۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۴۹۵۷۷۹
ضوابط اسلامی تبلیغات(۱۲)

چگونگی تصاویر بانوان در تبلیغات شوراهای اسلامی

کاندیداهای محترم، به‌ویژه بانوان از تکثیر عکس‌هایی که می‌تواند مورد سوءاستفاده برخی افراد واقع شوند، به‌شدت پرهیز کنند.
انتخابات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کاندیداها و طرفداران آنها به‌منظور شناساندن خود یا نامزد موردنظر خویش اجازه دارند در چارچوب زمان مشخص‌شده، از وسایل و ابزارهای متفاوت و قابل‌قبول، از قبیل چاپ عکس، پوستر، پارچه‌نوشته، جزوه‌های مختلف زندگینامه، لوح فشرده (CD) استفاده تبلیغاتی کرده و به روشنگری بپردازند.

ولی دراین‌خصوص دو نکته اساسی را باید مدنظر داشته باشند. اول اینکه حدود شرعی را مراعات کنند. دوم اینکه از قوانین و مقررات مصوب تخلف نکنند.

براساس فتاوای فقهای شیعه، تکثیر و انتشار هر نوع تصویر که توجه نامحرم را به خود جلب کند و تحریک‌آمیز باشد جایز نیست. به یقین استفاده از عکس‌های آرایش‌شده از مجوز شرعی برخوردار نمی‌باشند.

سؤال: آیا استفاده ابزاری از عکس‌های آرایش کرده و چهره‌های جذاب زنان یا مردان در پوسترها و بروشورهای تبلیغات انتخاباتی جایز است؟

جواب: جایز نیست.

همچنین بهتر است کاندیداهای محترم، به‌ویژه زنان و بانوان متدین از تکثیر عکس‌هایی که می‌تواند مورد سوءاستفاده برخی افراد واقع گردند و به‌طور غیرمستقیم اسباب تمسخر یا هتک حرمت صاحبان عکس‌ها شوند، به‌شدت پرهیز نمایند.

در اغلب جزوه‌ها و بروشورهای نوشتاری، از کلمات و اسماء مقدس و آیات قرآن استفاده می‌شود. با توجه به اینکه این‌گونه نوشته‌ها اغلب پس از مطالعه و استفاده، در معرض نابودی و پاره‌شدن واقع می‌شود، لازم است تدابیری برای جلوگیری از بی‌احترامی به اسماء مقدس آن جزوات اندیشیده شود./998/ت۳۰۳/س

منبع: کتاب «احکام انتخابات»؛ نوشته سید سیف‌الله نحوی؛ با راهنمایی حجت‌الاسلام والمسمین محمد حسین فلاح‌زاده؛ به سفارش پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر.

 

ارسال نظرات