۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۱
کد خبر: ۴۹۴۹۹۳
در آستان مقدس حضرت معصومه تشریح شد؛

سیره امام حسین در برخورد با محرومان

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به حدیثی از امام سجاد(ع) به تشریح سیره امام حسین(ع) در برخورد با محرومان پرداخت.
امام حسین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام صمدی یزدی، کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) شامگاه دوشنبه در شبستان امام خمینی(ره) با بیان اینکه شخصیت فرزندان امیرالمؤمنان، امام علی(ع) در تاریخ بشریت بی نظیر است، گفت: این شخصیت برجسته به واسطه مقام و شخصیت امام علی(ع) است که پیامبر(ص) ایشان را جان و روح خود می دانستند.

وی افزود: ابن ابی حدید نقل می کند که در جریان فتح خیبر وقتی امام علی(ع) پیروز از فتح خیبر بازگشت، حضرت رسول(ص) به ایشان فرمود« علی جان اگر من ترس این را نداشتم که امت من درباره تو دچار غلو شوند آنچنان که مسیحیان درباره عیسی مسیح دچار غلو شده و او را فرزند و پسر خدا می خواندند؛ اگر چنین خوفی نداشتم چیزی درباره تو می گفتم که از کنار هیچ جمعیتی رد نشوی مگر اینکه خاک کف پای تو را بردارند و به عنوان تبرک و شفا استفاده کنند و از آب وضوی تو  قطره قطره بردارند و به عنوان شفا استفاده کنند؛ این قدر را بدان که تو از منی و من از توأم و من تو از یک شجره هستیم که از هم جدا نمی شویم».

  کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) تصریح کرد: امام حسین(ع) پسر چنین شخصیت برجسته ای هستند که در مورد ایشان این روایت بیان شده است که« اگر تمام درختان عالم تبدیل به قلم شوند، تمام دریاها مرکب شوند و همه جنیان نویسنده شوند و همه انسان ها نویسنده شوند، نمی توانند فضایل علی بن ابیطالب را بنویسند».

حجت الاسلام صمدی یزدی ادامه داد: در مورد شخصیت امام حسن و امام حسین(ع) روایت شده است که « روزی حضرت رسول(ص) در میان اصحاب دست امام حسن(ع)  امام حسین(ع) راگرفتند و فرمودند که هر کس این دو کودک را دوست دارد خداوند او را دوست دارد».

وی افزود: همچنین رسول خدا(ص) می فرمایند که هرکس امام حسین(ع) را دوست بدارد چنین انسانی در قیامت و در کنار من در بهشت برین خواهد بود.

دلایل عظمت امام حسین(ع) در مقابل دوست و دشمن

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) ادامه داد: امام حسین(ع) بنده خدا است و دوست و دشمن با دیدن عبادت های امام حسین(ع) لب به اعتراف بندگی ایشان گشوده اند از جمله مصعب بن زیبر به عنوان مخالف امام حسین(ع) بیان می کند که حسین بن علی(ع) انسانی دیندار، فاضل شب زنده دار و روزه دار بود و همچنین عبدالله زیبر در مورد امام حسین(ع) بیان می کند که حسین بن علی(ع) شب ها تا به صبح مشغول عبادت خدا و روزه ها هم مشغول روزه داری بود.

حجت الاسلام صمدی یزدی ادامه داد: روای بیان می کند که وارد مسجد الحرام شدم دیدم کسی پرده کعبه را گرفته و عجیب مشغول مناجات است و می فرماید« که خدایا به من نعمت دادی ولی من را صابر ندیدی خدایا گرفتار بلا شدم ولی از من صبر ندیدی، خدایا تو آن قدر رحیمی که نه به خاطر ترک شکر نعمت را از من گرفتی و نه به خاطر ترک صبر بلا را بر من شدید کردی، خدایا تو کریمی و از کریم چیزی جز کرامت انتظار نمی رود».

وی افزود: امام حسین(ع) نه تنها توجه به خدا دارد بلکه به خلق خدا نیز توجه دارد و به محرومین و فقرا توجه می کردند و پیروان امام حسین(ع) وظیفه دارند که به محرومین و فقرا رسیدگی کنند.

رسیدگی امام حسین(ع) به محرومان

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) اظهار کرد: به امام سجاد(ع) عرضه داشتند که ما بعد از عاشورا بر پشت پدر شما آثاری از زخم های کهنه دیدم که علت آن زخم ها چه بود که امام سجاد(ع) در پاسخ بیان فرمودند که پدرم امام حسین(ع) آن قد شب ها کیسه غذا بر پشت برای یتییمان و فقرا می بردند که پشت ایشان زخم می شد و پینه می بست.

حجت الاسلام صمدی یزدی تصریح کرد: روزی اسامه بن زید بیمار شد که امام حسین(ع) به عیادت او رفتند و وقتی از اسامه عیادت کردند متوجه شدند که اسامه به غیر از بیماری جسمی، یک بیماری روحی نیز دارد که در چهره اش نمودار است که امام حسین(ع) علت را جویا شدند که اسامه بیان کرد که 60 هزار درهم بدهکارم و این بدهکاری مرا رنج می دهد که امام حسین(ع) فرمود من این قرض را قبل از اینکه مرگ به سراغ تو بیاید ادا می کنم که چهره اسامه با شنیدن این خبر باز شد.

وی افزود: امام حسین(ع) می فرمایند که« ای مردم این نعمت هایی که خدا به شما عطا کرده است، اگر مردم نیاز پیدا می کنند که به ما شما مراجعه کنند این نعمت خداوند است و نباید این مراجعه زیاد شما را خسته کند».

سخنران حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: این سیره امام حسین(ع) در برخورد با مردم است و مدیران نظام اسلامی و حکومت حسینی باید به این شکل رفتار کنند؛ زیرا امام حسین(ع) در این زمینه می فرمایند که اگر تو به این نعمت بی توجه باشی خداوند این نعمت را از تو گرفته و تو را محتاج دیگران می کند.

حجت الاسلام صمدی یزدی یادآور شد: امام حسین(ع) می فرمایند که عدالت این است که به هرکس به قدر معرفت او توجه شود و اگر نگاه انسان به دیگران غیر از این باشد نمی تواند عدالت را رعایت کند./968/پ202/ی

ارسال نظرات