۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۴۹۵۹۷۹

گزارشی از نشست انجمن های علمی حوزه با آیت الله اعرافی

آیت الله علیرضا اعرافی با حضور در دبیرخانه انجمن های علمی حوزه در نشستی با مدیران انجمن های علمی حوزه، گفت وگو کرد و در این نشست صمیمی، مسائلی از سوی مدیران انجمن ها مطرح شد.
آیت الله اعرافی

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی با حضور در دبیرخانه انجمن های علمی حوزه در نشستی با مدیران انجمن های علمی حوزه، گفت وگو کرد، در این نشست صمیمی، مسائلی از سوی مدیران انجمن ها مطرح شدکه مشروح آن به شرح ذیل می باشد:

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین میرمعزی، معاون پژوهشی حوزه های علمیه در ابتدای نشست توضیحاتی درخصوص ماهیت و فعالیت های انجمن های علمی ارائه کرد و سپس حجت الاسلام و المسلمین حسینی کاشانی مسئول جدید دبیرخانه انجمن های علمی حوزه گزارشی از عملکرد 12 ساله این دبیرخانه ارائه نمود.

باید منشوری جامع در تحقق اهداف حوزه های علمیه تدوین شود

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی، مدیر انجمن اصول فقه حوزه، با ابراز خرسندی از حضور آیت الله اعرافی در این نشست صمیمی، با بیان اینکه بدون حاشیه سراغ ارائه مطالب می روم، اظهارداشت: مدیر حوزه های علمیه، مدیری توانا و آشنا به مسائل داخلی و بین المللی و مسلط به عرصه های مطلوب است، ضمن اینکه از معاونت ها و مسئولان دبیر خانه فعلی و سابق نیز به واسطه تلاش هایشان تقدیر می کنیم.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه افزود: منشور جامع تحول حوزه از طرف مدیریت حوزه های علمیه آماده شده، جای بسی خوشحالی است، چرا که سالهاست در این فکر هستیم منشوری جامع برای تحقق اهداف حوزه ها تدوین گردد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی بیان داشت: تحول همواره به معنای روی آوردن به عرصه های نو نیست، بلکه گاهی تحول به معنای رجوع به گذشته و احیای سنت های حسنه سلف صالح می باشد و انجمن ها بستری مطلوب در هر دو جهت تحول به شمار می روند.

وی اظهار داشت: همچنین جهت استفاده بهتر از انجمن ها، مهم تر از حمایت های مالی، تشخص، تعیین و یافتن جایگاه اصلی انجمن ها با توجه به اقتضائات بومی شدن می باشد؛ چرا که انجمن ها وارداتی هستند و باید اقتضائات بومی را در آن لحاظ کرد.

مدیر انجمن اصول فقه حوزه در خصوص دیگر مولفه ها توضیح داد و گفت: از نکات مهم دیگر، همکاری دو جانبه انجمن ها با مراکز حوزوی می باشد نه اینکه به معنای رجوع یک جانبه انجمن ها به مراکز قلمداد گردد، همچنین ایجاد رقابت سالم میان انجمن ها بر اساس نیازسنجی و اولویت گذاری نیاز ها و توجه بسیار زیاد به کیفیت برنامه های ایجاد شده، مد نظر باشد.

وی افزود: ارزیابی انجمن ها و ارائه فعالیت های آن به سوی کمیت است و کیفیت در این زمینه لحاظ نمی شود در حالی که باید مورد توجه ویژه ای قرار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی یادآور شد: بایددر انجمن ها طراحی رشته ها صورت بگیرد و نیازسنجی، نظام سازی علوم حوزوی مورد تاکید باشد و آموزش را با پژوهش هماهنگ سازیم، در حال حاضر در کل حوزه های علمیه چند سالی است که توجه زیادی به ساختمان سازی شده و پژوهشکده ها چه در قم و چه در شهرستان ها زیاد مورد اهتمام نیست.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: اگر بخواهیم تولید علم و نظریه پردازی را در کل حوزه های علمیه داشته باشیم، به پژوهشکده های موفق نیاز داریم، در این زمینه پیشنهاداتی مدنظر است که بر این اساس اتاق فکر انجمن های همسو راه اندازی گردد، برای نمونه انجمن « اصول فقه» و انجمن « فقه و حقوق» همسو می باشند، این ها یک اتاق فکر مشترک داشته باشند و برنامه هایشان بر اساس نقطه های مشترک ایجاد شود و با هم تعامل داشته باشند.

مدیر انجمن اصول فقه حوزه بیان کرد: همچنین در راس انجمن ها یک اتاق فکر دیگری ایجاد شود تا پیشنهادات انجمن ها در این اتاق فکر اصلی مورد ارزیابی قرار بگیرد و عملیاتی شدن پیشنهادات را منتقل نمایند.

به انجمن های علمی نوپا توجه ویژه شود

در ادامه این نشست صمیمی، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد واعظ موسوی، رئیس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه با گرامیداشت ایام شعبانیه گفت: تشکیل چنین جلساتی فرصتی مغتنم است، جهت رسیدگی به مسائل انجمن ها و استفاده از افکار نوین و بهره گیری از نکته نظرات مدیر حوزه های علمیه و سایر همکاران که بدون تردید نتایج ارزشمندی به ثمر خواهد نشست.

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری افزود: انجمن های علمی، نهادی نوپا در حوزه های علمیه به شمار می رود، اما به اعتبار همین نوپایی نیازمند حمایت های ویژه ای است، البته انجمن های علمی که بیشتر به نظر می رسد کپی برداری از انجمن های علمی دانشگاه ها می باشد، نیازمند تدبیر بیشتر در جهت بومی سازی و بهره گیری از توانمندی های حوزوی و مشوق ها در جذب افکار و اندیشه های موجود در حوزه است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی خاطرنشان کرد: حدود 29 نفر دارای تحصیلات صرفا حوزوی بود و درجه اجتهاد دارند و در کنار آن 1028 نفر افرادی هستند که در کنار تحصیلات حوزوی دارای تحصیلات دانشگاهی در مراتب کارشناسی ارشد و دکتری هستند، از این رو باید مشوق های حوزوی برای جذب فرهیختگان و نخبگان حوزوی در مباحث انجمنی، بیشتر مورد توجه قرار دهیم، تا بتوانیم از صاحب فکران حوزوی بهره بگیریم.

وی خاطرنشان کرد:برای اینکه بتوانیم انجمن ها را پویا تر کنیم، برای اینکه بتوانیم افراد دارای اجتهاد را جذب انجمن ها کنیم، باید جایگاه بالاتری برای انجمن ها تعریف کنیم، اگر انجمن را تحت اشراف دبیرخانه و معاونت پژوهش با چند واسطه قرار دهیم، قطعا بسیاری از بزرگان حوزه حاضر به همکاری با چنین نهادی نخواهند بود، این تفاوت دارد با نهادی که تحت اشراف مثلا خود شورای عالی باشد در عرض برخی از مسئولیت هایی که انجمن ها باید زیر نظر آن قرار بگیرند.وقتی جایگاه خیلی تنزل پیدا کند استقبال از طرف حوزویان کمتر خواهد بود.

رئیس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه گفت: اعتبارات لازم در انجمن ها، نباید همانند اعتبارات انجمن های دانشگاهها در نظر گرفته شود و بگوئیم خودتان به عنوان «ان جی او» عمل کرده و جذب اعتبارات کنید اینجا با دانشگاه تفاوت زیادی دارد چرا که مشوق های موجود در دانشگاهها خود به خود برای حضور در انجمن ها ایجاد انگیزه می کند و حتی حاضرند هزینه هایی را متحمل شوند تا نام شان در انجمن ها ثبت شوند در حالی که در حوزه ها قطعا این چنین نیست.

حجت الاسلام والمسلمین  واعظ موسوی عنوان کرد: از این رو مشوق های مالی و تامین اعتبارات لازم برای هر انجمن و به ویژه بودجه سالانه با موضوع و محور فعالیت های انجمنی و با توجه به آئین نامه بودجه دهی باید در نظر گرفته شود، از طرفی یکی از بیشترین هزینه هایی که بر انجمن ها تحمیل می شود، استفاده از وجود یک دبیر است در این باره تقاضا داریم طلبه هایی که در سطوح عالیه هستند و به عنوان امریه در خدمت مرکز مدیریت قرار می گیرند دو تن از آن ها در اختیار هر کدام از انجمن ها قرار بگیرند تا از وجود آن ها استفاده کرد و هم هزینه ای برای انجمن ها تحمیل نشود.

وی اذعان داشت: انجمن های علمی را با تجهیز کافی مورد عنایت ویژه قرار دهید به ویژه انجمن های تازه تاسیس بیش از دیگران مورد توجه قرار بگیرند، چرا که هر ارگان و نهاد تازه تاسیسی با یک سری مسائل و مشکلات مالی مواجه است، یک انجمن نوپا با انجمن 15 ساله از نظر امکانات و موقعیت و شرایط متفاوت است، لذا در بدو تاسیس بودجه ای برای آن در نظر گرفته شود و امکاناتی را برای آن ها فراهم شود.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: اگر تدبیری اندیشیده شود که نمایشگاهها و جشنواره های سالانه انجمن ها شکل بگیرد و انجمن ها مراودات و ارتباطات بیشتری با هم داشته باشند و اطلاعات را رد و بدل نمایند و از تجربیات یکدیگر استفاده نمایند بسیار مناسب خواهد بود.

حجت الاسلام  و المسلمین  واعظ موسوی تصریح کرد: ضمن قدردانی از ساختمانی که در اختیار انجمن می باشد با توجه به گسترش انجمن ها و نیاز به امکانات بیشتر این ساختمان دیگر در شان 20 انجمن نیست و بعضا اتاق هایی که در اختیارشان قرار دارد مشترک است و یا تلاقی صوتی دارد و برخی از اتاق ها در مجاورت سالن های جلسات قرار دارند و امکان کار در آن ها وجود ندارد از این رو فضای دیگری که به صلاح دانسته می شود در اختیار انجمن ها قرار بگیرد.

انجمن های علمی حوزه با مراکز علمی و پژوهشی متفاوت

حجت الاسلام و المسلمین رضا برنجکار، مدیر انجمن کلام حوزه نیز در مورد دیدگاه خود پیرامون انجمن ها اظهار داشت: به نظر می رسد انجمن ها با مراکز آموزشی و پژوهشی متفاوت می باشند، مثلا انجمن کلام با موسسه کلام یا موسسه امام خمینی(ره) و یا دارالحدیث و پژوهشگاه قرآن و حدیث متفاوت است.

وی در تشریح فعالیت انجمن ها عنوان کرد: انجمن های علمی در واقع نقش ستادی و هماهنگی بین مراکز آموزشی و پژوهشی حوزه را ایفاء می نمایند، مثلا در انجمن کلام، اقتصاد یا سیاست، اعضاء یا مسئولین و یا دست اندرکاران مراکز آموزشی و پژوهشی کلام حوزه می توانند در آن عضو باشند و یک نوع هماهنگی بین مراکز پژوهشی و آموزشی را انجام دهند.

حجت الاسلام و المسلمین برنجکار تصریح کرد: بر این اساس انجمن در عرض مراکز آموزشی و پژوهشی نیست، بلکه بالاتر از مراکز هستند و می توانیم بگوئیم نقش آکادمی ها را در دنیا دارند آکادمی ها در جهان بالاتر از دانشگاهها تعریف می شوند، یعنی نقش واسطه ای بین حاکمیت و مراکز علمی قرار می گیرند و حتی حکومت پروژه های آموزشی و پژوهشی را از طریق این آکادمی ها به مراکز توزیع می کند و همه مراکز به آکادمی ها وابسته هستند و چشم شان به آن هاست و چنین نقشی را دارند؛ اگر ما واقعا چنین نگاهی را به انجمن ها داشته باشیم، می توانیم به اهداف خود دست یابیم، اما در حال حاضر در حوزه چنین مراکزی را نداریم که این نقش ها را ایفاء نمایند.

وی با اشاره به برخی از دغدغه ها گفت:انجمن ها در معنای واقعی در حوزه جایگاهی ندارد و در حاشیه حوزه قرار دارند، گرچه دیدگاه های مختلفی و تلاش داشته و گاهی کلاس برگزار می نمایند و یا پروژه ای را به انجام می رسانند، اما باید حداقل حوزه یک جایگاه مشخصی را برای انجمن ها در نظر بگیرد.

مدیر انجمن کلام حوزه بیان کرد: در حال حاضر بر اساس این مباحث می توانیم این جایگاه را در نظر بگیریم و به گونه ای که این مراکز را وابسته کنیم، البته آن وابستگی تشکیلاتی مد نظر نیست.

حجت الاسلام و المسلمین برنجکار  گفت: برخی از قوانین با فعالیت انجمن ها سازگاری ندارد و نیاز به اصلاح دارد.

گروه علمی قرآنی در استان قم به فعالیت می پردازند

حجت‌الاسلام والمسلمین فاکر میبدی، رئیس انجمن قرآن‌پژوهی نیز عنوان کرد: این انجمن یکی از انجمن های باسابقه و درخشان است ما در کنار فعالیت های انجام شده در فصل زمستان حرکت مهم را به ثمر نشاندیم در این راستا متوجه شدیم، بسیاری از کارهایی باید انجام شود نیاز به حمایت و هدایت بالادست ها دارد.

وی افزود: بر این اساس با مشورتی که با هیات مدیره انجمن شد، اعلام کردیم گروه های علمی که در قم متصدی امور و علوم قرآنی هستند را شناسایی کنیم و ببینیم با یک هم اندیشی چه اقداماتی باید انجام شود ما با شناسایی ظرفیت ها متوجه شدیم که در قم 75 گروه علمی قرآنی متصدی کارهای قرآنی هستند که شامل مراکزالمصطفی و مراکز تخصصی و پژوهشگاه ها و دانشگاه ها می باشند و همگی نیز تاثیر گذار بر کشور می باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاکر اظهار داشت: در این میان در حدود 50 گروه به انجمن دعوت شدند که همگی روحانی و تحصیل کرده حوزه و دانشگاه به شمار می رفتند؛ در این زمینه بر آنیم انجمن قرآن پژوهی نقش ستاد هماهنگی این گروه ها را در جهت رسالت مهم به عهده گیرد.

وی گفت:امروزه تمام تصمیم گیری های کلان قرآنی و حتی در خصوص مسائل علمی در بیرون از حوزه انجام می شود و در نهادهای حوزوی و نیمه حوزوی تحمیل می شود و در آن جا تصمیمات اتخاذ می شود، باید در این زمینه اقدامی به ثمر بنشیند.

رئیس انجمن قرآن‌پژوهی تصریح کرد:باید با تلاش علمی و فنی این رسالت به حوزه برگردد، البته این امر نیاز به حمایت های مالی و معنوی دارد.

وی عنوان کرد: زمانی که قصد دارند گزارشی از فعالیت های قرآن بدهند، انجمن های حوزوی و مراکز تخصصی در صدر قرار می گیرند، اما در هنگام حمایت های مالی در ذیل همه برنامه های حوزه قرار می گیرند  یا باید فعالیت ها را تعطیل کنیم یا به طور جدی از آن حمایت شود.

به علوم انسانی نگاه تاسیسی داشته باشیم

همچنین در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین محمد کاویانی رئیس انجمن روانشناسی اسلامی حوزه نیز بیان کرد: در این عرصه جای قدردانی و همچنین انتظارات زیادی وجود دارد، باید انجمن ها، یک مقدار رنگ و بوی مصداقی، کاربردی و راهبردی تر داشته باشند؛ علوم انسانی می تواند اصالتا مربوط به حوزه باشد در بلند مدت در گذشته چنین سوابقی بوده و می تواند باشد.

وی اظهار داشت: ما غیر از آن چیزی است که در بلند مدت خواستیم بگوئیم، قرآن بناست که در جامعه ما پیاده شود، روایات در اسلام بخواهد زندگی ما را اداره کند، اگر چنین ایده ای داریم، تردید نیست که از کانال علوم انسانی عبور می کند، باید به علوم انسانی نگاه تاسیسی داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین کاویانی خاطرنشان کرد: ممکن است در حوزه روانشناسی، بتوان سخن بیشتری گفت، ولی به نظر من در همه رشته های علوم انسانی نیز به همین صورت است، یکی از کارهای مهم ریشه ای انجمن ها که از عهده شان بر می آید، نگاه بلند مدت و اساسی است.

رئیس انجمن روانشناسی اسلامی حوزه افزود: نگاه دیگر، اینکه اگر در وجود خودمان اساس قدرت و قوت علمی داشته باشیم، ارتباط ما با دانشگاهیان در بسیاری از زمینه ها باز و تنگاتنگ است در حال حاضر در روانشناسی یک منظومه انجمن روانشناسی شکل گرفته که 13 انجمن روانشناسی سراسر کشور را دور خود را جمع کرده و انجمن روانشناسی اسلامی یکی از این هاست.

وی بیان کرد:  وقتی در آن جاسخن به میان می آیدچه درخواست هایی را داریم و چه اموری را می توانیم انجام دهیم با یک اشتیاق ویژه ای پیگیر هستند، طبق این گفته ها جایگاه انجمن ها می تواند یک جایگاه بسیار جدی و بالایی باشد، قائدتا حمایت ها همواره این نیست که نگاه، مادی باشد مثلا همین که در چند سخنرانی و جلسه رسمی و جاهایی که مورد توجه است، نگاه محبت آمیز و عنایت مسئولان حوزه نسبت به انجمن ها بیان می شود، افراد خود را کنار نمی کشند در انجمن روانشناسی این گونه است بسیاری از افراد خود را کنار می کشند و می گویند، انجمن کاری نمی تواند انجام دهد به نظرم این دو راهبرد می تواند نگاه ما را ت

فعالیت انجمن های علمی حوزه جدی گرفته نشده

در ادامه این نشست احمد حاجی ده آبادی، قائم مقام انجمن علمی فقه و حقوق اسلامی بیان کرد: ما حصل سخنان دوستان این است که انجمن ها در حوزه جدی گرفته نشده است، ما در نامه ای تقاضا کردیم افراد تحصیل کرده حوزوی جمع شوند و برنامه ای ارائه دهند و از سوی دیگر با بدنه حوزه ارتباط برقرار کنیم.

وی تصریح کرد: امروز متوجه شده ایم مباحث فقهی ما چه جایگاهی دارد و اثربخش است و من در کلاس مطرح می کنم از وقتی که به دانشگاه رفته ایم علاقه ام نسبت به حوزه چند برابر شده است.

حاجی ده آبادی عنوان کرد: نامه ای به مدارس حوزه نوشته ایم که حاضر هستیم، با تمامی اعضای ما که دارای مقاله و کتاب هستند جلسه ای بگذارید تا مطرح شود، اما هیچ مدرسه ای به نامه ما پاسخ نداد.

وی بیان کرد:حقیقت این است که انجمن ها جدی گرفته نشده اند، برای جدی گرفته شدن می توان کارهایی را انجام داد؛ مثلا چرا ما در جلسات پایان نامه ها و موضوعات لینکی از انجمن ها نداشته باشیم و از انجمن ها استفاده نکنیم در این باره فکری اساسی باید شود.

قائم مقام انجمن علمی فقه و حقوق اسلامی اظهار کرد: مباحث مالی از موضوعات مهم است و با این بودجه اندک نمی توان کاری انجام داد؛ چرا که بخشی از بودجه صرف کارمند و دبیر اجرایی می شود، ما تقاضا داشتیم کارمندان انجمن زیرمجموعه حوزه باشند تا بودجه ای که وعده آن را داده اند صرف این مساله نشود.

وی خاطرنشان کرد: بدون بودجه، نمی توان کاری انجام داد در دانشگاه ها هم انجمن ها شرایط خوبی ندارند و در کل رشته حقوق یک انجمن حقوق داریم که در دانشگاه شهید بهشتی مستقر است و تنها یک همایش حقوق بین المللی زن را انجام داده ، به ویژه در رشته فقه و حقوق کار سخت تر است و افراد مشغول فعالیت های قضاوت و وکالت می باشند و کار به راحتی انجام نمی گیرد؛ البته در طول این سالها دوستان تلاش کردند و جلسات متعددی داشته ایم، اما واقعیت این است که اگر فردی بخواهد رئیس انجمن شود و کاری انجام دهد، باید زمینه و بستر ایجاد شود.

حاجی ده آبادی بیان کرد:بی شک با روزی چند ساعت، کار جلو نمی رود و افرادی که بخواهند در انجمن کار کنند، باید بودجه ای نیز در این زمینه باشد، برنامه ریزی به گونه ای باشد تا کار در مراکز دیگر را رها کنند و این کار را جدی بگیرند.

حوزه سنتی با انجمن ها پیوند عمیقی ندارد

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین مهدی رجايي نیا، مدیر انجمن اقتصاد اسلامی حوزه اظهارداشت: این انجمن از انجمن های پیشتاز است و نقش موثری در دوره های مختلف داشته و فعالیت های خوبی را به ثمر نشانده است که یکی از این اقدامات ایجاد مرکز اقتصاد مقاومتی است.

وی خاطرنشان کرد:  پیشنهاداتی دارم که امید است با انجمن های علمی دیگر این پیشنهادات تجمیع شود و یک پکیج خوب راهبردی ارائه گردد، ما نقشه جامع رشته های حوزه را داریم، حوزه سنتی با انجمن ها پیوند عمیقی ندارد و بسیاری از انجمن ها مانند اقتصاد، روانشناسی،  جامعه شناسی و مدیریت در متن سنتی حوزه قرار ندارند و در نهادهای پیرامونی هستند، یعنی از نهادهای پیرامونی تغذیه می شوند و نتوانسته اند، نقشی را ایجاد نمایند و این یک ضعف است.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا بیان کرد: باید نقش فعالانه تری در بحث طراحی نقشه جامع رشته های حوزه ایفاء کنند، باید مراکز رسمی در حوزه  فعال باشد؛ در بحث آسیب شناسی رشته های علمی در حوزه و به ویژه بحث اسلامیت بودن آن ها می باشد، هنوز خودمان شناخت صحیح از روند تولید نیروی انسانی و تولید علم از بعد اسلامی توسط انجمن ها ارائه نداده ایم.

وی گفت:باید طرح هایی برای رشد تولیدات علمی و نیروهای انسانی و تربیت این نیرو در ارتباط با توانمندی ها و همچنین طرح هایی ارائه شودکه در جهت حل و مشکلات حوزه کمک کند، تاکنون انجمن ها به کمک مدیریت حوزه نیامده اند، شاید هم استقبالی  از آن طرف نمی شود که با نگاه مدیریت حوزه می تواند تقویت شود.

مدیر انجمن اقتصاد اسلامی خاطرنشان کرد: یک بحث هم مسائل راهبردی نظام و جامعه است، همانند اقتصاد مقاومتی، جمعیت و محیط زیست و مسائل فرهنگی، اخلاقی و آسیب های اجتماعی و بحث الگوهای اسلامی پیشرفت که دارای اهمیت هستند.

وی بیان داشت: در آن زمان ارتباط زیادی با انجمن ها برقرار کردیم و انتظار می رفت که نقش ایفاء کنند و باز احساس می کنم خیلی عقب گرد کرده ایم، یعنی هیچ فعالیتی در تولید الگوها در اداره نظام  مانند الگوی مردم سالاری و الگوی توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی و خانواده و اشتغال زن و الگوی فراغت و تفریحات، ارائه ندادیم.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا عنوان کرد: هنوز برای گردشگری، الگوی اسلامی نداریم  که حاصل این همه اندیشه ها و نظرات علمی به این الگو منجر شود، احساس شد انجمن ها می توانند نقش ایفاء نمایند و به نظرم ورود نداشتیم با توجه به این نکات می توان به مدیریت حوزه و مسائل راهبردی فعال شوند.

وی با بیان این که انجمن ها از لحاظ بودجه ای باید تقویت شوند، گفت: سند راهبردی برنامه پنج ساله انجمن ها باید در اولویت قرار بگیرد و بحث دیگر بازنگری بر آئین نامه است؛ به نظر می رسد این آئین نامه بسیاری از مسائل را پوشش نمی دهد.

مسئول برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه خاطرنشان کرد: بحث نظام ارزیابی انجمن ها نیز باید با کمک انجمن ها مورد بازنگری قرار بگیرد؛ چرا که مساله ارزشیابی آنها را جهت می دهد، ممکن است اولویت موضوعی باشد، اما می بینیم امتیاز انجمن ها پایین است بعد برنامه هایی که برای رتبه بندی بالاتری باشد را انجام دهیم و این خلاف عقل است باید در این باره فکری شود.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیاگفت: اگر بخواهیم به انجمن ها  جهت بدهیم این خود به خود دست انجمن ها و برتری آنها را می بندد؛ همچنین بحث جایگاه انجمن ها است که دبیر خانه چند کارشناس مسئول و پژوهش دارد، باعث کاهش جایگاه نیست چون انجمن ها جایگاه خود را دارند این هنر ماست که شخصیت ها را عضو انجمن کنیم و افراد قوی تری را وارد کنیم اعضای شورای عالی را عضو نمائیم .

وی افزود: اگر انجمن بیاید به مرکز تخصصی کلان طرف قرار داد شود و به پژوهش های قم جهت بدهد و در توزیع بودجه های ملی سهیم باشد بسیار خوب است.

نگاه ویژه ای به انجمن ها شود

حجت الاسلام والمسلمین خیری، قائم مقام انجمن مطالعات اجتماعی عنوان کرد: این انجمن 5 سال قدمت دارد و در عرصه های مختلفی هم وارد شده است.

وی افزود: اگر گفته می شود دانشگاه های کارآفرین و نسل سوم که مطابق با نیاز جامعه حرکت می کنند، به نظر می رسد حوزه انقلابی و حوزه ای که حلقه مفقوه بین نیازها و جامعه را شناسایی نماید در جایی به نام انجمن می تواند انجام دهد که فرهیختگان علم وجود دارند و محل ستادی، اطلاعات و اتاق فکر و ظرفیت های شناخته شده در انجمن ها  است.

حجت الاسلام والمسلمین خیری بیان کرد: انجمن مطالعات اجتماعی دارای مطالعات ویژه ای است که دانش آموختگان این حوزه از آن برخوردار هستند، بسیاری از این مباحث جایش مطالعات اجتماعی است.

قائم مقام انجمن مطالعات اجتماعی با بیان این برخی کارها را نمی توان کلیشه ای و بخش نامه ای پیش برد بیان کرد: به مقتضیات انجمن باید توجه شود، بسیاری از چیزها موجب سوال و دلسردی می شود در حالی که باید آزادی عمل به اندیشمندان خود انجمن داده شود و از برخی انجمن ها از نظر مادی و معنوی حمایت شود،انجمن ها می توانند هویت علمی علوم را تقویت کنند.

در حوزه ترجمه نوپا هستیم

حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی مدیر انجمن علمی ترجمه و زبان های خارجی در این جلسه گفت:  انجمن ترجمه از نظر حیث ماهیتی با دیگر انجمن ها فرق دارد، در ترجمه، همه شاخصه ها و مولفه ها بسیار متفاوت است حق تالیف ما مشخص می باشد، اما همان تالیف و ترجمه ای که مجددا بازنگری و ترجمه شود کار دشواری است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه حوزه های علمیه در مورد زبان بعد از انقلاب پیشرفت خوبی داشته اند، اما نسبت به دانشگاه خیلی کار باید انجام شود.

حجت الاسلام  والمسلمین ارزانی خاطرنشان کرد: با توجه به این بحث اول و بازخوانش جایگاه و ساختار و کارکرد انجمن ها،باید به آن نگاه جدیدی شود، قالب انجمن ها در قم مستقر هستند، اگر بخواهیم شعبه هایی را در برخی از استان ها بزنیم به نظر می رسد یک مقدار بازنگری شود، بحث بعدی در ترجمه، استفاده از ظرفیت دانشگاهیان است در حوزه ترجمه نوپا هستیم به ویژه در برخی از زبان ها و با همان زبانی که رهبری فرمودند، به بحث انگلیسی تنها نپردازید دیگر زبان ها هم هست و باید پرداخته شود ما در بسیاری از زبان ها به طور کامل وارد نشدیم، حالا بخواهیم فرهنگ انقلابی را منتقل کنیم.

وی اظهار داشت: طبیعتا ترجمه ها را نگاه می کنیم، بسیاری از آن ها مشکل دارد ما می خواهیم از این ظرفیت استفاده کنیم زبان دارای فوت و فن است، برخی از ترجمه ها واقعا ایراد دارد، گاهی تبلیغ سوء می شود؛ یک اهتمام ویژه می خواهد افرادی که آمده اند از شاخصین هستند.

حجت الاسلام  والمسلمین ارزانی گفت:اگر بتوانیم به عنوان «ان جی او» بازوی حوزه باشیم و کارهایی را انجام دهیم، طبیعتا از هزینه ها کاسته می شود، چون ما داوطلبانه کار انجام می دهیم، اگر بخواهد در سیستم اداری باشد متفاوت خواهد بود، واسطه بین حوزه و حاکمیت اهمیت دارد، رهبری این همه در مورد دغدغه ها گفته اند؛ این افراد را دور هم جمع کردن، ظرفیت خوبی است و می توان در کاستن از دغدغه های نظام از آن استفاده کرد.

انجمن ها نیازمند امکانات هستند

حجت  الاسلام و المسلمین سید باقری رئیس انجمن مطالعات سیاسی نیز در سخنانی عنوان کرد: امروزه انجمن ها،گاهی با نصف ظرفیت خود حرکت می کنند، باید ظرفیت های کافی و یا امکانات لازم فراهم شود، نبود امکانات و فقدان بودجه و هر مساله ای دیگر که  انجمن ها دارند کار می کنند که به نظر نیاز به کار بیشتر دارد.

وی ادامه داد: کار انجمن به درستی و به دقت تعریف نشده، مثلا در حال حاضر انجمن مطالعات سیاسی از سال 83 فعالیت می کند و برخی از انجمن ها، شاید 45 سال است فعالیت می کنند، اما تنها 11مناظره برگزار شد آن هم مناظره نظریه پردازی، یعنی کل این روند 11 مورد بوده ، این ظرفیت خیلی کم است.

مدیر انجمن مطالعات سیاسی یادآور شد: هدایتگری تخصصی نیز از الزامات است، فقه حکومتی،  فقه سیاسی و حوزه انقلابی، ظرفیت های مهمی است که که می تواند در اقتصاد مقاومتی نیز ورود پیدا کند.

مشکل اصلی انجمن ها بودجه نیست

حجت الاسلام  والمسلمین مسعودی، رئیس انجمن حدیث حوزه  نیز در سخنانی اظهارداشت: مشکل اصلی انجمن ها را بودجه نمی دانم، اگر انجمن ها مقبولیت علمی و اجتماعی داشته باشند، می توانند بودجه و یا بودجه ها را جذب کنند.

وی عنوان کرد: ما این اواخر همایشی را برگزار کردیم که به80 میلیون تومان بودجه نیاز داشت، ما بدون هزینه از سوی انجمن و تنها با همسو کردن فعالیت ها آن را برگزار کردیم.

رئیس انجمن حدیث تصریح کرد: مشکل اصلی انجمن ها، هویت شان است، انجمن ها در سراسر دنیا، یک شخصیت مستقل اجتماعی دارند، خودشان باید به همان اندازه افراد موسس و مدیران و شخصیت های اجتماعی داشته باشند تا به عنوان وزنه فعالیت ها را سوق دهند، اگر این اتفاقات بیفتد، انجمن ها می توانند موفق باشند.

وی گفت: ما فعالیت های زیادی را انجام می دهیم و داریم در حوزه شبیه دانشگاهها می شویم ما در بخش پایان نامه های 3 و 4 می توانیم از این ظرفیت ها استفاده نمائیم.

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی تصریح کرد: در برخی از دانشگاهها پایان نامه نوشتن منسوخ می شود، ما می توانیم جهت دهی و هدایت پایان نامه ها را به انجمن ها بدهیم از طرفی باید  نسبت فعالیت و موفقیت هایش این کار عملیاتی شود، لزومی ندارد به هر انجمنی بدهیم ما با این تکثر مخالف هستم پروژه تکثر باید روی اصول باشد./۱۳۲۴/د۱۰۱/ج

 

 

ارسال نظرات