۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۴۹۶۴۰۲

انتشار احکام شرعی انتخابات در خبرگزاری رسا

سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا ۱۶ حکم شرعی درباره ضوابط اسلامی، معروف‌ها ، منکرات و اخلاق تبلیغات انتخاباتی را منتشر کرده است.
انتخابات انتخابات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا با انتشار ۱۶ خبر که در قالب برداشت از کتاب احکام انتخابات بوده، 16 مورد از ضوابط اسلامی، معروف‌ها و منکرات تبلیغات انتخاباتی را منتشر کرده است، که سرتیتر اخبار در ذیل جمع آوری شده است.

خوانندگان محترم با کلیک روی تیترها می توانند متن کامل خبر را مشاهده کنند.

1- هدفتان از تبلیغ انتخاباتی چیست

میزان خلوص و پاک سیرتی افراد و یا آلودگی های قلبی و درونی انسان‌ها در دوران انتخابات به راحتی نمایان می‌شود.

2- بی‌قانونی در تبلیغات سیاسی سبب اختلال جامعه

رعایت قوانین مختلف در جوامع که بر مبنای مصلحت عمومی افراد وضع شده است، همواره ضامن کنترل و تنظیم رفتارهای فردی، اجتماعی و سیاسی یک جامعه است.

3- آزمون بزرگ حفظ حرمت‌ها

متأسفانه در برخی موارد تبلیغات انتخاباتی، با تأثیرپذیری از ادبیات رفتاری و رسوم ناپسند متداول در غرب، حرمت شخصیت‌ها از طرف برخی افراد مورد هتاکی و تخریب واقع شده است.

4- هشدار امام خمینی درباره دودستگی‌های انتخاباتی

امام راحل فرمودند: ممکن است که اگر اشخاص هوشمند تنبّه ندهند و بیدار نشوند، این انتخابات موجب این بشود که دودستگی‌های زیادی ایجاد بشود و این همان مسئله مشروطه است.

5- انصاف در قضاوت‌های انتخاباتی

اصول اخلاقی اسلام و عقل سلیم بشری رفتاری خارج از عدل و انصاف را مغایر با روح تقوا و خدامحوری دانسته است.

6- نظر صریح مراجع تقلید درباره تخریب شخصیت

تخریب، ناجوانمردانه‌ترین شیوه رقابت است، می‌توان گفت افرادی که به این‌گونه اقدامات متوسل می‌شوند از ضعیفان هستند.

7- نامزد دروغگو صلاحیت دفاع از مردم را ندارد

نامزد دروغگو به‌دلیل ارتکاب گناه کبیره، صلاحیت اخلاقی لازم را برای دفاع از حقوق مردم ندارد؛ زیرا فردی که از خشم الهی ترس ندارد، خشم و غضب موکلینش برای او اهمیتی نخواهد داشت.

8- چرا انتخابات بازار داغ تهمت‌ها است

در دوران تبلیغات انتخاباتی، یکی از ابزارهای بیرون‌راندن رقیبان و نابودی شخصیتی آنان، تهمت‌های مختلف خانوادگی، اخلاقی، مالی و سیاسی به دیگران است.

9- حکم شرعی هدایای فریبنده در تبلیغات انتخاباتی

نامزد رشوه‌دهنده متقاضی رفتار سیاسی غیرمشروع است، رأی‌دهنده رشوه‌گیر نیز به‌طور متقابل خواسته‌های ویژه‌ای از منتخب خود خواهد داشت؛ بنابراین هردو مرتکب تخلفات می‌شوند.

10- تخریب و عیب جویی منکر آشکار انتخاباتی

تخریب‌ها با مبانی دینی به هیچ‌وجه سازگاری ندارد و اثر معکوسی دارد، از سوی دیگر تخریب باعث «مظلوم‌نمایی» فرد یا جریان تخریب‌شده می‌شود.

11- حکم شرعی افشاگری در انتخابات

کسانی که در جامعه دارای موقعیتی هستند و انحراف و گمراهی‌شان در جامعه اثر می‌گذارد، باید افشا کرد و به مبارزه فرهنگی با آنها پرداخت.

12- چگونگی تصاویر بانوان در تبلیغات شوراهای اسلامی

کاندیداهای محترم، به‌ویژه بانوان از تکثیر عکس‌هایی که می‌تواند مورد سوءاستفاده برخی افراد واقع شوند، به‌شدت پرهیز کنند.

13- 16 منکر تبلیغاتی در انتخابات

یکی از آسیب‌های دوران انتخابات، توجهات بیش از حد برخی کاندیداها یا طرفداران آنها به گرایشات قومی، قبیله‌ای و صنفی برای به‌دست آوردن آرای بیشتر به‌منظور رسیدن به اهداف خود است.

14- حکم شرعی خرید و فروش رأی

برابر استفتائات از رهبر معظم انقلاب و برخی از مراجع تقلید، خریدوفروش رأی حرام و کسی که از این طریق نماینده شود، نمایندگی او باطل است.

15- حکم تصرف در اموال عمومی در تبلیغات انتخاباتی

براساس نظرات فقهای، افرادی که به هر نحو از اموال بیت‌المال، استفاده شخصی می‌کنند، شرعا ضامن بوده و هزینه‌های مصرف‌شده می‌بایست به بیت‌المال برگردانده شود.

16- نقش رسانه‌های جمعی در انتخابات

رسانه‌ها پرهیز از سیاه‌نمایی، رفتارهای جناحی، گفتارهای توهین‌آمیز، نقل بی‌پرده و صریح نظرات نامزدها و کناره‌گیری از تمامی صفات نکوهیده در مکتب اخلاقی اسلام را پیشه خود سازند./۹۹۸/ت302/س

ارسال نظرات