۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۸
کد خبر: ۴۹۴۶۸۵
در یک نشست علمی؛

نقش زنان در رویکردهای رییس جمهور منتخب بررسی شد

در یک نشست علمی با عنوان زنان و خانواده در تبلیغات و رویکردهای رییس جمهور منتخب در مرکز تحقیقات زن و خانواده مورد بحث و بررسی قرر گرفت.
حجت الاسلام و المسلمین زیبایی‌نژاد

به گزاش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده در نشست با عنوان زنان و خانواده در تبلیغات و رویکردهای رییس جمهور منتخب که در مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار شد با اشاره به اینکه در کشور ما عقلانیت تجاری بر عقلانیت کاری جایگزین شده است، اظهار داشت: تا زمانی که در کشور ما کارفرما درصدد سود و منفعت خود باشد کار به جایی نخواهیم برد زیرا نیروی کار را به هر دلیلی منحل کرده و روی به واردات کالای خارجی می‌کند و از این رو بازار اشتغال داخل را برای زنان و مردان از بین می‌برد.

وی ادامه داد: در مورد موضوع بزهکاری نیز باید به این مبحث اشاره داشت که  بزهکاری در زمینه رفتار جنسی به وجود می‌آید، زیرا قشر زن با بروز ظاهر یا هرچیز دیگر در خود احساس می‌کند شخصیت پیدا کرده است، این امر نشان می‌دهد که خانواده آرمان ندارد و به طورکلی خانواده‌ها نیازمند امداد اجتماعی هستند.

با ایجاد جریان اجتماعی باید در خدمت منافع اجتماعی کار کنیم، زیرا این موضوع باعث ایجاد شخصیت اجتماعی می‌شود، امروز خانواده‌های ما به خاطر نداشتن مسائل روزمره مختلف دچار مشکل هستند، نبود مساولی که زندگی را سرگرم کند باعث ایجاد تنش و درگیری میان  زن و مرد می‌شود، اگر جامعه برای حل مشکلات خود مسئله‌ای نداشته باشد مسائل بروی دوش او سوار خواهند شد.

برخی از سیاست‌ها باید متناسب با فضای اجتماعی جامعه بومی شود، در این میان برخی از کاندیدها وجود دارند که می‌دانند که رای نمی‌آورند اما نظرات آرمانی می‌دهند و جو را دچار تشنج می‌کنند، اما آن دسته از کاندیدهایی که می‌دانند رای خواهند آورد باید فضای مشارکت را در مردم خلق کنند، به این معنا که بروی کارهای مختلف دست بیاندازند و در ادامه از مردم کمک بگیرند.

وی افزود: ما در جریان انقلاب به یک بحران رسیدیم، همه تصور می‌کردند که تنها نظام شاهنشاهی عامل ضعف در همه امورات است و نظام انقلابی در واقع یک دولت خدایی است، ما نباید یکسری از وظایف را بیش از حد ظرفیت دولت خواستار باشیم زیرا دولت نمی‌تواند به تنهایی همه امور را انجام دهد.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده ابراز داشت: در کشور ما در سند تعلیم و تربیت آمده است که یک دانش‌آموز از سن 6 تا 18 سالگی در خدمت نظام آموزش و پرورش در کنار سایر نهادها و نهاد خانواده تربیت می‌شود، این در حالی است که این موضوع با شرع ما متضاد است و این نهادها هستند که باید در کنار نهاد خانواده به کار تربیتی بپردازند.

اصلاح‌طلب و اصول‌گرا تاثیری در جامعه زنان نداشتند

در ادامه این نشست فریبا علاسوند عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده نیز با بیان اینکه جریان‌های سیاسی که برای تهیج مردم در انتخابات در هر دو جناح حضور دارند برای جامعه زنان آسیب‌زا هستند خاطرنشان کرد: در این میان جریان اصلاحات دچار یک اشتباه بزرگ شده است و همین امر عامل عدم موفقیت آنها در بحث زنان است.

زنان و دختران ما در قلب تغییرات و تحولات جامعه در حال انجام کار خود هستند، در این میان ممکن است گاهس به سوی منافع اصلاحات یا اصول‌گرا نیز رفته باشند، به طور کلی جریان اصلاحات از روندی که جریان زن و جنسیت زن دارد عقب است و این در حالی است که دنیا با زنان با نگاهی پست مدرنی رفتار می‌کند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده اضافه کرد: نگاه در چهارچوب فهم مردن در جامعه ما اشتباه است، در حال حاضر در حدود بیست سال است که نگاه به زنان ما ز نظر ارزشی عوض شده است، این در حالی است که یکی از موضوعاتی که همیشه به آن توجه می‌شود فصل جنسی است، چیزی که خانواده‌ها نمی‌خواهند در امر آموزشی ما وجود داشته باشد.

علاسوند بیان داشت: در جریان اصول‌گرا نیز افکار مربوط به زنان مناسب نیست، ما باید بحث دانش خانواده را برای همه کارمندان خود جا بیاندازیم و از این ظرفیت ایجاده شده استفاده کنیم، این در حالی است که اصول‌گرا برای همه مسائل زنان کار نمی‌کنند.

وی گفت: بحث خانواده نباید سیاسی شود و از انتخابات و فضای آن باید فاصله بگیرد، امروز جریان اصلاح‌طلبی آنقدر درگیر جامعه مدرن است که به جامعه زنان کار ندارد، امروز دغدغه همه گروه‌های اجتماعی بانوان رسیدگی به اندام و زیبایی شده است زیرا مطالبات مردان از زنان باعث ایجاد این فضا گشته است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به اینکه بحث آموزش و پرورش در همه کشورها پاشنه آشیل است، تصریح کرد: سیستم آموزش ما متاسفانه این شرایط را ندارد، دانش‌آموزان در بحث تربیت علوم قرآنی و دینی درست تربیت نمی‌شوند و یک دانش‌آموز پس از فارغ‌التحصیلی یک انسان دینی نیست، به طور کلی ما هیچ تاثیری در بحث تربیتی و اخلاقی دانش‌آموز نداریم.

دو قطبی شدن زن باید از بین برود

محمد تقی کرمی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه این نشست با بیان اینکه دولت چپ و راست فرقی برای بحث زنان ندارد، اظهار کرد: دولتی که بخواهد در همه موضوعات خود را بسط دهد همیشه درگیر حاشیه خواهد شد، اخلاقیات در جامعه متولی دولت نیست و دولت نمی‌تواند خانواده‌ها را حفظ کند، در واقع امر خانواده باید به خود خانواده سپرده شود.

 اگر تصور ما از دولت یک ابر مرد باشد قطعا فرقی نمی‌کند چه دولتی روی کار بیاید، زیرا تا زمانی که تصور ما از دولت این باشد هیچ فرقی بین جامعه زن و مرد وجود نخواهد داشت، زیرا ما دولت را در حل مشکلات جامعه همچون خدا تصور کرده‌ایم.

در اقتصاد غیرنفتی که در حال شکل‌گیری در کشور است ما باید مدل سیاست‌گذاری خود را عوض کنیم، در سیاست غیر نفتی هرچه دولت حضور کمتری داشته باشد حاشیه امنیت بیشتری خواهد داشت، زیرا دولتی که چشمش به دست مردم است هروز در مباحث اخلاقی ساز جدیدی را برای مردم کوک خواهد کرد.

 امروز زنان را به دو بخش زن و خانواده تقسیم کرده‌ایم، اگر ما بخواهیم اصالت زن را امروز درک کنیم نمی‌توانیم او را در غالب زن یا خانواده نبینیم، به هرحال موضوع مشکلات زنان همیشه وجود دارد اما ما باید دو قطبی بودن را از بین ببریم./۸۱۶/504/ص

ارسال نظرات