۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۴۹۵۸۱۳
ضوابط اسلامی تبلیغات(۱۳)

۱۶ منکر تبلیغاتی در انتخابات

یکی از آسیب‌های دوران انتخابات، توجهات بیش از حد برخی کاندیداها یا طرفداران آنها به گرایشات قومی، قبیله‌ای و صنفی برای به‌دست آوردن آرای بیشتر به‌منظور رسیدن به اهداف خود است.
اخلاق انتخاباتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حمایت‌های بدون‌دلیل و رفتارهای غیرمنطقی و متعصبانه از افراد و کاندیداها و دفاع جاهلانه از نقاط منفی و نظرات یا عملکردهای نادرست کسانی که مورد علاقه هستند، عملی ضداخلاقی و برخلاف شرع می‌باشد.

قرآن مجید چنین کارهایی را نکوهش کرده، فرموده است: (إِذْ جَعَلَ الَّذِینَ کَفَرُوا فِی قُلوبِهِمُ الْحَمِیَّةَ حَمِیَّةَ الْجَاهِلِیَّةِ...).[به یاد آرید] هنگامی را که کافران در دل‌های خود، خشم و تعصب جاهلیت داشتند.

اعمال تعصب ناروا درباره خویشاوندان و منسوبان و دوستان، مانند: معرفی باطل آنها، دادن حق دیگران به آنان، سکوت در مقابل تعدی و ظلم آنان، و کمک به ستم و زورگویی آنان حرام است.

در حدیثی از پیامبرخدا(ص) آمده است: کسی که تعصب بورزد یا به‌نفع او تعصب ورزیده شود، حلقه ایمان را از گردن خویش، باز کرده است.

 همچنین فرمود: هر کسی در دلش به‌اندازه دانه خردلی، تعصب باشد، خداوند در قیامت، او را با اَعراب جاهلیت برانگیزاند.

یکی از آسیب‌های دوران انتخابات، توجهات بیش از حد برخی کاندیداها یا طرفداران آنها به گرایشات قومی، قبیله‌ای، صنفی و عشیره‌ای برای به‌دست آوردن آرای بیشتر به‌منظور رسیدن به اهداف خود می‌باشد.

بدیهی است چنانچه رأی‌دادن به اینگونه افراد تنها بر مبنای تعصبات فامیلی یا قومی و قبیله‌ای باشد، رأی ازروی تعصبات جاهلی به‌حساب آمده و مورد نهی خداوند خواهد بود.

امام علی (ع) فرموده است: «اگر ناگزیر از داشتن تعصب هستید، پس در راه یاری‌رساندن به حق و کمک به ستمدیده، تعصب نشان دهید.»

توصیه پدرانه و دلسوزانه امام خمینی(ره) به همه نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنها چنین است: همه این امور اعتباری و زودگذر است و همه در محضر حق هستیم و آنچه در صحیفه کردار ما ماندنی است اعمال و رفتار ما و آنچه موجب سعادت و جاودانگی ما می‌شود، صفای معنویت و ثمرات خلوص بندگی است، و ما نباید خلوص عمل و جامعه اسلامی خودمان را به زنگار کدورت‌ها و اختلافات آلوده کنیم و رقابت‌های انتخاباتی هم هرگز نباید موجبات تفرقه و جدایی را فراهم نماید.

آیت‌اللَّه نوری همدانی، درباره رفتارهای انتخاباتی فرمودند: فضای انتخابات باید فضای وحدت و صمیمیت باشد.... اگر کسی بخواهد در انتخابات هنجارشکنی کند، به میلیون‌ها انسان خیانت کرده است.

براساس منشور اخلاقی انتخابات، برخی دیگر از منکراتی که کاندیداها و هواداران آنان می‌بایست در تبلیغات انتخاباتی از آنها پرهیز کنند، عبارتند از:

۱. پرهیز از سیاه‌نمایی، بزرگ‌نمایی مشکلات و تخریب دستاوردهای انقلاب اسلامی و موفقیت‌های دولت‌ها.

۲. پرهیز از تبعیضات قومی و فامیلی.

۳. پرهیز از ادبیات بردوباخت و جنگ قدرت که موجب بدبینی و یأس مردم خواهد شد.

۴. پرهیز از تعریف و تمجیدهای اغراق‌آمیز.

۵. اجتناب از تخریب، تهمت، تحقیر، افشاء اسرار مخفی نامزدهای انتخاباتی در رسانه‌های گروهی، سایت‌های اینترنتی و مجالس.

۶. پرهیز از تبلیغات رنگین و پرهزینه، انتشار تصاویر فریبنده، برگزاری مراسم و میهمانی‌های پرخرج، توزیع هدایا، خرید و فروش آرا و....

۷. پرهیز نامزدها از مدیون‌شدن به صاحبان قدرت و ثروت.

۸. پرهیز از وعده‌های غیرمنطبق با وظایف و اختیارات قانونی نمایندگان ازجمله طرح‌های عمرانی.

۹. خودداری از مصرف بیت‌المال و امکانات و فرصت‌های اداری برای تبلیغات انتخاباتی نامزدها.

۱۰. پرهیز از شایعه‌پراکنی و مسموم‌کردن فضای انتخابات و تشویش اذهان عمومی و تقویت سلامت روانی و سیاسی جامعه.

۱۱. کنترل احساسات و رفتار هواداران و اعضای ستاد و دفاتر انتخاباتی نامزدها در چارچوب ضوابط اخلاقی.

۱۲. حفظ بی‌طرفی کامل تمام نیروهای اجرایی و نظارتی انتخابات و دستگاه‌های تبلیغاتی منتسب به حکومت.

۱۳. پرهیز نظامیان و مسئولان دولتی از ورود به احزاب و جناح‌بندی‌های حزبی و تبلیغات له یا علیه نامزدهای انتخاباتی.

۱۴. پرهیز از تحریک افکار عمومی نسبت به نتایج انتخابات با هدف احترام به رای ملت.

۱۵. پرهیز از تضعیف نظام و ترجیح منافع شخصی و گروهی بر مصالح و منافع ملی.

۱۶. پرهیز از نقض اسلامیت و جمهوریت و هویت مردم‌سالاری دینی نظام جمهوری اسلامی./998/ت۳۰۲/س

منبع: کتاب «احکام انتخابات»؛ نوشته سید سیف‌الله نحوی؛ با راهنمایی حجت‌الاسلام والمسمین محمد حسین فلاح‌زاده؛ به سفارش پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر.

ارسال نظرات