاده، یکی از مسؤولان کانون‌های فرهنگی و هنری شهرستان ایوان، در این نشست اظهار کرد: باید تلاش کرد در راستای ترویج فرهنگ نماز در سطح مساجد و شعائر اسلامی در بین اعضای کانون‌های مساجد گام‌های بیشتری برداشته شود.

وی، بیان کرد: در ایام ماه مبارک رمضان سال جاری 13 روحانی در شهرستان سیروان حضور خواهند داشت و تلاش می‌شود که از وجود این تعداد روحانی در سطح کانون‌های فرهنگی و هنری بهره لازم برده شود.

گفتنی است، در این نشست مسؤولان کانون‌های مساجد شهرستان سیروان در راستای برگزار هر چه‌بهتر برنامه‌های اوقات فراغت کانون‌های مساجد (آسمانی‌ها) باهم بحث و تبادل‌نظر کردند./۸۷۹/۳۰۳/ب۱

ارسال نظرات