۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۴۹۵۳۹۰
فرهنگ و دولت آینده(۲۴)

برابری اشتغال زنان و مردان ارزش نیست

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که نباید ارزش زن را با آنچه در غرب است بسنجیم، گفت: در اسلام زن از جایگاه خاصی برخوردار است و نباید مانند مردها کار کنند.
فرهنگ و دولت آینده

حجت‌الاسلام محمدحسین رفیعی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در تبیین ضرورت حضور مبانی فرهنگی در عملکرد دولت ها به فرازی از آیه «... أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَميعاً» اشاره کرد و اظهار داشت: از رییس‌جمهور آینده انتظار داریم که در مقابل تغییر مبانی فکری جامعه به صورت پنهان، هوشمندانه عمل کند و در برگردان ارزش‌های فرهنگ لیبرال دموکراسی به اسلام و انقلاب هشیار باشد. مثلا هیچگاه عزت یک مسلمان ایرانی را در گرو نگاه محبت‌آمیز بیگانگان معنا نکنند و ارزش پاسپورت ایرانی را به این ندانند که مثلا فلان کشور از حضور ایرانی در کشورش استقبال کند. این دادن آدرس اشتباه به ملت است. چه بسا اگر فلان کشور از حضور من در کشورش منع کند، این برایم سرمایه ارزشی باشد و عزت و اعتبارم در همین باشد.

مدیر گروه توسعه و پژوهش قرآنی و حدیثی جامعه ادامه داد: چه بسا برای شهروند مسلمانی که داعیه انقلابی بودن دارد، ننگ باشد که کشورهای سلطه‌گر از حضورش در کشورشان واهمه‌ای نداشته باشند. مسلمان انقلابی در تحریم و غیر تحریم، عزت دارد، در شعب ابی‌طالب باشد یا در فضای باز مدینه، عظمت دارد. ما عزتمان را از بیگانگان نداریم از ایمانمان داریم؛ از این رو به نظر می‌رسد آنچه که در سال های اخیر درباره عزت پاسپورت ایرانی مطرح می‌شود، نوعی تغییر دادن پنهانی ارزش های دینی و انقلابی است.

مدیر گروه توسعه و پژوهش قرآنی و حدیثی جامعه المصطفی العالمیه افزود: وقتی مفهومی به نام ارزش پاسپورت که دقیقاً مخالف با آموزه‌های اسلام و ارزش‌های انقلاب است در ادبیات ما وارد می‌شود به تدریج ما شاهد دگرگونی مبانی فکری جامعه خواهیم بود که این اصلاً به صلاح انقلاب و نظام اسلامی نیست.

ارزش انسان انقلابی به پاسپورتش نیست

وی خاطرنشان کرد: اگر ارزش پاسپورت یک کشور به این معنی که فلان کشور غربی ما را در لیست سیاه قرار ندهد در نظر گرفته شود باید توجه داشته باشیم که این موضوع برای یک انسان ارزشی و انقلابی ارزش محسوب نمی‌شود و برعکس آن اگر کشورهایی که مخالف ارزش‌های دینی هستند ما را در کشور خود راه ندهند این ارزش است.

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان این جمله از امام خمینی(ره) که اگر دشمنان اسلام از شما تعریف کردند باید در خود شک کنید اظهار داشت: ارزش شخصیت یک مسلمان به این نیست که کشورهای ظالم و سلطه‌گر ما را دوست بدارند و مفهوم مقاومت همین است.

وی فرهنگ حاکم بر انقلاب را فرهنگ مقاومت و ایثار دانست و تصریح کرد: ما از رییس‌جمهور آینده انتظار داریم که نسبت به تغییر مبانی فکری جامعه به صورت پنهان، هوشمندانه عمل کند و در برگردان ارزش‌های فرهنگ لیبرال دموکراسی به اسلام و انقلاب هشیار باشد.

دولت از اجرایی شدن منشور فرهنگ قرآنی غفلت نکند

استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سؤال که تفکر مدیران تا چه اندازه در اجرای اسناد فرهنگی بالادستی تأثیرگذار است، گفت: یکی از اسناد بالادستی کشور منشور فرهنگ قرآنی کشور است که سال‌ها است تدوین شده و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم بخشی را به این سند اختصاص داده است ولی چند سالی است که در اجرای آن غفلت شده است و دولت بودجه‌های اجرای منشور را تأمین نمی‌کند.

مدیر گروه توسعه و پژوهش قرآنی و حدیثی جامعه المصطفی العالمیه افزود: ما تلاش کافی از سوی دولت در زمینه توسعه فرهنگ قرآن در جامعه و اجرای منشور فرهنگ قرانی که توسط دولت قبل تدوین و تصویب شده است نمی‌بینیم.

برابری اشتغال زنان و مردان برای نظام اسلامی ارزش نیست

وی با بیان این که پرداختن به بحث زنان با نگاه سیاسی از مقوله‌های آسیب‌زا در فرهنگ و مبانی فکری جامعه است، اظهار داشت: در اسلام زن از جایگاه و ارزش خاصی برخوردار است و به تعبیر مقام معظم رهبری این ما هستیم که مدعی هستیم که در غرب حقوق زنان رعایت نمی‌شود ولی متأسفانه در برخی از تصمیماتی که در کشور گرفته می‌شود ارزش و حقوق زن را با آنچه در غرب است می‌سنجند و به دنبال کسب ارزش‌های غربی هستند.

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان این که برخی از دولت‌ها اشتغال مساوی زنان و مردان را برای خود توفیق می‌دانند، ابراز داشت: برابری اشتغال زنان و مردان برای نظام اسلامی ارزش نیست ولی متأسفانه این آسیب هم در گفتار دولتمردان و هم در رفتار آن‌ها مشاهده می‌شود./843/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات