۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۴۹۵۸۱۸
ضوابط اسلامی تبلیغات(۱۵)

حکم تصرف در اموال عمومی در تبلیغات انتخاباتی

براساس نظرات فقهای، افرادی که به هر نحو از اموال بیت‌المال، استفاده شخصی می‌کنند، شرعا ضامن بوده و هزینه‌های مصرف‌شده می‌بایست به بیت‌المال برگردانده شود.
تبلیغات انتخاباتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چسباندن عکس‌ها و اطلاعیه‌ها و پلاکاردهای تبلیغاتی و نیز شعارنویسی بر روی اماکن عمومی و ساختمان‌های دولتی و تابلوهای عمومی به‌دلیل اینکه تصرف در بیت‌المال مسلمین و برخلاف قوانین مصوب کشور و نیز ایجاد نوعی بی‌نظمی اجتماعی به‌حساب می‌آید، کاری برخلاف شرع مقدس بوده و حرام می‌باشد.

همچنین انجام این گونه کارها روی دیوارها و اموال شخصی افراد، چنانچه بدون‌رضایت مالکین محترم آنها صورت گیرد، تصرّف در اموال دیگران و ضایع‌کردن حق‌الناس بشمار می‌آید و ازنظر شرعی ضامن بوده و می‌بایست رضایت آنان را به‌دست آورند. بدیهی است ارتکاب چنین تخلفاتی، مخالف شرع مقدس بوده و گناه به‌حساب می‌آید.

استفاده از امکانات و لوازم دولتی برای تبلیغ به‌نفع کاندیداها، براساس نظرات فقهای محترم شیعه، افرادی که به هر نوح از اموال بیت‌المال، استفاده شخصی می‌نمایند، شرعاً ضامن بوده و هزینه‌های مصرف‌شده می‌بایست به بیت‌المال برگردانده شود.

بدیهی است مدیران ادارات و مراکز دولتی نیز اجازه واگذاری امکانات و لوازم به نامزدهای انتخاباتی نخواهند داشت./۹۹۸/د۱۰۱/س

منبع: کتاب «احکام انتخابات»؛ نوشته سید سیف‌الله نحوی؛ با راهنمایی حجت‌الاسلام والمسمین محمد حسین فلاح‌زاده؛ به سفارش پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر.

ارسال نظرات