۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۴۹۵۹۷۸
فرهنگ و دولت آینده(۳۰)

نگاه غربگرایانه به فرهنگ از دولت سلب مسؤولیت می‌کند

رییس سازمان بسیج هنرمندان فارس گفت: حل بسیاری از مشکلات جامعه امروز را می توان در مسائل فرهنگی یافت.
نیما زارع

رییس سازمان بسیج هنرمندان فارس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز در پاسخ به سوال نقش دولت در فرهنگ جامعه، با بیان اینکه پاسخ را در ابتدا باید بر نقش دولت در مسئله فرهنگ جستجو کرد، گفت: فرهنگ نيز مانند ديگر حوزه‌هاي اجتماعي نيازمند به برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري است. چرا كه فرهنگ و استفاده از آن حقي است كه براي عموم مردم توجيه شده و مورد پذيرش است.

وی با خاطرنشان کردن اینکه دولت‌ها موظف به فراهم‌آوري زمينه‌هاي لازم جهت استفاده عموم از اين حق هستند، افزود: از آنجا كه دسترسي به فرهنگ و مشاركت در آن به‌عنوان حق ذاتي هر عضو يك جامعه شناخته مي‌شود، اين مسؤوليت برعهده كليه دولت‌ها گذاشته شده تا شرايطي فراهم آورند كه همگان قادر به اعمال اين حق باشند.

زارع معتقد است که همان‌ گونه كه دولت‌ها براي اقتصاد، علم، آموزش و پرورش و رفاه سياست‌گذاري مي‌كنند در مورد فرهنگ نيز سياست‌هايي طراحي مي‌کنند.

به گفته رییس سازمان بسیج هنرمندان فارس، در واقع دولت‌ها به عنوان محور اصلی اجرا در نظام جمهوری اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان بازوی اصلی دولت در این راستا نقش والایی دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از مفاهیم و حل عمده مشکلات جامعه امروز را می توان در مسائل فرهنگی یافت، تصریح کرد: بیانات رهبر انقلاب پیرامون مسئله فرهنگ هم نشانگر ضرورت توجه به آن است، تا آنجایی که رهبر انقلاب آن را به هوا تشبیه می‌کنند.

زارع در ادامه با بیان اینکه صرف وقت کردن و مشخص کردن بودجه فرهنگی، جهتِ ارزشى به فرهنگ می‌دهد، تأکید کرد: از كارهايى كه مسؤولان فرهنگى دولت خيلى بايد به آن بپردازند و واقعاً يك دقيقه را در آن فروگذار نكنند، اين است كه به فرهنگ عمومى جامعه و ابزارها و وسائل فرهنگى، جهت ارزشى بدهند.

رییس سازمان بسیج هنرمندان فارس با تأکید بر اینکه تلاش زيادى شده تا جريان‌هاى فرهنگى و عامل‌هاى فرهنگى همچون هنر، ادبيات، شعر و سينما، در جهت غير ارزشى حركت كنند و راه بيفتند. پس دولت بايد كمك كند و همه ى تلاشش را بكند كه به تحركات فرهنگى كشور در جهت ارزشى جهت‌دهی‌ کند.

زارع معتقد است دولت آینده باید فرهنگ را بر اساس بینش و رویکرداسلامی حمايت و برنامه ریزی کند و  آن را همگام با ديگر امور اجتماعي به پيش براند و پویایی فرهنگ اسلامی که در بطن آن آشکار است  را تداوم ببخشد.

وی در ادامه به الزاماتی که دولت آینده باید در برابر خطوط فرهنگی و بینش نظام اسلامی پایبند باشد اشاره و اضافه کرد: قطعا نگاه غربگرایانه در زمینه فرهنگ از دولت سلب مسئولیت می‌کند و در نگاه کلان منجر به تکثر ارزش‌هایی با مبانی متفاوت فرهنگی می‌شود، در حالی که در نگاه دینی، دولت به عنوان وسیله‌ای در اختیار اهداف دینی، نقش هدایتگری و مبارزه با عوامل ضد فرهنگی را به عهده دارد.

رییس سازمان بسیج هنرمندان فارس خاطرنشان کرد: جامعه ایران به دلیل ماهیت و ساختار دینی جامعه، همواره در معرض تهدیدات و رخنه‌های فرهنگی قرار گرفته‌است که سیر تذکرات مقام معظم رهبری به دولت‌ها را نیز به همین شکل می توان تحلیل کرد.

زارع گفت: مقام معظم رهبری ابتدا به مسئولان در رابطه با تهاجم فرهنگی و سپس شبیخون فرهنگی و اخیرا نیز در رابطه جنگ نرم ونفوذ دشمن تذکر داده‌اند.

وی تأکید کرد: دولت اسلامی با توجه به فلسفه‌ی وجودی‌اش نمی‌تواند از خود در زمینه فرهنگی سلب مسئولیت کند و اجازه رشد و فعالیت ارزش‌های غیر اسلامی را بدهد.

رییس سازمان بسیج رسانه فارس با تصریح بر اینکه ورود جدی دولت در هر عرصه از فرهنگ وهنر در راستای تحقق شعار سالی است که رهبری انقلاب بر آن نامگذاری و عنوان داشته‌اند، گفت: دولت آینده چه در عرصه های هنری  وچه در عرصه های دانشگاهی و آموزشی،  اقتصاد مقاومتی را یکی از مولفه اصلی خود قرار دهد.

زارع معتقد است که توجه به نقش فرهنگ و تاثیرات مهم آن برجامعه  وترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی از یک سو و برنامه ریزی برای بهبود اقتصاد عرصه های فرهنگی نیز از سوی دیگر یکی از موضوعاتی است که دولت آینده باید به آن توجه نماید. 

وی دولت را به عنوان یکی از متولیان عرصه فرهنگ، عهده‌دار نظارت و سیاست‌گذاری در مسائل مختلف مرتبط یا حوزه فرهنگ دانست و تصریح کرد: نظریه‌پردازی و قانون‌گذاری فرهنگی برعهده‌ی قوه‌ مقننه است و تعیین حد و مرز دخالت و نقش دولت در این زمینه نیز از ناحیه مراجع ذیصلاح قانون‌گذاری شده‌است.

رییس سازمان بسیج هنرمندان فارس گفت: مسلما اگر مدیران  و وزرا بیانات رهبر انقلاب را سرلوحه عمل خود قرار دهند به میزان قابل توجهی به کارکرد فرهنگ و تاثیرگذاری آن پی خواهند برد./825/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات