۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۴۹۶۴۲۴
دولت باید پاسخگو باشد؛

واکنش کارشناسان حوزوی به امضای خاموش سند ۲۰۳۰

اساتید و کارشناسان حوزوی همزمان با تصویب سند آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو، اقدام خاموش دولت به ویژه مسؤولان آموزش و پرورش را نقد و بررسی کردند.
۲۰۳۰ وزارت آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، روز گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان به نکته ای اشاره و تأکید کردند که مدتی است دغدغه بسیاری از نخبگان انقلابی و فعالان فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی است و آن نکته عبارت از نسخه‌پیچی نظام سلطه برای جهت دهی به نظام آموزشی کشور تحت عنوان سند ملی آموزش 2030جمهوري اسلامی ایران و با شعار به سوي آموزش و یادگیري مادام‌العمر باکیفیت، برابر و فراگیر است.

آن چیزی که در این قصه مهم است و رهبر معظم انقلاب هم بر روی آن تأکید کردند امضای بی سروصدای این سند به وسیله دولتمردان و همچنین اجرای نامحسوس آن در کشور است به صورتی که ما از ابتدای سال تحصیلی جدید شاهد حذف برخی از دروس مکتبی خود از کتاب‌های درسی مانند حذف درس شهید فهمیده به بهانه ترویج خشونت و یا ترویج و نهادینه سازی رابطه میان دختر و پسر نامحرم در دیگر کتاب های درسی هستیم.

این جریان به کتاب‌های درسی محدود نشده است و اخیرا حتی در برنامه های تلویزیونی شبکه پویا و یا فیلم های سینمای و تلویزیونی هم نشانه هایی از این روند آموزشی در کشور مشاهده می شود و انیمیشن ها و برنامه‌های ترکیبی به صورت مشهودی به از بین بردن قبح ارتباط دختر و پسر نامحرم و در برخی مواقع به ترویج معنویت های کاذب می‌پردازند.

این در حالی است که تأکید رهبر معظم انقلاب بر روی ترویج سبک زندگی اسلامی دقیقا مخالف این روند آموزشی در کشور است و اقدام دولت در امضای سند۲۰۳۰ نه تنها ربطی به سبک زندگی اسلامی ندارد، بلکه باورها و ارزش های دینی نهادینه شده در جامعه را هدف قرار داده و نسلی را تربیت می کند که باورهایش مخالف ارزش های اسلامی می شود؛ این همان نفوذ و تهاجم فرهنگی است که سال ها دغدغه رهبر انقلاب اسلامی است و در راستای براندازی نظام اسلامی و فروپاشی تمدن اسلامی از درون است.

با روشن شدن اهمیت این مسأله خبرنگار خبرگزاری رسا به بیان دیدگاه‌ها و هشدارهای برخی از نخبگان و فعالان فرهنگی کشور در زمینه سند آموزشی 2030 یونسکو می پردازد تا ضمن آگاهی از محتوای این سند با خطرها و آسیب های اجرای آن در جامعه بیشتر آشنا شویم.

بعد از رونمایی سند آموزشی 2030 یونسکو در 20 آذر 1395 به وسیله محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش و شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده می توان اولین واکنش جدی که پس از امضای سند آموزشی 2030 یونسکو از سوی نهاد ها و اشخاص داخل کشور صورت گرفت را بیانیه بسیج اساتید حوزه علمیه قم دانست که در این بیانیه مهم‌ترین اهداف این سند را همگامی با معیارهای بین المللی، تساوی جنسیتی و حذف موانع جنسیتی و آموزش‏‌های جامع جنسی، آموزش حقوق بشر و متعهد شدن به حقوق بین‌الملل بشر دوستانه، آموزش بین فرهنگی، تسهیل پایش پدیده حذف اجتماعی در آموزش، تقویت همکاری‌ها و تفاهم بین‌المللی، آموزش شهروندی جهانی و دور نگه داشتن مدارس از خشونت عنوان کرده است.

همچنین این بیانیه پیامد همگامی با معیارهای بین المللی را مستلزم دور شدن از بسیاری از ارزش‌های اسلامی، رسیدن به برابری جنسیتی را مستلزم حذف بسیاری از قوانین اسلامی از کتاب‌های درسی دانسته است و معتقد است که اعلامیه جهانی حقوق بشر در موارد بسیاری با قوانین و ارزش‌های اسلامی مغایرت دارد، و پذیرش این سند ما را موظف به آموزش آن در همه سطوح آموزشی می کند و آموزش شهروندی جهانی، مستلزم گذر از بسیاری از ارزش‌های اسلامی و اخلاقی در سطح خانواده مدرسه و جامعه بوده و پذیرش حاکمیت فرهنگ لیبرالی غرب را به دنبال خواهد داشت.

بعد از انتشار این بیانیه در فضای مجازی و رسانه ای کشور برخی از نخبگان فرهنگی در این زمینه به بیان دیدگاه های خود پرداختند و با انتقاد از امضای این قرارداد آن را مخالف با شئون اسلامی کشور و حتی فخالف با فرهنگ ایرانی دانستند.

خسارتی ده برابر کاپیتولاسیون

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی گرجیان استاد درس خارج حوزه و دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) در کلاس حدیث خوانی خود در انتقاد از امضای سند 2030 آن را ده برابر شنیع تر از کاپیتولاسیون دانست و تأکید کرد که حوزه نباید در برابر این مسأله خاموش بنشیند چراکه خیانتی بزرگ صورت گرفته و تمامی مبانی آموزشی اسلامی با این عمل نادیده گرفته شده است.

وی همچنین امضا کنندگان این سند را مسؤولانی نا اهل خواند و گفت: در این سند به‌ صراحت مطرح شده است که آموزش جنسی کودکان از ابتدایی تا به مقاطع بالاتر واجب است و غربی‌ها بر اجرای آن نظارت دارند و اگر این کار انجام نشود ایران از سوی غرب محکوم می‌شود.

سند 2030 دروازه نفوذ فرهنگی

وحید کوچک زاده کارشناس فرهنگی نیز در یادداشتی سند آموزشی 2030 را دروازه نفوذ فرهنگی دانسته است و معتقد است که نفوذ و استحاله فرهنگی، به عنوان دو راهبرد نظام سلطه در مقابله با نظام اسلامی است به گونه ای که سعی آنها بر تربیت نسل آینده بر مبنای انگاره های منحط غربی به عنوان راهبردی اساسی در سیاست های فرهنگی کشور است و سند آموزشی 2030 را برنامه دشمن برای نفوز فرهنگی می داند.

وی بر این مسأله تأکید دارد که در بررسی ابتدایی این سند نکات جالب توجهی به چشم می خورد و در ظاهر عبارات خوبی مانند آموزش و توسعه پایدار به کار برده شده، اما آنچه که از نتیجه عملی آن به دست می‌آید تغییر باورهای مردم و هماهنگ کردن نسل آینده با سیاست‌های نظام سلطه سرمایه‌داری تحت عنوان نظم جهانی است.

حوزه ها در برابر سند 2030 نباید سکوت کنند

حجت الاسلام علی محبی کارشناس و پژوهشگر حوزوی نیز در این زمینه موضع گیری کرد و سکوت حوزه های علمیه را نادرست دانسته و گفته است که با توجه به این که امضاکنندگان سند یاد شده، آگاه به آموزه‌های دینی بوده، از زیربناهای اعتقادات مردم آگاه بودند و از پیامدهای این موضوع خبر داشتند، نمی‌توان قبول کردن این قانون آموزشی را از سوی آنان مسأله‌ای سهوی دانست.

پیامد پذیرش سند 2030 هضم شدن در دین لیبرالی است

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رنجبر، پ‍ژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه در یادداشتی لیبرالیسم را دین بشری عنوان کرد که در عصر استعمار فرانو به وسیله غرب بر کشور های جهان سوم تحمیل می شود تا از طریق تغییر نظام آموزشی به استعمار هویتی ملت ها بپردازند.

وی تصریح می کند که این سند چیزی نیست جز هضم شدن در دین لیبرالی و هویت جهانی نظام سلطه و تشکیل شهروند جهانی مورد نظر غربی ها.

امضای سند 2030 به دلیل مغایرت با قانون باطل است

حجت الاسلام رضا غلامی در مدرسه فیضیه قم با انتقاد از تبعیت مسؤولان از مسیر غربی کردن جامعه با طرح ابهامات سند 2030 اظهار داشت: این سئوال جدی قابل طرح است که چرا عده ای رفته اند و برخلاف رویه های جاری در کشور، سند ۲۰۳۰ یونسکو را امضاء کرده اند؟! مگر کشور ما شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد؟ با چه مجوزی رفته اید و زیر سندی را امضاء کرده اید که هم با قانون اساسی و هم با احکام و ارزش های مترقی اسلام مغایرت دارد؟ با چه توجیهی سرنوشت آموزش عالی، آموزش و پرورش و حوزه زنان و خانواده در ایران را به این سند گره زده اید؟ از نظر ما امضاء چنین سندی به دلیل مغایرت با قانون باطل است.

امضای سند 2030 باج فرهنگی است

اخیرا هم حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مشهد مقدس امضای این سند به وسیله دولت را نوعی باج فرهنگی دانسته است و گفته اگر چه که برخی می گویند این تعهدنامه ضمانت اجرایی ندارد و می توانیم بخش هایی که با اسلام منافات دارد را اجرا نکنیم ولی نفس این کار که موضوعی را به صورت مخفیانه که مردم نفهمند امضا و اجرایی کنیم نوعی باج فرهنگی به دشمن است و هیچکس حق ندارد که نهادهای قانون اساسی را دور بزند.

وی همچنین این سند را فریبکارانه دانست و اظهار داشت: در این سند از عبارات زیبا و همه پسند استفاده شده است ولی در اجرا آن چیزی را ملاک قرار می دهند که خودشان می خواهند برای مثال آنها واژه حمایت از اقشار ضعیف و تهدید شونده را به کار می برند و در ذیل آن مقصودشان را از این گروه همان همجنس بازان معرفی می کنند.

امضای سند آموزشی 2030 یونسکو و اجرای مخفیانه آن در کشور در حالی است که در زمینه آموزش و پرورش اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با توجه به نیازها و آموزه های واقعی کشور تنظیم و تصویب شده است و دولت در عرصه های مختلف نشان داده است که معتقد به عمل به اسناد بالادستی داخلی در تمام عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیست و چشم امید به تقلید از توسعه در غرب دارد.

این در حالی است که در عین هشدارهایی که از سوی حوزه علمیه قم و دیگر فعالان فرهنگی در رابطه با امضا و اجرای سند 2030 یونسکو داده شده است ولی ما شاهد انفعال و غفلت شورای عالی انقلاب فرهنگی که در واقع اتاق فرمان فرهنگی و مرکز مهندسی فرهنگی کشور است بودیم و در نهایت منجر به گلایه مقام معظم رهبری از این نهاد شده است.

با توجه به تمام ایراداتی که بر سند 2030 یونسکو وارد است دولت باید پاسخگوی سؤالات جامعه علمی و فرهنگ کشور باشد و این نکته مطرح است که با توجه به جریان نفوذ فرهنگی در داخل کشور افراد زیادی چه دانسته و چه ندانسته بازیگر این صحنه شده اند و ما شاهد نفوذ این روند در سیستم آموزشی و فرهنگی خود هستیم به گونه ای که در صدا و سیما و سینمای ما تولیداتی با این نگاه تولید شده است و در حال پخش است چگونه می شود جلوی اجرای این سند در کشور را گرفت.

بنابراین به نظر می رسد مقابله با توسعه سند 2030 در کشور فقط نمی تواند با هشدار و سخنرانی اتفاق بیفتد بلکه به اقدامات عملی و رصد این جریان در داخل کشور نیاز است و باید دید تا چه اندازه مسؤولان کشور نسبت به این هشدار رهبر معظم انقلاب واکنش مثبت نشان خواهند داد./843/ز۵۰۲/س

گزارشگر: حسین حسنی، دانش آموخته سطح سه حوزه علمیه

ارسال نظرات