۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۴۹۵۳۴۲
جانشین نماینده ولی فقیه درسپاه:

روحانیت باید نقش مدیریتی خود را در جامعه ایفا کند

حجت الاسلام حاجی صادقی با اشاره به نقش مدیریتی روحانیت در جامعه، گفت: روحانیت فقط وظیفه ندارد مسأله بگوید و راهنمایی کند، بلکه باید مدیریت هم بکند.
حجت الاسلام عبدالله حاجی صادقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام عبدالله حاجی صادقی، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشور صبح امروز در مراسمی که با حضور ائمه جماعات، اساتید و طلاب حوزه علیمه قزوین که در شبستان امیرالمؤمنین مسجد النبی(ص) قزوین برگزار شد با اشاره به فلسفه وجودی روحانیت، گفت: روحانیت یادگار و میراث ائمه معصومین است، خداوند متعال آن مأموریتی را که بر دوش پیامبر اکرم(ص) نهاده بود آن را به روحانیت هم محول کرده است.

وی در ادامه با اشاره به سه مأموریت مهم روحانیت در جامعه، افزود: نخستین مأموریت روحانیت بیان دین خداوند متعال است، روحانیت سخنگوی دین خدا است، نخستین سخنگوی دین خدا خود پیامبر بود که به تبلیغ دین خداوند در جامعه پرداخت.

حجت الاسلام حاجی صادقی در ادامه مأموریت دوم روحانیت را دفاع شجاعانه از دین خداوند دانست و اظهار کرد: این مأموریت را روحانیت از اهل بیت(ع) به ارث برده است، تمام پیام اهل بیت(ع) این بود که ما هر آزار و شکنجه‌ای را تحمل می‌کنیم اما نمی‌گذاریم دین خداوند آسیب ببیند ما آمده‌ایم که دین خداوند را حفظ و نگهداری کنیم.

وی در ادامه با اشاره به نقش روحانیت در ایفای مأموریت دفاع از دیانت، خاطرنشان کرد: در طول تاریخ تشیع روحانیت شیعه این افتخار را دارد که در هر کجا تهدید و یا خطری متوجه دین بوده است به خوبی از آن دفاع کرده است، مأموریت دیگر روحانیت راهبری و هدایت مردم است.

جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه انقلاب اسلامی با اشاره به نقش مدیریتی روحانیت در جامعه، ابراز کرد: روحانیت فقط وظیفه ندارد مسأله بگوید و راهنمایی کند بلکه باید مدیریت هم بکند، ولایت شئونی دارد اما همه اصل ولایت این است که مردم باید با ولایت همگام شوند، از این رو هنگامی که قرار است یک نظام اسلامی تشکیل شود روحانیت باید مدیریت کند و تنها به منبر و تذکر بسنده نکند.

این مقام مسؤول در ادامه با بیان اینکه این شئونات روحانیت دارای الزاماتی است، تصریح کرد: نخستین  الزام انجام این سه مأموریت این است که روحانیت شناختی عمیق و جامع از دین خداوند را داشته باشد، دینی را که روحانیت می‌خواهند آن را بیان کنند و از آن دفاع کرده و به اجرا درآورند باید از آن دین شناخت کامل داشته باشند.

حجت الاسلام حاجی صادقی در ادامه حوزه‌های علمیه را مرکز تربیت متخصصان دین شناس دانست و تأکید کرد: حوزه‌های علمیه باید مرکزی باشد که بتواند دین شناس تربیت کرده و آنها را در امور دینی متخصص کند، منظور از دین شناسی آن دینی است که همه صحنه‌های زندگی را پوشش می‌دهد و تنها نماز و روزه و مسائل عبادی را بیان نمی‌کند.

وی در پایان گفت: الزام دوم انجام مأموریت روحانیت در جامعه این است که باید درک درستی از واقعیت ها و آسیب‌ها داشته باشد، اهل بیت نور واحد هستند و هدف واحد داشتند اما هر کدام از  آنها دارای رفتارهای متفاوتی بودند، بنابراین روحانیت برای آنکه نسخه هدایتی او برای جامعه مؤثر باشد باید به  واقعیت‌های جامعه مسلط بوده و نسبت به آنها بصیرت داشته باشد./873/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات