۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۴۹۵۲۴۰

حضور نشر هاجر با آثار جدید در نمایشگاه کتاب تهران

مدیر نشر هاجر گفت: سه اثر «دانشنامه شعر مهدوی»، «مهربان‌ترين مادر» و «موسوعه الامام المنتظر(عج)» در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.
دانشنامه شعر مهدوی موسوعه الامام المهدی

احمد شایانفر، مدیر مرکز نشر هاجر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از حضور این انتشارت در سی امين نمایشگاه بين المللی کتاب تهران خبر  داد و گفت: از سال ۱۳۸۳ که مجوز مرکز نشر هاجر گرفته شده و این انتشارات به صورت مستمر در نمایشگاه های کتاب شرکت داشته است؛ امسال نیز در سی امين نمایشگاه بين المللی کتاب تهران حضوری با نشاط داریم.

وی هدف مرکز نشر هاجر را  افزون بر عرضه کتاب‌ها‌ی این انتشارات، معرفی مرکز مدیریت حوزه‌های علميه خواهران و برخی از دستاوردها و تواناییهای این نهاد دانست و گفت: مرکز نشر هاجر در سال ۹۵ سی عنوان کتاب چاپ اول، منتشر و همراه با ۷۶ عنوان کتاب چاپ مجدد، روانه بازار نشر کرده است، همچنین تازه‌های نشر این انتشارات در سال ۱۳۹۶؛ ۴۵ عنوان است که در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.

 

شایانفر با بیان اینکه دانشنامه شعر مهدوي در ۹۲ جلد از آثاری است که مرکز نشر هاجر برای نخستین‌بار در نمایشگاه کتاب ارائه می‌کند، ابراز کرد: دانشنامۀ شعر مهدوی که بازتاب دهنده بخشی از ادبیات پربار شیعی در طول تاریخ شعر فارسی است و در این مجموعه اشعاری که در مدح و منقبت حضرت مهدی(عج) و نیز موضوعات مربوط به مهدویت سروده شده‌اند، آمده است.  

مدیر مرکز نشر هاجر با بیان اینکه گستره کار این دانشنامه شعر فارسی از آغاز تا دوران معاصر (پایان دهۀ هشتاد) است، اظهار کرد: گزینش و گردآوری اشعار مهدوی محصول بررسی ۵۳۰۰ دیوان، ۶۵۳۰مجموعه شعر و  ۳۱۲ تذکره و زندگینامه صورت گرفته است که برخی از نسخه‌های استفاده شده، خطی و منحصربه فرد هستند.

وی نوع تحقیق و پژوهش در این مجموعه را کتابخانه‌ای بیان کرد و افزود: برای جمع‌آوری اشعار از از منابع کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، ملی ملک، مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله مرعشی و مسجد جمکران استفاده شده است؛ بنابراین سروده‌های مرتبطی که در سایت‌ها و یا وبلاگ‌ها درج شده‌اند در دانشنامۀ شعر مهدوی قرار نگرفته‌اند.

شایانفر با بیان اینکه در  این دانشنامه ۱۲۰۰۰ شعر از ۱۹۵۷ شاعر درج شده است، عنوان داشت: دانشنامۀ شعر مهدوی تنها مجموعه‌ای از اشعار نیست، بلکه اضافاتی را شامل می شود که به اعتبار و ارزش علمی آن افزوده است؛ شرح احوال و آثار شاعران؛ شرح واژگان و اصطلاحات و شرح اشارات و تلمیحات، برخی از این اضافات است.

وی با بیان اینکه در دانشنامه مهدوی  ۲۵ نوع نمایه آمده است، ابراز کرد: نمایه آیات، احادیث، اوصاف حضرت مهدی در ستایش‌های شاعران ادیان و فرق، اسماء الحسنی، اشخاص، اصطلاحات فلسفی، دینی و عرفانی  و نیز نمایه موضوعی، کشف الابیات و کشف القوافی برخی از این نمایه هاست.

مدیر مرکز نشر هاجر با بیان اینکه نمایه «اوصاف حضرت مهدی(عج) در ستایش‌های شاعران ادیان و فرق» در حوزه ادبیات آیینی‌کاری کم‌نظیر، بلکه بی نظیر است، گفت: در این بخش سعی شده است تمام واژگان، عبارات و ترکیباتی که شاعران در سروده‌های خود به واسطۀ آنها حضرت مهدی(عج) را وصف کرده‌اند، جمع‌آوری شود.

شایانفر اضافه کرد: این نمایه‌ها که در پنج جلد از دانشنامه آمده، برای بررسی تحول و تطور استعاره‌ها و دیگر صورت‌های بلاغی بسیار سودمند است.

وی درباره انتشار دانشنامه مهدوی گفت: دانشنامه شعر مهدوی با حمایت و نظارت مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و با همکاری گروه ادبیات آیینی مؤسسه فرهنگی هنری عاشورا در مشهد مقدس زیر نظر عبدالله شرعی و  سید محمد صادق موسوی گرمارودی در ۱۳ سال نوشته شده و در ۳۵ جلد تنظیم و چاپ شده است.

مدیر مرکز نشر هاجر در بخش دیگر از سخنانش، کتاب «مهربان ترين مادر» و موسوعه «الامام المنتظر(عج)» را از دیگر آثار جدید نشر هاجر دانست و افزود: کتاب « مهربان ترين مادر»، نوشته محمد صادق موسوی گرمارودی است و او در این اثربه زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها می‌پردازد.

وی درباره موسوعه الامام المنتظر(عج)  نیز گفت کرد: این اثر  مجموعه‌ای کامل و مفصل و روایی درباره حضرت مهدی(عج) با انسجام منطقی است که در آن به تمامی مباحث پیرامون این حضرت پرداخته و در این مجموعه سعی شده است تمامی احادیث نقل شده درباره هر موضوع در کتابهای متعدد حدیثی جمع آوری شود.

مدیر مرکز نشر هاجر  ادامه داد: افزون بر این کتاب‌های، ۳۰ عنوان نرم افزار با موضوعات احکام، تربيتی و آموزشی در غرفه این مرکز در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد.

همچنین آقای شایانفر از حضور برخی از مؤلفان در غرفه نشر هاجر برای پاسخگویی به سؤالات مخاطبان خبر داد و افزود: از طلاب، استادان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی دعوت می شود از غرفه مرکز نشر هاجر در نمایشگاه بين المللی کتاب تهران بازدید کنند.

گفتنی است، سی‌امين نمایشگاه بين‌المللی کتاب تهران از تاریخ ۱۳ تا ۲۳ اردیبهشت در تهران، بزرگراه خليج فارس، روبروی حرم مطهر امام خمينی (ره)، شهر آفتاب، از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۰ شب دایر است؛ همچنن غرفه مرکز نشر هاجر در نمایشگاه کتاب: سالن A4 ناشران عمومی، راهرو 4 واقع شده است./998/ ت ۳۰۱

ارسال نظرات