۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۴۹۶۰۶۹
آیت‌الله نوری همدانی:

سلطنت و تجمل گرایی در حکومت اسلامی مفهومی ندارد

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با تأکید بر این که در حکومت اسلامی سلطنت و تجمل گرایی مفهومی ندارد، گفت: انقلاب اسلامی ایران با دشواری‌های بسیار فراوانی به دست آمده است، لذا باید قدر این انقلاب دانسته شود.
حضرت آیت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، امروز در دیدار معاونان مرزبانان ناجا و مسؤولان بازرسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سراسر کشور، با مهم خواندن موضوع حکومت، بیان داشت: یکی از مسایل مهم زندگی مسأله حکومت است، زیرا زندگی انسان ابعاد متعددی همچون بُعد فرهنگی، سیاسی، نظامی و اجتماعی دارد که حکومت در تمام این ابعاد اثرگذار است.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به خلقت اولین انسان بر روی زمین، اظهار داشت:‌ اولین انسانی که خداوند در سطح زمین آفرید، رهبر بوده است.

وی افزود: حضرت آدم اولین رهبری است که پا بر روی زمین نهاده است، لذا اگر تنها دو نفر روی زمین باشند، یکی از آنها رهبر خواهد بود و آخرین انسانی که در میان انسان‌ها قبض روح می‌شود، رهبر و امام خواهد بود.

این مرجع تقلید تصریح کرد: خداوند بر بشر عنایت داشته است تا ابتدا رهبری خلق کرده است تا انسان‌ها بتوانند پشت سر او قرار بگیرند و پشت سر او قدم بردارند، بنابراین باید توجه داشت که مسأله حکومت از ابتدای اسلام دارای اهمیت بالایی بوده است.

وی با اشاره به فلسفه خلقت انبیا، تأکید کرد: هر یک از انبیاء الهی موظف بوده‌اند تا به مبارزه حکومت‌های فاسد رفته و حکومت‌های الهی را جایگزین آنها کنند، از این رو حضرت ابراهیم(ع) به سراغ نمرود می‌رود تا حکومت باطل نمرود را از میان بردارد و به جای آن حکومت سالمی ایجاد کند و حضرت موسی(ع) به سراغ فرعون می‌رود تا در صدد اصلاح آن برآید.

استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) نیز در یک دست قرآن و در دست دیگرش شمشیر داشت،‌ تا ابتدا بر اساس گفتمان و مسایل عقلانی با کافران سخن بگوید تا به خداوند ایمان آورند اما اگر نمی‌پذیرفتند و به دشمنی با حکومت رسول خدا می‌پرداختند، پیامبر اکرم(ص) با شمشیر به استقبال آنها می‌رفت.

وی با بیان این که حضرت امام خمینی(ره) این انقلاب و این حکومت‌ را با یاری خداوند برپا کرده است، گفت: مردم قبل از این انقلاب با یک دهان پُر به آمریکا و انگلیس نگاه می‌کردند و خود را عقب مانده و آنها را متمدن می‌دانستند و می‌خواستند از آنها تبعیت کنند، اما این امام بود که پرده از چهره آنها به کنار زد و سلطه طلبی و زورگویی آنها را برملا ساخت و برجهانشان نشان داد آنها طرفدار چه حکومتی هستند.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی ادامه داد: امام راحل بر آحاد مردم ایران سفارش کرده است تا برای انقلابی که مردم برای بدست آوردن آن خون داده‌اند و جان‌های خود را برای آن نثار کرده‌اند، حافظ باشند چرا که این انقلاب یک هدیه الهی است.

وی با تأکید بر بهره‌گیری مردم از حکومت اسلامی ایران،‌ تصریح کرد: خداوند متعال پس از پیامبر اکرم(ص) باید کسی را برای ادامه حکومت الهی وضع می‌کرد، از این رو رسول خدا حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین پس از خود معرفی کرد.

این مرجع تقلید اظهار داشت: پس از پیامبر اکرم(ص) امامان به ترتیب امامت کردند تا آن که این امامت به امام زمان(عج) رسید اما ایشان پس از مدتی غایب می‌شود، زیرا بشر هر یک از امامان را به بهانه‌های مختلفی شهید کرد، از این رو ایشان غایب شد چرا که جباران تحمل نمی‌کردند تا از امامی اطاعت کنند.

وی ابراز داشت: خداوند امام دوازدهم را غایب کرده است تا آن که از امام دوازدهم توقیعی توسط یکی از چهار نایبش به دست مردم رسید مبنی بر این که؛ غیبت ایشان طولانی خواهد بود، لذا در این مدت مردم در تمام کار‌های خود به فقیه ورزیده و دارای کمال رجوع کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تأکید بر این که در حکومت اسلامی سلطنت و تجمل گرایی مفهومی ندارد، گفت: حکومت پهلوی از نظر اسلام مردود و باطل است چرا که سال‌ها مردم را گرفتار استبداد داخلی و استکبار خارجی کرد و جهل و ظلم و فقر را بر مردم ایران تحمیل کرد.

وی با اشاره به قیام حضرت امام خمینی(ره)، خاطرنشان کرد: خداوند بر یک فقیه تنها اما مجاهد، چنان قدرتی عطا کرد تا با توکل بر خدا در برابر حکومت پهلوی قیام کرده و آن را سرنگون ساخت و فاتحه استبداد و رژیم سلطنتی را خواند.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی، با اشاره به هشت سال جنگ تحمیلی، تصریح کرد: استکبار همواره می‌خواهد مسلمانان را در جهان ذلیل کند، از این با کمک کردن به صدام تلاش کرد تا چراغ این انقلاب را خاموش کند. کشور‌های بسیاری به صدام کمک کردند، اما مردم متدین و شرافتمند ایران با حضور در جبهه‌ها در برابر آنها ایستادند.

وی عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران با دشواری‌های بسیار فراوانی به دست آمده است، لذا باید قدر این انقلاب دانسته شود. ما عربستان نیستیم که تمام پول نفت خود را برای آمریکا و برای تشکیل داعش صرف کنیم. ما پول‌های خود را برای ترویج اسلام و قرآن خرج می‌کنیم./878/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات