۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۴۹۴۴۹۰
استاد درس اخلاق حوزه مطرح کرد؛

احیای امر به معروف بهترین نوع تبعیت از امام حسین

حجت الاسلام وطن خواه با بیان این که امام حسین(ع) برای احیای امر به معروف جان خود را فدا کرد، بهترین نوع تبعیت از آن حضرت را تلاش برای احیای این فریضه الهی دانست.
 حجت الاسلام وطن خواه امر به معروف و نهی از منکر

حجت الاسلام محمدحسن وطن خواه در گفت‌‍وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سوم شعبان سالروز ولادت با سعادت سومین اختر آسمان هدایت، امام حسین(ع) اظهار داشت: بدون شک یکی از جلوه های اصلی زندگی آن حضرت که منجر به شهادت ایشان شد مسأله مهم امر به معروف و نهی از منکر است؛ معروف همان واجبات الهی و فضایل اخلاقی و منکر حرام ها و مسائلی است که فرد را از معنویات دور می کند.

استاد درس اخلاق حوزه افزود: امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر را به حد اعلای آن رساند و جلوی ظلم و جور یزید را گرفت و تا جایی پیش رفت که منجر به شهادت ایشان شد و اتفاقا این امام بزرگوار در سخنی هدف از قیام خود را اقامه امر به معروف و نهی از منکر معرفی کرده اند.

وی با بیان این که گناه و معصیت همچون چاهی است که انسان غافل را در خود فرود می برد، خاطرنشان کرد: ما باید به تبعیت از سیره سیدالشهدا(ع) علاوه بر دعوت مردم به معروف یعنی کارهای واجب و مستحب، افرادی که در منجلاب شیطان اسیر شده اند را نیز نجات دهیم، چراکه بسیاری از این افراد به دلیل جهل و نادانی در این حالت قرار گرفته اند.

حجت الاسلام وطن خواه تأکید کرد: راه و شیوه صحیح امر به معروف در مرحله نخست، شناخت محیط و شناخت معروف و منکر است، چراکه برخی افراد از روی دلسوزی می خواهند فردی را امر به معروف یا نهی از منکر کنند ولی اصلا معروف و منکر را نمی شناسند که این مسأله خود باعث مشکلات بعدی خواهد و همچنین باید شیوه صحیح این امر نیز مورد عنایت قرار بگیرد.

وی با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر باید در کمال احترام صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: بسیاری از اوقات انسان باید طوری این وظیفه دینی را انجام دهد که مایه خجالت و سرافکندگی طرف مقابل نشود و به همین جهت باید امر به معروف بیشتر به صورت خصوصی و با کلمات و جملات مناسب صورت گیرد.

استاد درس اخلاق حوزه با اشاره به عواقب ترک امر به معروف در جامعه اسلامی یادآور شد: اگر این واجب الهی در جامعه فراموش شود همان عذاب ها و مصیبت هایی که برگذشتگان نازل شد امروز نیز تکرار می شود و این را هم باید بدانیم وقتی در جامعه ای گناه و معصیت زیاد شود این مسأله دامن خوبان جامعه و خانواده آنها را هم می گیرد، همچون داعش که اگر امروز جلوی آنها در عراق و سوریه گرفته نشود فردا به کشور ما نیز خواهند رسید./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات