۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۴۹۶۷۶۴
با حضور آیت‌الله مقتدایی؛

مدرسه علمیه حضرت فاطمه معصومه پردیسان افتتاح شد

مدرسه علمیه خواهران «حضرت فاطمه معصومه(س)» در پردیسان قم با ظرفیت ۳۰۰ طلبه افتتاح شد.
آیت الله مقتدایی افتتاح مدرسه فاطمه معصومه افتتاح مدرسه علمیه خواهران آیت الله ایروانی افتتاح مدرسه علمیه خواهران آیت الله ایروانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مدرسه علمیه حضرت فاطمه معصومه(س) خواهران با حضور آیت‌الله مقتدایی و حجج‌اسلام والمسلمین جمشیدی، رییس حوزه‌های علمیه خواهران و قوامی امام‌جمعه پردیسان قم و همچنین دکتر ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و بانی ساخت این مدرسه در شهر پردیسان قم افتتاح شد.

آیت‌الله مقتدایی در مراسم افتتاح مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) پردیسان با تبریک میلاد امام زمان(عج)، ابراز داشت: برکت میلاد امام زمان(عج) همچنان ادامه دارد و ما از خداوند متعال می‌خواهیم هر چه زودتر ظهور ایشان را محقق گرداند.

وی افزود: خدا را شکر می‌کنیم که حوزه‌های علمیه خواهران در سطح کشور گسترش پیداکرده است و مورد استقبال خواهران در سراسر کشور قرارگرفته است؛ وقتی حوزه علمیه جامعه الزهرا در قم افتتاح شد بنا بود که در قم حوزه علمیه خواهران منحصر در جامعه الزهرا باشد ولی امروز جامعه الزهرا جوابگوی تقاضاهای زیاد خواهران نیست و مدارس دیگری در قم تأسیس شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: با گسترش حوزه‌های علمیه خواهران ظرفیت بالای علمی حوزوی در میان خواهران به وجود می‌آید و هر طلبه خواهر می‌تواند الگویی برای دیگر زنان جامعه باشد و به تبلیغ دین و معارف اسلامی بپردازد.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام حسینی پناه، قائم‌مقام حوزه‌های علمیه خواهران استان قم اظهار داشت: از آنجایی که حوزه‌های علمیه خواهران نقش مهمی در راستای تحقق جامعه مهدوی دارد باید با توجه به ویژگی‌های خاص نظام آموزشی خواهران فضای مناسب بیشتری در اختیار این قشر فعال و تأثیرگذار جامعه قرار بگیرد.

وی میزان تقاضای خواهران برای نام‌نویسی در حوزه‌های علمیه را بسیار بالا دانست و افزود: از سال 1392 که مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) در محل دیگری تأسیس شد با 33 داوطلب تحصیل کار خود را شروع کرده است و در مدت چهار سال تعداد متقاضیان به 207 نفر رسیده است که متأسفانه ظرفیت پذیرش این مدرسه بیش از 30 تا 40 نفر در سال نیست.

حجت‌الاسلام حسینی پناه با بیان این که پردیسان این ظرفیت را دارد که مدارس علمیه بیشتری داشته باشد، خاطرنشان کرد: این مدرسه این ظرفیت را دارد که هم در سطح دو و هم در سطح سه طلبه‌های خواهر را بپذیرد و بتوانیم تمام متقاضیان را پذیرش کنیم.

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین جمشیدی، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور، با تبریک میلاد امام زمان(عج) ابراز داشت: شادترین روز دنیا بری شیعیان روز ولادت با سعادت امام زمان(عج) است و در روایات زیادی آمده است که هر چه می‌توانید دعا برای فرج داشته باشید و همین دعا کردن فرج و گشایشی برای شما است.

وی با اشاره به برکات نیمه شعبان اظهار داشت: شب نیمه شعبان شب قدر شیعیان است و روزی همه مشخص می‌شود و امیدواریم که بهترین تقدیرات نصیب ما و ملت ایران در این انتخابات شود و آنچه مورد رضایت خداوند و امام زمان(عج) و مقام معظم رهبری است رقم بخورد و مردم با حضور خود آبروی بیشتری را برای نظام جمهوری اسلامی رقم بزنند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور با اشاره به جایگاه ممتاز حوزه‌های علمیه خواهران، تصریح کرد: امروز حوزه علمیه خواهران با بیش از 500 مدرسه علمیه در سطح کشور و بیش از 80 هزار مشغول به تحصیل و 90 هزار فارق التحصیل ظرفیت بزرگی را فراهم کرده است و در بسیاری از زمینه‌های علمی و پژوهشی و تبلیغی حضور مؤثر و پیشتازی را رقم زده‌اند.

 وی با بیان این که حوزه علمیه خواهران در فضای مجازی پیشتازترین و مؤثرترین مجموعه حوزوی را دارد، گفت: بزرگ‌ترین مرکز داده خاورمیانه در حوزه علمیه خواهران است و این مرکز یک بستر امن و مطمئن را برای ذخیره و پالایش و ظرفیت‌سازی اطلاعات موجود در حوزه علمیه دارد و اکثر نهادهای بزرگ حوزوی و بیوت مراجع از این مرکز داده استفاده می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جمشیدی افزود: در خود حوزه علمیه خواهران بیش از 9 هزار طلبه در شبکه کوثر بلاگ مشغول تولید محتوای دینی هستند و بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی آموزشی و پژوهشی و علمی حوزوی را تحت عنوان کوثر نت با فعالیت 30 هزار عضو فعال دارا است و فعالیت‌های مدیریتی، فرهنگی و تبلیغی در این شبکه انجام می‌شود.

وی با بیان این که هر مدرسه علمیه یک قطب علمی و آموزشی و فرهنگی برای شعاع پیرامونی خود است، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه خدماتی از قبیل تأمین مبلّغ و تشکیل کارگاه آموزش دینی و تشکیل ان جی اُ ها را به جامعه ارائه می‌دهند و همچنین در کنار هر مدرسه یک کانون قرآن وجود دارد و فارق التحصیلان حوزه به نشر معارف قرآنی و کارهای علمی و پژوهشی می‌پردازند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مجموعه تلاش‌ها به جایی رسیده است که اگر تا دیروز تولید علمی و تولید نظریه و اندیشه و پاسخ‌گویی به شبهات مخصوص حوزه علمیه برادران و یا جامعه الزهرا بود الآن انحصار تولید علم شکسته شده است و اختصاص به حوزه‌ای ویژه ندارد و ما در المپیاد علمی که در سال گذشته برگزار شده بود ده نفر از حائزان رتبه از حوزه‌های پراکنده در سطح کشور بودند.

وی افزود: ما در 9 جشنواره پژوهشی علامه حلی با حوزه برادران مشترک شرکت کردیم و نتیجه کر این بوده است که در اکثر استان‌ها تعداد شرکت‌کنندگان خواهر از تعداد شرکت‌کنندگان برادر بیشتر بوده است و تعداد حائزان رتبه هم بیشتر بوده است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور به ظرفیت عظیم حوزه‌های علمیه خواهران برای کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: حوزه‌های علمیه خواهران با تغییر فرهنگ اجتماعی حتی در اقتصاد و سیاست هم تأثیرگذار باشیم زیرا اسلام و انقلاب نیاز به حضور در صحنه دارد .

وی با اشاره به نشان دادن چهره ضد انسانی از اسلام به وسیله داعش خاطرنشان کرد: ما وظیفه‌داریم که چهره غبارآلودی که آن‌ها از اسلام نشان دادند را از چهره اسلام بزداییم و اگر داعش از چند هزار خواهر برای حضور در فضای مجازی استفاده می‌کند من و شما هم مسؤولیت داریم که در مقابل آن‌ها حضور فعال داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جمشیدی ابراز داشت: باید در مناطق مختلف شهر قم مدارس علمیه خواهران تأسیس شود زیرا قم کانون علم است و بیش از 100 هزار خانوار روحانی در قم زندگی می‌کند و اگر در کنار برادران طلبه که به تبلیغ می‌روند همسر و فرزندان آن‌ها هم به تبلیغ آشنا باشند موفقیت بیشتری در تبلیغ خواهند داشت.

وی افزود: ما در کنار این مدرسه سطح سه را بنا خواهیم کرد و همچنین 5000 متر زمین برای تأسیس مجموعه سطح دو در نظر گرفته‌ایم که مراحل مقدماتی آن انجام شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: پروژه دیگری هم که نقشه‌هایش تهیه شده است یک مجموعه 30 هزار متری در پردیسان است که شامل مرکز تربیت مدرس و مرکز آموزش‌های مجازی و یک مرکز بزرگ پژوهشی با کتابخانه و سایت مفصل خواهد بود و برای فرصت‌های مطالعاتی و نوشتن پایان‌نامه برای خواهرانی که در مناطق مختلف کشور امکانات پژوهشی لازم را ندارند استفاده خواهد شد.

در ادامه خلج، رییس مرکز عمران و نوسازی حوزه‌های علمیه خواهران اظهار داشت: این مدرسه از ابتدای فعالیت عمرانی ظرف مدت یک سال به بهره‌برداری رسیده است و دارای 1650 مترمربع فضای آموزشی و 350 مترمربع فضای جانبی در اطراف مدرسه است.

وی با اشاره به لزوم توسعه این مدرسه علمیه با توجه به افزایش جمعیت شهر پردیسان، گفت: در حالی که در اصفهان 14 مدرسه علمیه خواهران و در تهران 39 مدرسه علمیه خواهران وجود دارد در قم تنها 6 مدرسه وجود دارد و ما باید این عقب‌ماندگی را بتوانیم جبران کنیم و تعداد مدارس علمیه خواهران را به 12 مدرسه برسانیم.

همچنین دکتر ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به لزوم تقویت و رشد آموزه‌های دینی در کنار پیشرفت و توسعه اشاره کرد و اظهار داشت: جامعه‌ای که از نظر مادی توسعه پیدا کند ولی آموزه‌های دینی و معنوی آن تقویت نشود از درون تهی خواهد شد و به سقوط خواهد انجامید.

وی تأسیس حوزه‌های علمیه را گامی در جهت تقویت ارزش‌های دینی و اعتقادی در جامعه دانست و افزود: باید در جامعه و نظام برنامه‌ریزی کشور به این موضوع بهای بیشتری داده شود و مسؤولان باید بجای اهتمام بر امضا و اجرای سند بردگی فرهنگی 2030 به رشد و تقویت تربیت اسلامی از طریق تقویت حوزه‌های علمیه بپردازند.

ایروانی در ادامه به معرفی مقام علمی و اخلاقی مرحوم آیت‌الله میرزا یوسف ایروانی پرداخت و گفت: مهم‌ترین ویژگی اخلاقی آیت‌الله ایروانی مردمی بودن و به فکر جامعه بودن بود و در میان مردم از محبوبیت زیادی برخوردار بود و همچنین آثار علمی زیادی از ایشان به‌ جا مانده است که در کتاب‌خانه این مدرسه در اختیار محققان قرار خواهد گرفت.

در پایان مراسم کلنگ زنی فاز دوم مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) به وسیله آیت‌الله مقتدایی انجام گرفت./843/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
واقعا این بنا باقیات صالحات است برای بانیانش
0
0