۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۴۹۴۹۸۹
به مناسبت سالروز ولادت امام سجاد (ع)؛

بازخوانی کتاب نقش امام سجاد(ع) در رهبری شیعه، نوشته محسن رنجبر+ دانلود

اثر حاضر را باید در ردیف آثاری قرار داد که در جستجوی کشف افق‌های تازه است.
امام سجاد
دانلود فایل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا سایت قائمیه اصفهان(بازار کتاب قائمیه)، کتاب نقش امام سجاد(ع) در رهبری شیعه، نوشته محسن رنجبر را برای معرفی و دانلود، بارگذاری کرده است.

طبق گفته مؤلف در مقدمه، چارچوب این پژوهش از سه بخش تشکیل شده است. بخش اول دارای دو فصل است که در فصل اول به سیره و روش کلی امامان شیعه و در فصل دوم به ویژگی های فردی، اخلاقی و علمی امام سجاد (ع) برداخته شده است. بخش دوم نیز دو فصل دارد که در فصل اول دورنمای کلی عصر امامت امام سجاد(ع) و در فصل دوم"، اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر آن بزرگوار مورد بررسی قرار گرفته است. بخش سوم شامل 8 فصل است که در آن به اهم فعالیت ها و تلاش های حضرت سجاد(ع) در راستای هدایت و رهبری جامعه اسلامی در سه نقش: 1- اعتقادی، علمی و فرهنگی؛ 2- سیاسی و اجتماعی؛ و 3- تربیتی و پرورش روحی جامعه اسلامی پرداخته شده است.

استاد مهدی پیشوایی نیز در مقدمه خود بر این کتاب چنین نوشته است:

اثر حاضر را که ثمره ی زحمات و کوششهای پژوهشگر ارجمند و پرتلاش جناب آقای حسن رنجبر است، باید در ردیف آثاری قرار داد که در جستجوی کشف افقهای تازه است. نگاهی به فهرست فصول کتاب، این معنا را تأیید می کند.

نویسنده در این کتاب که رساله دوره کارشناسی ارشد خود است، در بخش کلیاتی پیرامون تحقیق حاضر، به موضوع  و جایگاه آن، هدف، سؤال اساسی، روش و پیشینه تحقیق و در بخش سیره و منش کلی امامان شیعه به موضوعات تبلیغ و تفسیر دین، احیای دین و زدودن خرافات و کوشش برای تشکیل حکومت اسلامی پرداخته است.

نویسنده سپس در بخش سیره ویژگی های فردی، اخلاقی و علمی امام سجاد (ع) نخست به ویژگی‌های فردی و سپس به شخصیت اخلاقی و علمی ایشان پرداخته، عبادت و بندگی، عشق ورزی به محرومان و دلجویی آز آنان، بزرگواری، بردباری و گذشت، شجاعت، و مقام علمی امام سجاد (ع) را در زندگی ایشان بررسی کرده است.

در بخش دورنمای کلی عصر امامت سجاد(ع) نیز نویسنده به شرح دوره های اسارت، قیام و شورش ها و ثبات و سازندگی و در این موضوع، به مسائل زنده نگه داشتن یاد و خاطره عاشورا و رساندن پیام آن، نشر مبانی اعتقادی و فرهنگی شیعه، نیرو سازی، افشای چهره امویان و ... می پردازد.

زمامداری یزید، پادشاهی عبدالملک، جنایات حجاج در عراق، انحطاط فکری و اخلاقی جامعه و .... از مطالبی است که در بخش اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر امام سجاد (ع) پیش چشم ماست.

نویسنده در بخش نقش اعتقادی و علمی امام سجاد(ع) نیز به واکاوی تبیین فرهنگ و اندیشه اصیل اسلامی، شیوه های تبلیغی امام و تبیین معارف الهی در قالب دعا پرداخته است.

ابعاد مختلف صحیفه سجادیه با ریزموضوعات اصول اعتقادات(توحید و خداشناسی، عدل، نبوت، امامت و معاد) و احکام و فروع دین(نماز، روزه، زکات، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و تولا و تبری و ...) از دیگر بخش‌های این کتاب است که نویسنده خواننندگان را با آنها آشنا می سازد.

همچنین نویسنده در بخش دیگری به معرفی کتاب پرارزش  رساله حقوق امام(ع) پرداخته است.

موضوع  مهم  دیگر این کتاب، امام سجاد(ع) و تبیین و تثبیت مسئله امامت است که نویسنده این موضوع  را در تفسیر قرآن، خطبه ها، روایات، دعا، مسائل فقهی و ... پی گرفته است.

در زیر عنوان امام سجاد(ع) و دفاع فرهنگی نیز موضوعاتی چون هشدار درباره عقاید غالیان، مبارزه با جبرگرایی، مبارزه با مشبهه، احتجاج با متصوفه و زاهدنمایان و مبارزه با عالمان درباری به چشم می خورد.

دیگر عنوان مطرح شده، امام سجاد(ع)  و احیای فقه شیعه است که نویسنده  سعی می کند خواننده را از موضوعاتی چون نمونه هایی از روایات فقهی امام(ع)، زنده نگه داشتن و حفظ سنت پیامبر درباره اذان، دیه سقط جنین، کیفیت نماز مریض و ... بیشتر اگاه سازد .

همچنین نویسنده در زیر عنوان نقش امام سجاد(ع) در تداوم نهضت حسینی، به خطبه های روشنگرانه و افشاگرانه(خطبه امام(ع) در کوفه و شام، سخنان امام(ع) در مدینه و ...) و زنده نگه داشتن یاد و خاطره عاشورا و نیز به آثار و نتایج کوتاه و درازمدت این کار پرداخته است.

مواضع سیاسی امام سجاد(ع) از دیگر موضوعات مطرح شده در این کتاب است و نویسنده در این بخش واقعه حره، قیام توابین، قیام مختار، و موضع امام(ع) در برابر قیام مختار، شورش ابن زبیر، شورش خوارج و شورش ابن اشعث را مطرح کرده است.

موضع امام(ع) در برابر امویان همچون حجاج بن یوسف ثقفی، عبد الملک مروان، و عمر بن عبد العزیز نیز از دیگر موضوعات نقل شده در این کتاب است.

در بخش تربیت نیروهای صالح و عالم نیز نام برخی از تربیت یافتگان امام(ع) آمده است که از ایشان می توان یحیی بن ام الطویل، سعید بن جبیرف سعید بن مسیب، جابر بن عبدالله انصاری را نام برد. تربیت و آزادسازی بردگان نیز از موضوعات مهم مطرح شده در این بخش است.

آخرین بخش این کتاب، تربیت اخلاقی و پرورش روحی جامعه اسلامی  است که با موضوعاتی چون گذشت از خطاکاران، دستگیری از بیچارگان و تهیدستان، صدقات پنهانی و عمومی، کفالت خانواده های بی پناه و بی سرپرست و ... سامان یافته است. گرچه نویسنده در پایان، به عبادت و راز و نیاز و تواضع و شهادت امام نیز پرداخته و چهل حدیث را از این امام همام، زینت بخش آخر کتاب خود ساخته است.

گفتنی است، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)  چاپ چهارم کتاب نقش امام سجاد علیه السلام در رهبری شیعه، نوشته محسن رنجبر را در سال 1386 در 248 صفحه منتشر کرده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت کتاب از بازار کتاب قائمیه اینجا را و برای دانلود نسخهPDF   بر روی گزینه دانلود فایل کلیک کنند. /۹۲۵/ن۶۰۱/ش

 

 

 

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
کتاب بسیار جالبی است منبع خوبی برای نوشتن پایان نامه است حیف که من دیر پیداش کردم
0
0