۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۴۹۴۶۲۸
در حرم حضرت معصومه مطرح شد؛

هدایت علوی و ظهور مهدوی دو نعمت عظیم الهی

مدیر مرکز تخصصی مهدویت با بیان این‌که ماه شعبان ماه بروز الگوی مهدویت در سبک زندگی اسلامی است، گفت: هدایت نبوی و ظهور مهدوی دو نعمت عظیم الهی از منظر قرآن کریم است.
حجت الاسلام کلباسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی امروز در نشست تخصصی مهدویت که در شبستان بزرگ نجمه خاتون آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد ماه شعبان را ماه اعیاد مسلمان و ماه آمادگی حضور در مهمانی خداوند متعال توصیف کرد و اظهار داشت: در آیات قران کریم تعبیر«منت» آمده است این در حالی است که لغت«منَّ» به‌عنوان نعمت عظیم توصیف‌شده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این‌که از جهت این‌که در واژه«منَّ» معنای سنگینی گنجیده شده است هویت واژه«منت» در مبانی اخلاقی معنای عمومی گرفته است، گفت: باید توجه داشت منت اخلاقی در ادبیات معیار دین به‌عنوان یک رذیله اخلاقی شناخته‌شده است این رد حالی است که قرآن کریم در مذمت این رذیله اخلاقی چنین فرموده است«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذي‏؛ ای کسانی که ایمان آورده اید، صدقه‌های خود را با منّت آزردن باطل نکنید»

وی ادامه داد: باید توجه داشت واژه«منت» در ادبیات فصیح قرآن کریم به‌عنوان نعمت عظیم اراده شده است؛ بر این اساس قرآن کریم دو موضوع را در آیات خود به‌عنوان نعمت عظیم توصیف کرده است.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این‌که هدایت از منظر قرآن کریم نعمتی عظیم برای بشریت است، عنوان داشت: سوره مبارکه آل‌عمران در آیه 164 خود هدایت بشریت را به‌وسیله رسول اکرم(ص) چنین توصیف کرده است«لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنينَ إِذ بَعَثَ فيهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ؛ خداوند بر مؤمنان منت نهاد که نعمت بزرگی بخشید؛ هنگامی‌که در میان آن‌ها، پیامبری از خودشان برانگیخت؛ که آیات او را بر آن‌ها بخواند، و آن‌ها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد؛ هرچند پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند.»

حجت‌الاسلام کلباسی ظهور و قیام آخرین حجت الهی از منظر قرآن کریم دومین نعمت عظیم الهی است، ابراز داشت: سوره قصص آیه 4 نعمت گران هدایت و تحقق حکومت عدل الهی را چنین توصیف کرده است« وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ؛ درحالی‌که ما اراده داشتیم تا بر آن‌هایی که در آن سرزمین مستضعف شده بودند منّت نهیم و آن‌ها را پیشوایان  مردم  و وارثان  روی زمین  سازیم.»

وی افزود: ظهور امام عصر(عج) ادامه هدایت نبوی است؛ بنابراین مؤمنانی که خود را در برابر ظهور و زمینه‌های حضرت حجت(عج) مسئول می‌دانند منتظران حقیقی و بهره‌مند از این دو نعمت الهی هستند این در حالی است که در صلوات شعبانیه ماه پیامبر اکرم(ص) توصیف‌شده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این‌که ماه شعبان ماه پیامبر و ماه بروز الگوی مهدویت در سبک زندگی اسلامی است، تصریح کرد: مؤمن باید توجه داشته باشد که در ادبیات روایی در پاسخ به این سؤال که  زمان ظهور افضل است و یا زمان غیبت؛ روایت عمار صاواتی که جایگاه سندی محکمی دارد زمان غیبت افضل توصیف‌شده است.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این‌که رجعت هیچ منع عقلی ندارد، گفت: در طول تاریخ وقوع رجعت با حالاتی خاص در قرآن کریم بیان‌شده است که اصحاب کهف بارزترین مصداق این حقیقت است؛ بر این اساس رجعت نه از منظر علمی و نه از منظر عقلی هیچ مانع قابل‌اثباتی ندارد.

حجت‌الاسلام کلباسی به‌قاعده« كُنْ فَيكُونُ» در آیات قرآن کریم اشاره کرد و عنوان داشت: هیچ سند قابل‌انکاری در نقض طول عمر حضرت ولی‌عصر(عج) و قاعده رجعت که شیعه در اسناد اعتقادی خود برای آن اقامه استدلال کرده است؛ وجود ندارد.

وی در پایان با اشاره به تعداد و اوصاف یاران امام عصر(عج) اظهار داشت: در روایات 313 نفر در سنین جوانی توصیف‌شده‌اند این در حالی است که خود امام مهدی(عج) در چهره جوانی ظاهر خواهند شد./837/پ202/ی

ارسال نظرات