۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۴۹۵۳۳۴
فرهنگ و دولت آینده(۲۶)

تفکر سکولار به عملکرد فرهنگی دولت ضربه می زند

کارشناس حوزوی معتقد است، با تفکر سکولار برخی مسؤولان نمی توان ابعاد گسترده و عمیق فرهنگ دینی را در جامعه دینمدار ترویج کرد.
حجت‌الاسلام حسین امیدی فرهنگ و دولت آینده

حجت‌الاسلام حسین امیدی مدیر مجموعه فرهنگی سایه‌بان مهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز گفت: اگر یک دولت بخواهد در خط اسلام حرکت کند و فرهنگ دینی و دین فرهنگی را پیاده کند، باید روح اسلام را که با فرهنگ عجین شده بشناسد و آن را در جامعه پیاده کند.

وی با بیان اینکه تاکنون روح فرهنگ دینی کمتر در جامعه دیده شده و شاهد اتفاقات نامطلوب فرهنگی هستیم، تصریح کرد: متولیان فرهنگی اگر خودشان اهل مراعات باشند و دغدغه این مسائل را داشته‌ باشند، بسیاری از مسائل خودبه‌خود حل می‌شود؛ اما بعضا مسئولان فرهنگی نسبت به حوزه‌های فرهنگی بی‌توجهند.

مدیر مجموعه فرهنگی سایه‌بان مهر افزود: مهم بودن مسأله فرهنگ وقتی مشخص می‌شود که رهبر انقلاب اسلامی فرمودند «من جانم را برای فرهنگ می‌دهم» و یا جای دیگر فرمودند «به خاطر مسایل فرهنگی، من خواب شب ندارم»؛ مسئولین باید همچون رهبر انقلاب اسلامی دغدغه‌مند باشند تا مسائل حل شوند. 

حجت‌الاسلام امیدی ادامه داد: پیاده‌کردن فرهنگ اصیل، دقت نظر بیشتری را می‌طلبد و مهم ترین رکن آن توجه جدی متولیان فرهنگی به معنای فرهنگ و روح فرهنگ دینی است، همچنین مدیران فرهنگی باید بدانند فرهنگ اسلامی، تنها راه نجات جامعه بشری است.

وی معتقد است که بخش عمده‌ای در بحث فرهنگی، به چگونگی ساماندهی فرهنگ عمومی یا همان فرهنگ شهروندی جامعه برمی‌گردد. به خصوص در حوزه‌های آداب معاشرت اجتماعی و ارتباطاتی که باید با همنوع خود داشته‌ باشیم.

به گفته حجت‌الاسلام امیدی، امروزه یک بی‌فرهنگی عظیمی در عرصه فضای مجازی داریم که باید در این‌ مورد به تبیین فرهنگ این عرصه پرداخته شود.

مدیر مجموعه فرهنگی سایه‌بان مهر در ادامه از مشکلات خانواده‌ها در تربیت فرزندان و حتی زوجین جوان در فضای مجازی گفت و تصریح کرد: بسیاری از مشکلات رفتای نوجوانان و جوانان و حتی بزرگ‌ترها، همین فضای مجازی است که بدون فرهنگ‌سازی و نیز بدون محدودیت، همه جوره در دسترس همه مردم است. حجت الاسلام امیدی معتقد است که دولت همان قوه مجریه است که همانطور که از اسمش برمی‌آید، باید اجراکننده قوانین باشد، اما باز هم نظر به مسئولیت‌هایی که بر عهده دارد، شاید با تشکیل یک سری اجتماعات و  بتواند نظریه‌ای هم در عرصه‌های مختلف بدهد و یک خط‌دهی‌هایی داشته‌باشد و وزارت ارشاد هم یکی از وظایف ذاتی‌اش تبیین خط‌مشی و نظریه دادن است. اما بهتر است که این مشاوره‌ها و نظریه‌پردازی‌ها با همفکری سازمان‌های مردم نهاد باشد تا اجرایی‌تر شوند.

مدیر مجموعه فرهنگی سایه‌بان مهر تأکید کرد: برای اجرایی کردن تصمیم‌ها و قوانین، باید از خود مردم، و نه با قوه قهریه، استفاده شود. اگر قوه مجریه قانونی برای اجرا دارد، باید فرهنگ اجرایش را بین مردم نهادینه کند و بهترین راه انتقال این فرهنگ، سازمان‌های مردم نهاد هستند.

به گفته حجت‌الاسلام امیدی، یکی از مشکلات اجرای قوانین به خصوص قوانین فرهنگی، تفکرات مسئولین است؛ چرا که بعضا مسئولینی با تفکرات سکولار داریم و این افراد می‌خواهند قوانینی با دستورات اسلامی و دینی را پیاده کنند. این دو تفکر با هم جور در نمی‌آیند. پس برای اجرای قوانین فرهنگی و دینی، باید مسئولینی با تفکر دینی و انقلابی داشته‌باشیم.

وی تأکید کرد: بعضی مسئولین ما نگاه صمیمی با مردم ندارند و مردم را ولی‌نعمت خود نمی‌دانند ولی اگر فردی با روحیه انقلابی مسئوبیت داشته باشد، شرایط مملکت قطعا بهتر می‌شود./825/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات