۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۴۹۴۴۸۷
با حضور آیت الله فاضل لنکرانی؛

جلسه هم اندیشی مسؤولان و استادان مرکز تخصصی مذاهب اسلامی برگزار شد

حجت الاسلام افضل آبادی از برگزاری جلسه هم اندیشی مسؤولان و استادان مرکز تخصصی مذاهب اسلامی با آیت الله فاضل لنکرانی خبر داد و از ارائه گزارش کار و فعالیت این مرکز و بیان نکته نظرات از سوی استادان گفت.
مرکز تخصصی مذاهب مرکز تخصصی مذاهب مرکز تخصصی مذاهب مرکز تخصصی مذاهب مرکز تخصصی مذاهب

حجت الاسلام محسن افضل آبادی مسؤول مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی در مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، از برگزاری جلسه هم اندیشی مسؤولان و استادان این مرکز با آیت الله فاضل لنکرانی خبر داد و گفت: در این جلسه گزارشی از فعالیت های این مرکز که در حال حاضر برای سومین سال متوالی فراخوان جذب داده ایم ارائه شد و در ادامه استادان به بیان نکات و نظرات خود نسبت به برنامه ها و نحوه فعالیت مرکز پرداختند.

تعمیق در تدریس و ایجاد ذهن محققانه
حجت الاسلام افضل آبادی گفت: آیت الله فاضل لنکرانی در این جلسه ضمن تقدیر از مدیریت، مسؤولان و اساتید مرکز، رمز موفقیت مراکز تخصصی را تعمیق در تدریس عنوان کرد و بیان داشت: استاد نقش بسیار مهمی در ایجاد انگیزه در طلبه دارد. که بر این اساس طلبه را رو به رشد حرکت می دهد طلبه ای که رو به رشد نیست را نباید در حوزه نگه داشت.

وی خطاب به استادان، ایجاد ذهن محققانه و عالمانه در طلاب را دغدغه ای برای استاد دانسته و اینکه فقط مطالب آماده در اختیار طلاب قرار گیرد را رد کرده و گفت: برنامه های آموزشی و پژوهشی باید با محوریت تربیت ذهن محققانه و عالمانه صورت پذیرد و مراکز تخصصی باید گسترش پیدا کند.

هدف گذاری در برنامه آموزشی و لزوم آشنایی با مبانی فکری اهل سنت
مسؤول مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب به نقل از آیت الله فاضل لنکرانی گفت: هدف گذاری جز لاینفک برنامه های آموزشی است که باید از ابتدا مشخص شود وگرنه بی فایده است. در برابر هجمه های مختلفی که از مخالفین می شود نباید منفعلانه عمل کرد بلکه ما هم باید سوالات و شبهات خودمان را در قالب کتاب و دیگر محصولات در بین جامعه انتشار دهیم.

وی در ادامه از زبان آیت الله فاضل لنکرانی گفت: باید در مجموعه حوزه علمیه طلاب با یک متن جامع اعتقادی فقهی اهل سنت آشنا شده و مبانی فکری اهل سنت را بدانند چنانچه سیره بزرگان مکتب اهل بیت(ع) اینگونه بوده آن هم طوری که عامه برای آشنا شدن با مباحث کلامی و فقهی خودشان به علمای شیعه مراجعه می کردند.

تبیین شیعه انگلیسی/انشقاق مهلک درشیعه
آیت الله فاضل لنکرانی در این جلسه ضمن اینکه خواستار برگزاری جلسات پرسش و پاسخ برای طلاب با حضور استادان شد، گفت: طبق رهنمودها و فرمایشات رهبر معظم انقلاب باید بحث شیعه انگلیسی در بین طلاب تبیین شود اما نه به صورت مصداقی گرچه مصادیقی دارد.

وی مرحوم امام خمینی و آیت الله بروجردی را از منادیان وحدت و جزء روشنفکران حوزه دانست و گفت: یکی از منصوبان دفاتر برخی مخالفان وحدت پیش بنده آمدند و چون نزدیک به آقایان بودند پرسیدم نظرشان در مورد تقیه چیست؟ گفت من خودم پرسیدم و گفته اند تقیه در زمان ما حرام است.

وی در ادامه گفت: خب این که از اجتهاد در مقابل نص هم بالاتر است زیرا روایات مختلفی از ائمه داریم «التقیة دینی و دین آبائی» و مواردی از این قبیل که از آنها برداشت می شود موضوع تقیه تا ظهور حضرت مهدی(عج) ثابت است. برفرض چنین روایاتی هم نداشتیم آیا در زمان کنونی شیعه در اقلیت هست یا خیر؟ پس چرا باید بر خلاف مشی ائمه عمل کنیم؟ 

آیت الله فاضل لنکرانی ضمن ابراز نگرانی از اینکه در شیعه انشقاق بسیار مهلکی در حال شکل گیری است، گفت: این انشقاق از وهابیت و سلفیت بسیار خطرناکتر است. جدایی دین از سیاست و عدم مداخله در امور سیاسی با این عنوان که هرظالمی و هر کافری در هرجای عالم بر ضد شیعه عملی می کند به من ربطی ندارد درست نیست. برای طلاب بیان کنید که این دو فکر در جهان تشیع وجود دارد.
حجت الاسلام افضل آبادی در ادامه نقل قول از آیت الله فاضل لنکرانی گفت: برای برخی سوال پیش می آید که مگر ما دو نوع اسلام داریم که می گویند یکی اسلام آمریکایی و دیگری اسلام ناب محمدی، در جواب باید گفت بله در صدر اسلام هم همین طور بود اسلام علی و اسلام بنی امیه یا اسلام بنی عباس و اسلام ائمه اطهار که هردو اسلام بود اما متفاوت با یکدیگر.

وی ادامه داد: اسلام آمریکایی تاکید می کند نماز بخوان روزه بگیر و به هیچ چیز دیگر کار نداشته باشد و اسلام دیگر می گوید نسبت به ظلم هایی که انجام می پذیرد دقیق باش و سکوت نکن.

پذیرش مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی
حجت الاسلام افضل آبادی با بیان اینکه مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی بعد از دوسال فعالیت موفق، هم اکنون برای پذیرش سال سوم از میان طلاب و علاقه مندان به اینگونه مباحث اقدام کرده است گفت: مركز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی در سطح سه طلبه می پذیرد که متقاضی باید دارای مدرک اتمام سطح دو و یا اشتغال به تحصیل در پایه هشتم حوزه علمیه و حداکثر سن 35 سال داشته باشد.

وی افزود: کسب امتیاز لازم در آزمون کتبی و قبولی در مصاحبه علمی و نداشتن منع قانونی برای ادامه تحصیل از نظر قانون وظیفه عمومی از دیگر شرایط ثبت نام است اما طلاب ممتاز سال تحصیلی گذشته با تأیید مرکز مدیریت حوزه علمیه و پژوهشگران حوزه مذاهب اسلامی که دارای کتاب و یا مقاله چاپ شده می باشند و مورد تأیید معاونت پژوهش مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی قرار گیرد معاف از آزمون کتبی خواهند بود.

مسؤول مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی در بیان مزایای این مرکز گفت: بهره‌مندي از اساتيد مجرب، سیستم پژوهش محوري، استفاده از كتابخانه تخصصي، چاپ و نشر آثار دانش‌پژوهان، اعطاي كمك هزينه تحصيلي مناسب و اعطای مدرک تخصصی سطح 3 از مزایای تحصیل در این مرکز است.

وی افزود: برنامه برگزاری اردوهای علمی، حمایت علمی و مالی از پایان نامه ها و مقالات علمی، و برگزاری کارگاه های مهارت افزایی علمی – پژوهشی هم داریم بنابراین علاقمندان می توانند برای ثبت نام حضوری که از 14 فروردین 96 شروع شده و تا 20 اردیبهشت 96 ادامه دارد به مرکز واقع در مشهد، خیابان آیت الله بهجت ره، بهجت 9/1، بینادل 1 مراجعه کنند و یا از طریق سایت www.mmazaheb.ir  و یا markazfeqhi.com اقدام کنند./202/933/ب1

ارسال نظرات