۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۴۹۶۶۲۵
به همت مرکز سواد رسانه ای طلاب برگزار شد؛

نقد و بررسی فیلم آخرالزمانی «مردان ایکس»

حجت الاسلام قهرمانی با بیان این که رسانه تأثیر زیادی در سبک زندگی انسان دارد، گفت: هالیوود به دنبال ضد منجی نشان دادن موعود شیعیان در افکار عمومی جامعه جهانی است.
مردان ایکس
نقد فیلم مردان ایکس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست نقد و بررسی فیلم مردان ایکس از فیلم های آخرالزمانی سینمای هالیوود با سخنرانی محمدحسین فرج نژاد استاد دانشگاه و حجت الاسلام علی قهرمانی کارشناس عرفان های نوظهور، عصر روز گذشته در حوزه هنری استان قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست فرج نژاد با اشاره به آثاری از سینمای هالیوود که مستقیما به موضوع آخر الزمان پرداخته است، اظهار داشت: بیشتر فیلم های آخر الزمانی فرهنگ کابالیستی را دنبال می کنند و با توجه به این که کابالا یک خورده فرهنگ یهودی است از قرن 14 تا قرن 18 شاهد ترویج کابالای مسیحی در اروپا بودیم.

وی افزود: با گسترش عرفان های یهودی در اروپا و تندروی در آخرالزمان گرایی باعث شد که در قرن 18 اروپائیان بر علیه دو فرهنگ فرانکیستی و سابتای زِوی قیام کردند و عرفان زاهدانه تر و عرفی تری با نام عرفان حسیدی را پذیرفتند.

کارشناس مهدویت خاطرنشان کرد: در ادامه در قرن 20 فیلیپ برگ مباحثی مانند انرژی درمانی، محیط زیست و دین جهانی را وارد مفاهیم عرفانی کرد و عرفان امروزی را پایه گذاری کرد که مقدمه ای برای نظم نوین جهانی شده است.

در ادامه حجت الاسلام قهرمانی همراه با نمایش فیلم مردان ایکس(آخرالزمانی) به نقد و بررسی این فیلم پرداخت و اظهار داشت: در بحث آخرالزمان و رسانه باید ابتدا به رابطه این دو توجه شود که چه نسبتی با هم دارند و بعد رابطه میان موعود ومنجی با سینما را پیدا کرد و در مرحله سوم جایگاه موعود شیعیان را در میان موعودهای دیگر ادیان بررسی کرد و نسبت آن را با هالیوود پیدا کرد.

وی با بیان این که موعودهای مختلفی در ادیان مختلف وجود دارند، خاطرنشان کرد: از میان آنها می توان به موعودی که هنوز متولد نشده است مانند برخی فرقه های اهل سنت، و یا موعودی که به دنیا آمده ولی در پرده غیبت است و روزی ظهور خواهد کرد مانند موعود شیعیان و سوم هم موعودی که به دنیا آمده و از دنیا رفته است ولی روزی دوباره متولد خواهد شد و دنیا را نجات خواهد داد مانند موعود مسیحیان اشاره کرد.

کارشناس مهدویت با بیان این که تا کنون 20 اثر در هالیوود بر اساس تفکر شیعیان به موعود ساخته شده است، گفت: از صریح ترین این آثار می توان به پاندای کونگفوکار اشاره کرد و اخیرا هم فیلمی به نام مردان ایکس( آخرالزمانی) منتشر شده است که بنا بر اندیشه شیعیان به موعود که بازگشت منجی از اعماق تاریخ است ساخته شده است.

وی تصریح کرد: در فیلم مردان ایکس بسیاری از ابعاد اندیشه شیعی در رابطه با موعود را از قبیل بعد الهی داشتن، ابر انسان بودن و از کار افتاد سلاح ها را بیان می کند که عده ای مسلمان طرفدار او هستند و به همین خاطر کارگردان مصر را که در نگاه غرب مرکز اسلام است انتخاب می کند و این موعود به عنوان ضد قهرمان که همان منجی غرب است به جنگ با غرب می پردازند و در نهایت شکست می خورد.

حجت الاسلام قهرمانی اظهار داشت: این که تولید فیلم های آخرالزمانی در هالیوود از سال 2000 به بعد افزایش چشمگیری داشته است به خاطر تأثیر رسانه در سبک زندگی و افکار عمومی جامعه است./843/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات