۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۴۹۵۶۰۷
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:

تفکر خلاق و انتقادی باید در طلاب پرورش یابد

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به نقش اساتید در رشد استعدادها و پرورش تفکرات طلاب، گفت: طلبه باید بر مبنای تفکر انتقادی به نحوی آموزش دیده باشد که بتواند بهترین راه‌ها را انتخاب کرده، مسائل را مورد نقد قرار دهد و از آنها به بهترین نحو به نتایج مطلوب برسد.
حجت الاسلام قطبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، شب گذشته در اختتامیه دومین المپیاد مبلغان زباندان کشور در اصفهان، با تأکید بر نقش سازنده معلمان و اساتید در رشد و تعالی جامعه، گفت: ستون خیمه نظام آموزشی معلم و استاد است، استاد خوب ضعف‌های برنامه آموزشی و محتوا و حتی ابزار را برطرف می‌کند، نقش اصلی آموزش و تعلیم و تربیت معلم و استاد ایفا می‌کند.

وی در ادامه افزود: وظیفه ما به عنوان متولیان امر آموزش و به عنوان معلم و استاد این است که زمانی که طلبه‌ای برای رشد و تعالی و دستیابی به علوم به میدان آمده است با تمام توان از آنها حمایت کنیم تا بتواند به اهدافی که برای خود ترسیم کرده است برید و باید به طلبه کمک کنیم تا به هدف برسد.

حجت السلام قطبی خاطرنشان کرد: از برترین شیوه‌ها و یک نظام فکری خلاق اگر استفاده کنیم تا ۷ برابر می‌تواند انتقال محتوا و دانش به دانش پذیر و طلبه بالا می‌رود، انتظار ما این است که اساتید بزرگوار به لحاظ جایگاهی که دفتر تبلیغات اسلامی بنابر تعبیر رهبر انقلاب به عنوان نماد روشنفکری حوزه دارد و تلاش می‌کند به عنوان یک فعال خلاق به میدان بیاید، آنچه در این عرصه آموزش داده می‌شود باید منظومه آموزشی ما هم در این حد و سطح باشد، این موضوع نیازمند تفکر خلاق و شیوه‌های آموزشی فعال اساتید است.

تدریس باید به نحوی باشد که طلبه بتواند مسائل پیرامونی خود را با روش‌های مختلف حل کند

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه ضرورت زمان و دوره توجه به شیوه‌های نوین آموزشی است، تصریح کرد: تفکر خلاق یعنی اینکه طلبه بتواند به سطحی از علم برسد که بتواند برای مسائل مختلف راهکارهای مختلف داشته باشد و بتواند مسائل پیرامونی خود در جهان را با راهکارهای مختلف برطرف کند.

وی ادامه داد: طلبه باید بر مبنای تفکر انتقادی به نحوی آموزش دیده باشد که بتواند بهترین راه‌ها را انتخاب کرده، مسائل را مورد نقد قرار دهد و از آنها به بهترین نحو به نتایج مطلوب برسد، باید اساتید از فضایی استفاده کنند که طلبه آرام آرام تفکر انتقادی و خلاقی داشته باشد که بتواند به راه حل‌های مهم و مؤثر برسد.

حجت الاسلام قطبی استفاده از دوره‌های آموزشی تفکر خلاق برای رشد استعدادها را روشی مرسوم عنوان کرد و گفت: مدل حاکم بر سیستم آموزشی جهان که جایگاه ویژه‌ای دارد و نتایج مهمی داشته است، این است که استاد نظام تفکر خلاق و انتقادی را رعایت کند و آن را وارد فرآیند تدریس خود کند، دانشجو و دانش پذیر به عنوان یک شخصیت در حوزه تفکر خلاق موفق خواهد شد و به این سطح از تفکر دست می‌یابد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به لزوم نظارت و راهنمایی به طلاب برای رسیدن به سطح بالای تفکر، اظهار کرد: امروزه برخوردار از اساتید بسیار خوبی هستیم که شیوه های خلاقیت و روش‌های خلاقانه را با استفاده از الگوهای بسیار اثرگذار برای تربیت نسل خلاق و متفکر ارائه می‌دهند.

طلبه‌ای که مسائل جامعه را درک نکند برای جامعه بی‌حاصل است

وی با تأکید بر لزوم درک صحیح طلاب و روحانیان از مسائل جامعه و مشکلات و معضلات جامعه، تصریح کرد: اگر طلبه‌ای نتواند مسائل جامعه را درک کند آن فردی بی‌حاصل و بی‌نتیجه در جامعه است، واقعیت این است که نظام فکری جهان آشفته است و جریان‌های فکری آلوده بر مردم دنیا اثر گذاشته‌اند و این وظیفه روحانیان و طلاب و مبلغان است که بتوانند وارد تعاملات جهانی شده و مسیر دین و معارف دینی را به مردم دنیا نشان دهند.

حجت الاسلام قطبی فضای مجازی را زندانی انفرادی برای اشخاص دانست و عنوان کرد: امروز نگرش‌های غلطی در دنیا حاکم شده است که متأسفانه در کشور ما نیز در حال رسوخ کردن است، وظیفه ما این است که ندای اسلام و پیام اسلام را به دنیا معرفی کنیم و این موضوع توان بالایی می‌خواهد که محور اصلی این حرکت اساتید هستند، استاد می‌تواند دانشجو و طلبه خود را فعال کرده و در ذهن او نفوذ کند./1304/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات