۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۴۹۴۶۶۹

نگاهی به کتاب کرانه کرامت: بازکاوی پیوند امام مهدی با حضرت عباس علیهما السلام

نویسنده در این نوشتار به بیان جلوه هایی از پیوند امام زمان علیه السلام با قمر بنی هاشم، حضرت ابوالفضل علیه السلام می پردازد.
حضرت ابوالفضل دانلود فایل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا سایت قائمیه اصفهان(بازار کتاب قائمیه)، کتاب  کرانه کرامت: بازکاوی پیوند امام مهدی با حضرت عباس علیهما السلام، نوشته محمدرضا فؤادیان را برای معرفی و دانلود بارگذاری کرده است.

نویسنده در مقدمه کتاب که آن را سپیده سخن نامیده است، درباره علت نگارش این کتاب می گوید:

این نوشتار سعی به بیان جلوه هایی از پیوند یوسف زهرا علیهاالسلام، امام زمان علیه السلام با قمر بنی هاشم، حضرت ابوالفضل علیه السلام دارد، اگرچه از جهت تتبع و تحقیق کار ناقصی است، اما چون متعلق به آن بزرگواران است، با ارزش بوده و گاهی یک اثر کوچک، آثار بزرگ را به همراه دارد.

و سپس به نقل از شهید مطهری درباره حضرت ابوالفضل علیه السلام چنین نقل می کند:

«متأسفانه تاریخ از زندگی آن بزرگوار اطلاعات زیادی نشان نداده؛ یعنی اگر کسی بخواهد کتابی در مورد زندگی ایشان بنویسد، مطلب زیادی پیدا نمی کند، ولی مطلب زیاد به چه درد می خورد؟گاهی یک زندگی یک روزه یا دو روزه یا پنج روزه یک نفر که ممکن است شرح آن بیش از پنجاه صفحه نباشد، آنچنان درخشان است که امکان دارد به اندازه دهها کتاب ارزش آن شخص را ثابت کند، و جناب ابوالفضل العباس علیه السلام چنین شخصی بود.

در حقیقت، معرفت به این خاندان، رمز حیات و هویت انسان هاست؛ زیرا شناخت اولیاء دین، گوهر گران بهایی است که دارنده آن، سعادتمند دنیا و آخرت است و نشناختن امام زمان در هر عصری ره آوردی جز شقاوت ندارد؛ زیرا «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته الجاهلیه»؛ هر کس امام زمانش را نشناخت [علاوه بر زندگی جاهلی] به مرگ جاهلیت می میرد.»

فؤادیان  کتاب خود را در چهار بخش اصلی شباهت­ها، تحلیل­ها، تشرف­ها و خاتمه سامان داده است که هر بخش نیز زیرمجموعه های مختلفی دارد؛ مثلا در بخش شباهت ها نویسنده ابتدا به دو بخش شباهت ظاهری و شباهت باطنی پرداخته و در بخش شباهت ظاهری زیر عنوان «جمال و زیبایی» می نویسد:

یکی از القاب درخشان، حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام «قمر بنی هاشم» است... چه بسیار زیبا که این لقب از لبان مبارک سرور و سالار شهیدان امام حسین علیه السلام هم شنیده شده است؛ هنگامی که قافله عصمت و طهارت از مدینه به سوی مکه رهسپار بود، و تمام کاروانیان سوار بر محمل ها شده بودند، امام حسین علیه السلام فرمود:

برادرم، سردار قافله، ماه بنی هاشم کجاست؟

حضرت عباس علیه السلام هم پاسخ داد: «لبیک، لبیک یا سیدی!»

نویسنده سپس در بخش شباهت باطنی، به موضوعات توسل و پناه، شجاعت، عزت و عبادت و بندگی می پردازد و در بخش «عبادت و بندگی»می­ نویسد: 

لذا امام جعفر صادق علیه السلام در زیارت مخصوص ابوالفضل علیه السلام اولین لقبی که نشانگر همین حقیقت است را یادآور می شوند:

السلام علیک ایها العبد الصالح: سلام بر تو ای بنده ی شایسته

امام کاظم علیه السلام نیز درباره آخرین حجت الهی علیه السلام می فرماید:

«یعتوره مع سمرته صفره من سهر اللیل بابی من لیله یرعی النجوم ساجدا و راکعا»: بر اثر تهجد و شب زنده داری رنگش به زردی متمایل است. پدرم فدای کسی باد که در طول شب در حال سجده و رکوع، تماشاگر طلوع و غروب ستارگان است.

نگارنده در بخش تحلیل ها به دو موضوع زیارت و رجز و در موضوع اول به موضوعات تسلیم، تصدیق، وفا، بصیرت، ایثار، ادب و خضوع و ...  و در موضوع  دوم به موارد فدایی، حامی، ساعی، و مواسی پرداخته است و درباره مواسات حضرت عباس علیه السلام می نویسد:

مواسی از مواسات به معنای کمک، یاری و همدردی است. و در اصل به معنی بریدن می آید. در نتیجه به معنی شدت دلبستگی و همبستگی است. قمر بنی هاشم علیه السلام از همه ی دنیا بریده، و پیوند با برادرش و امام زمانش سالار شهیدان علیه السلام داشت و عارفانه و عاشقانه در خدمت مولایش بود. لذا امام هادی علیه السلام این گونه سلام می فرستد:

السلام علی ابی الفضل العباس بن امیرالمؤمنین، المواسی اخاه بنفسه؛

سلام بر ابوالفضل پسر امیرمؤمنان، آنکه با کمال مواسات، جانش رانثار برادرش حسین علیه السلام کرد

و در زیارت روز عرفه عرضه می داریم:

فنعم الاخ المواسی؛ نیکو برادری در فداکاری بودی.

فؤادیان در بخش تشرف ها نیز موضوعات امام زمان در حرم حضرت عباس علیه السلام، توسل به حضرت ابوالفضل علیه السلام در مسجد مقدس جمکران، امام زمان علیه السلام و طریقه توسل به حضرت عباس علیه السلام و ... را مطرح کرده است.

در بخش خاتمه نیز ما با دو موضوع رو به رو هستیم: دولت حضرت مهدی علیه السلام و رجعت حضرت ابوالفضل علیه السلام و توسل که نویسنده درباره موضوع اول چنین نوشته است:

«رجعت» مسأله ای است که زمان آن در ظهور امام زمان علیه السلام فرامی رسد و صاحب رجعت، حضرت ولی عصر علیه السلام است.

امام حسین علیه السلام که در شب عاشورا سخنان و مسائل اساس و بنیادی را برای اصحابش بیان می فرمودند، یکی از فرمایشات گهربار ایشان چنین است:

«... فابشروا بالجنه، فو الله انما نمکث ما شاء الله تعالی بعد ما یجری علینا، ثم یخرجنا الله و ایاکم حین یظهر قائمنا فینتقم من الظالمین، و انا و انتم نشاهدهم فی السلاسل و الاغلال و انواع العذاب و النکال...»؛

 بشارت باد شما را به بهشت، به خدا قسم که بعد از آنچه برما جاری شود، مکث خواهیم کرد آن قدر که خدای تعالی خواسته باشد، پس بیرون می آورد ما و شما را در آن هنگامی که قائم ما ظاهر شود، پس انتقام خواهد کشید از ظالمان، و ما و شما مشاهده خواهیم کرد ایشان را در غلها و زنجیرها و گرفتار به انواع عذاب و گرفتاری... .

گفتنی است، نشر مهر محبوب  کتاب کرانه کرامت: بازکاوی پیوند امام مهدی با حضرت عباس علیهما السلام، نوشته محمدرضا فوادیان را را در سال 1383 در قطع رقعی منتشر کرده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت کتاب از بازار کتاب قائمیه اینجا را و برای دانلود نسخهPDF   بر روی گزینه دانلود فایل کلیک کنند./۹۲۵/ن۶۰۱/ش

 

 

ارسال نظرات