۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۴۹۵۸۱۶
ضوابط اسلامی تبلیغات(۱۴)

حکم شرعی خرید و فروش رأی

برابر استفتائات از رهبر معظم انقلاب و برخی از مراجع تقلید، خریدوفروش رأی حرام و کسی که از این طریق نماینده شود، نمایندگی او باطل است.
حکم خرید و فروش رای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برخی از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی یا اطرافیان آنها جهت پیروزی در میدان رقابت به طرق مختلفی ازقبیل پرداخت وجه نقد، توزیع گوشی تلفن همراه و سیم‌کارت، توزیع غذای گرم و لباس‌های ویژه، وعده امتیازات دولتی و غیر آن، اقدام به خرید آراء می‌نمایند.

این دسته از متخلفان با سوءاستفاده از نارسایی مذهبی یا وضعیت مالی و ضعف فرهنگی برخی از واجدین شرایط رأی، مرتکب رفتارهای ضداخلاقی و ضددینی می‌شوند.

به یقین تصاحب کرسی مجلس شورای اسلامی با توسل به این‌گونه روش‌ها به‌ منظور تضییع حقوق سیاسی دیگران و خیانت به مسلمین و سرنوشت آنان تلقی می‌شود. ازهمین‌رو در شریعت اسلامی این رفتار ناپسند به‌عنوان یکی از منکرات مورد نکوهش قرار گرفته است.

رییس ستاد انتخابات کشور درباره نظرات مراجع تقلید در این موضوع گفته است: برابر استفتائات از مقام معظم رهبری و برخی از مراجع تقلید، خریدوفروش رأی حرام است و کسی که از این طریق نماینده شود، نمایندگی او باطل است.

همچنین براساس قانون انتخابات مصوب مجلس شورای اسلامی در فصل سوم ماده۱۹ (بند۱۳) آرائی که از طریق خرید و فروش به‌دست آمده باشد جزء آراء باطل محسوب می‌شود. همچنین بر مبنای فصل هفتم ماده۶۶ (بنداول)، خرید و فروش رأی از جرائم انتخاباتی محسوب شده و در فصل نهم قانون مذبور برای مرتکبین این جرم مجازات‌های نقدی و حبس و محرومیت‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است./۹۹۸/ت۳۰۳/س

منبع: کتاب «احکام انتخابات»؛ نوشته سید سیف‌الله نحوی؛ با راهنمایی حجت‌الاسلام والمسمین محمد حسین فلاح‌زاده؛ به سفارش پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر.

ارسال نظرات