۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۴۹۵۸۲۶
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم:

بیش از هزار عنوان کتاب در سال جاری مجوز گرفته اند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در یک صد و پنجاه و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم گفت: بیش از یک هزار عنوان کتاب در سال جاری مجوز گرفته اند.
شورای فرهنگ عمومی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، مهندس سید موسی حسینی کاشانی در این جلسه با اشاره به شروع سی‌امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: این نمایشگاه تا ٢٣ اردیبهشت ماه جاری در مجموعه شهر آفتاب تهران برای بازدید عموم دایر است و بیش از دو هزار ناشر کتابهای خود را در این نمایشگاه عرضه می کنند.

وی با اشاره به حضور پررنگ ناشران استان قم در این نمایشگاه اظهار کرد: سال گذشته از حدود ١٩ هزار عنوان کتابی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفتند، حدود هشت هزار عنوان کتاب از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم مجوز گرفتند که این امر نشان دهنده جایگاه ناشران قمی در این عرصه است.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز تاکنون بیش از یک هزار و ٢٠٠ مجوز کتاب صادر شده است. 

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به شعار سال جاری با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ تولید – اشتغال» با بیان اینکه ابلاغ سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ١٣٩٢ صورت گرفته است، در این رابطه به ارایه توضیحاتی پرداخت و گفت: بندهای ٨ و ٢١ به موضوع فرهنگی برمی گردد.

حسینی با اشاره به برنامه ریزیهای انجام شده در این زمینه در اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی استان قم تصریح کرد: باید در این زمینه از همه ظرفیتها و توانمندیهای استان برای گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در دستگاه ها و نهادهای مختلف استان بهره گرفت.

وی در ادامه به ارایه و تشریح پیشنهادهای اتاق فکر این شورا در این زمینه پرداخت.

  • شروع فعالیت ستاد تسهیلات زائران برای نیمه شعبان

یونس عالی پور معاون امور زایران استانداری قم نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری سه جلسه ستاد تسهیلات زایران استان قم ویژه ایام نیمه شعبان گفت: آمادگی کافی همه دستگاه ها برای این ایام احصا شده است.   

  • بهترین کتاب سال در موضوع دفاع مقدس انتخاب می شود

سید احمد حسینی مدیرکل بنیاد حفظ آثارو نشر ارزشهای دفاع مقدس استان قم نیز در این جلسه از انتخاب کتاب سال دفاع مقدس بصورت ملی خبر داد و گفت: تمام استانها فرصت دارند تا ١٠ خرداد ماه امسال بهترین کتاب، نویسنده، ناشر، کتابدار و کتابخانه را در عرصه توزیع و انتشار کتابهای دفاع مقدس هم از منظر خوانندگان وهم از منظر شورای کارشناسی معرفی کنند. 

وی از نهادها و دستگاه های گوناگون استان برای برگزاری هر چه باشکوه تر سی و پنجمین سالگرد فتح خرمشهر در استان قم دعوت به همکاری و برنامه ریزی کرد.

  • برگزاری جشنواره نشاط و امید

همچنین در این جلسه اعلام شد که هفته آینده (١٦ تا ٢٢ اردیبهشت ماه جاری به مناسبت هفته جوان)، جشنواره نشاط و امید در خانه جوانان برگزار و از جوانان برتر استان تقدیر می شود.

  • برگزاری مسابقه های ملی مناظره دانشجویان در قم

حسینی نماینده جهاد دانشگاهی استان قم نیز اعلام کرد: در هفته آینده ششمین دوره مسابقه های ملی مناظره دانشجویان ایران برگزار می شود که اولین دوره آن در استان قم است.

  • رعایت قوانین انتخاباتی

رضا سیار فرماندار قم نیز در این جلسه بر رعایت و توجه به قوانین انتخابات در ایام برگزاری جشنهای نیمه شعبان که مصادف با ایام تبلیغات انتخابات است، تاکید کرد.

  • برگزاری همایش بزرگداشت صدوقین

در این جلسه از برگزاری همایش بزرگداشت صدوقین در قم خبر داده شد. 

  • تشریح فعالیتهای موسسه فرهنگی هنری حیات طیبه صالحین

شیرازی مسؤول موسسه فرهنگی هنری حیات طیبه صالحین در مورد کارهای انجام شده توسط این موسسه درباره فرهنگ عمومی و سبک زندگی نیز گزارشی ارایه داد.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با فعالیتهای این موسسه می توانند به نشانی اینترنتی http://htsalehan.com مراجعه کنند.

  • در عرصه فرهنگ قم می تواند الگوی سایر استانها باشد

حجت الاسلام والمسلمین نبوی نماینده شورای فرهنگ عمومی کشور در قم نیز به تشریح فعالیتهای این شورا پرداخت و تصریح کرد: نظم و برگزاری شورای فرهنگ عمومی استان قم خیلی خوب بوده است و در این عرصه قم می تواند الگوی مناسبی برای سایر استانها باشد، چرا که انتظار در زمینه فرهنگ از قم بیش از سایر استانهاست.  

  • اجرای طرح جامع تبلیغات و فرهنگ در سه استان کشور

همچنین در این جلسه راهکارها و اهمیت ساماندهی تبلیغات شهری متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و دکتر سید مرتضی اسماعیلی طبا نیز در این زمینه به معرفی اجمالی طرح جامع تبلیغات و فرهنگ پرداخت و گفت: ارتقای فرهنگ عمومی از طریق تبلیغات محیطی از جمله هدفهای اجرای این طرح است. 

وی خاطرنشان کرد: طرح جامع تبلیغات و فرهنگ در سه استان قم، تهران و اصفهان بصورت پایلوت در کشور انجام می شود.

  • لزوم گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در دستگاه ها 

بر اساس این گزارش، در نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم در سال جاری، بر لزوم گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در دستگاه ها و نهادهای گوناگون استان قم تاکید شد.

در این جلسه ضمن بررسی سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه فرهنگسازی عمومی برای ترویج مصرف کالای داخلی، ضرورت اتخاذ راهبردها و برنامه های مناسب برای نهادینه شدن فرهنگ اقتصاد مقاومتی بررسی و مقرر شد هر یک از دستگاه ها طرحها و برنامه های خود را در این زمینه به دبیرخانه شورا ارایه کنند.

ارایه خبرهای فرهنگی استان قم، طرح پیشنهادهای اتاق فکر این شورا درخصوص گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی، ارایه گزارش موسسه فرهنگی هنری حیات طیبه صالحین در مورد کارهای انجام شده توسط این موسسه درباره فرهنگ عمومی و سبک زندگی و نیز معرفی اجمالی طرح جامع تبلیغات و فرهنگ دستورهای این جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت./۸۷۲/د۱۰۱/ی

ارسال نظرات