۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۴
کد خبر: ۴۹۵۰۲۲
حجت الاسلام والمسلمین وحید پور مطرح کرد؛

حکم فقهی لالایی های آهنگین

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به حکم فقهی لالایی های آهنگین گفت: اگر لالایی هایی که برای کودکان گفته می شود همراه با آهنگ های مجالس لهو و لعب نباشد شنیدن آن اشکال ندارد.
حجت الاسلام حسین وحید پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین وحید پور، سخنران حرم حضرت معصومه(س) شامگاه دوشنبه در برنامه زمزم معرفت در آستان مقدس حضرت معصومه(س) در پاسخ به اینکه آیا می توان فیلم هایی را از رسانه ملی تماشا کرد که در آن پوشش بانوان مناسب نیست، گفت: در پاسخ به این سوال دو حکم وجود دارد که حکم اولیه بیان می کند که مرد نامحرم نمی تواند به زن نامحرم نگاه کند و این مخصوص خود زن نامحرم است نه عکس و فیلم و حکم دوم هم این است که اگر مردی به فیلم یا عکس زن نامحرم نگاه کند در صورتی که آن فیلم و عکس به گونه ای باشد که موجب مفسده و گناه باشد اگر به این شکل باشد نگاه کردن به آن جایز نیست.

وی افزود: این قانون در مورد تمامی فیلم ها بوده و فیلم های رسانه ملی و یا رسانه های غربی را نیز شامل می شود و نگاه کردن جایز نیست.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه سرمایه گذاری در بورس در واقع خرید سهام شرکت ها بوده و نوعی شراکت و شریک شدن است، گفت: سودی که فرد در اینجا دریافت می کند سود مشارکت بوده و اشکالی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور با اشاره به اینکه کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد، گفت: فرد در ابتدا باید روزه قضای خود را ادا کند و بعد روزه مستحبی بگیرد.

وی افزود: اگر کسی غسل واجب داشته باشد و یا پاک نباشد می تواند در نماز میت شرکت کند زیرا نماز میت شرایط نماز را ندارد البته مستحب است که فرد پاک باشد.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) در مورد تغییر مرجع تقیلد زنده به زنده گفت: اگر مرجع تقلید جدید اعلم باشد، تغییر مرجع تقیلد اشکل ندارد اما اگر فرد بخواهد براساس خواسته شخصی از یک مرجع تقیلد به دیگری عدول کند نمی تواند و از یک مرجع تقلید که با دیگری مساوی است نیز نمی توان به مرجع تقلید دیگری عدول کرد.

حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور ادامه داد: کسانی که درآمدی ندارند به سال خمسی نیاز ندارند مانند خانم های خانه دار که هیچ شغلی ندارند و باید دقت کرد که سال خمسی مربوط به کسانی است که درآمد دارند و سال خمسی به معنای نظم مالی است و کسی که اولین حقوق خود را دریافت می کند باید یک زمان را برای سال خمسی خود در نظر گرفته و در پایان آن سال خمسی اگر درآمدی باقی ماند باید خمس آن را پرداخت کند.

وی افزود: کسی که سال خمسی نداشته و درآمد داشته مدیون است و باید به محض اطلاع برای خود یک سال خمسی قرار داده و به دفتر مرجع تقلید یا نماینده مرجع تقلید خود مراجعه کرده و بیان کند که سال خمسی نداشته و در این صورت مصالحه می کنند و فرد مبلغی را به عنوان خمس سال های گذشته پرداخت کرده و از آن پس سال خمسی خود را  معین می کند.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) یادآور شد: اگر لالایی هایی که برای کودکان گفته می شود همراه با آهنگ های مجالس لهو ولعب نباشد شنیدن آن اشکال ندارد اما آهنگ هایی که مناسب مجالس لهو و لعب هستند شنیدن آن مشکل دارد؛ ولی لالایی های که مادران برای فرزندان خود زمزمه می کنند اشکال شرعی ندارد./837/پ202/ی

ارسال نظرات