۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۴۹۶۲۱۰
حجت الاسلام والمسلمین قاضوی مطرح کرد؛

اخلاق حسنه و سعه صدر دو ویژگی مهم مبلغان

استاد درس خارج حوزه علمیه شیوه تبلیغی اسلام را مبتنی بر اخلاق حسنه و همراه با سعه صدر دانست و بر استفاده از این روش تبلیغی در ترویج فرهنگ دینی تأکید کرد.
حجت الاسلام قاضوی

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد قاضوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به نقش اخلاق در تبلیغ دین عنوان کرد: یکی از ویژگی های پیامبر(ص) که موجب جذب افراد به ایشان شد اخلاق نیکو و توجه به فضایل اخلاقی بود.

وی افزود: اهمیت این موضوع آنجا مشخص می شود که خداوند در قرآن خطاب به پیامبر(ص) می فرماید که اگر این اخلاق حسنه نبود مردم از اطراف تو پراکنده می شدند و این نشان دهنده جایگاه اخلاق و فضایل اخلاقی در تبلیغ و استقرار دین اسلام است.

استاد درس خارج حوزه علمیه تصریح کرد: همین اخلاق نیکو و نیز امر به معروف و نهی از منکر از عواملی بودند که موجب شد تا شهر مدینه به یک شهر اخلاق مدار و با فرهنگ و به عبارتی به مدینه فاضله تبدیل شود که افرادی مانند سلمان آمده و به اسلام گرویدند و در پناه این دین الهی به کمال رسیدند.

حجت الاسلام قاضوی توجه به امور فطری را از مهم‌ترین موضوعات در بحث تبلیغ دانست و خاطرنشان کرد: اگر می بینیم اسلام توانست در عالم گسترش یابد به علت این بود که با فطرت مردم سخن می گفت و ما باید در روش تبلیغی خود از این موضوع استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: اگر مشاهده می شود در برخی مواقع، تبلیغات ما اثر ندارد به دلیل این است که ما نتوانسته ایم به خوبی وظیفه تبلیغی خود را انجام دهیم زیرا دعوت اسلام دعوتی فطری است و باید در دلها رسوخ کند و توجه به این موضوع باید سرلوحه کارهای تبلیغی ما قرار گیرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه تأکید کرد: سعه صدری که پیامبر در دعوت مردم داشتند و همچنین بهره گیری از اخلاق نیکو در تبلیغ دینی، از ویژگی هایی است که موجب شد تا مردم به اسلام گرایش پیدا کنند و اگر امروز در رساندن پیام جهانی اسلام نتوانسته ایم موفق عمل کنیم باید دنبال راه چاره بگردیم و نقص های خود در این مباحث را مرتفع کنیم.

حجت الاسلام قاضوی در ادامه ابراز کرد: یکی از اصول اساسی در زمان ظهور امام عصر(عج) تبلیغ مبتنی بر فطرت و با استفاده از شیوه تبلیغی پیامبر(ص) است به طوری که این تبلیغ جهانی باعث گرایش مردم جهان به دعوت اسلام می شود و تنها عده کمی در برابر آن حضرت می ایستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در تبلیغ مسائل دینی باید از شیوه پیامبر(ص) تبعیت کرد و با سعه صدر در برابر فرهنگ های غلط ایستاد و همانطور که پیامبر(ص) در زمان جاهلیت جایگاه زن را ارتقا بخشیدند و با بوسیدن دست حضرت زهرا(س) به دنبال از بین بردن فرهنگ منحط پست شمردن زنان و زنده به گور کردن دختران بودند، ما نیز باید با تأسی از فرهنگ تبلیغی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، در جهت بیدار شدن فطرت در انسان ها و دعوت جهانی اسلام تلاش کنیم./872/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات