۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۴۹۴۱۳۲
قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در گفت‌وگو با رسا:

مراکز فقهی در تربیت بازوهای پژوهش و استادی در حوزه نقش مهمی دارند

حجت الاسلام والمسلمین غفوری نقش مراکز فقهی را در تربیت بازوهای پژوهش و استادی در حوزه بسیار مهم توصیف و بر تقویت این مراکز تأکید کرد.
حجت الاسلام غفوری

حجت الاسلام والمسلمین غفوری قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در حاشیه برگزاری آزمون مشترک جمعی از مدارس و مراکز فقهی حوزه علمیه قم که با حضور جمعی از اساتید و مسؤولان حوزه در دبیرستان ماندگار امام صادق(ع) قم برگزار شد در گفت‌وگو با خبرنگار رسا، اظهار داشت: مهم ترین فعالیتی که مراکز فقهی انجام می دهند این است که افراد مستعد و ممتاز حوزه را در جمع های محدود و در یک فضای تعریف شده منظم و منضبط گرد هم می آورد و در یک فضای پویا زمینه فراگیری فقه را آماده می کند.

وی با بیان این که در این مراکز شاگردان هم همچون اساتید با همان توان و حساسیت درگیر مباحث می شوند، ادامه داد: اولین خدمت این مراکز فراهم آوردن فرصت برای درس و بحث عمیق فقه و اصول و دروس متداول حوزه است و البته هدایت تحصیلی از سوی این مراکز راهگشا و کمک کننده خوبی برای طلاب و مشاور خوبی برای محصلان به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلمین غفوری تأکید کرد: طلاب در این مراکز با یک برنامه مقبول توسط اساتید حوزه مشغول تحصیل می شوند و نظارت بر تحصیل و نظارت بر مجموعه برنامه های طلاب در این مراکز از جمله شاخصه های مهم است و آنچه از قدیم رایج بوده که تعدادی از شاگردان با یک استاد مرتبط می شدند و استاد آنها را تحت تربیت و تعلیم خودش قرار می داد در این مراکز صورت می گیرد و این اشراف دلسوزانه اساتید بر طلاب که در فضای حوزه آزاد کمرنگ شده در این مدارس به خوبی صورت می گیرد.

وی با بیان این که مدارس و مراکز فقهی کم و بیش حمایت هایی هم از طلاب انجام می دهند، اضافه کرد: همین مسأله زمینه خوبی است تا طلاب در دوره سطوح عالی با خیالی آسوده تر و با دغدغه کمتری تحصیل کنند و همین جمع شدن طلاب در کنار هم زمینه را برای هم فکری و مباحثه فراهم می کند.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه ثمره مراکز فقهی را اساتید و بزرگان آینده حوزه دانست و تصریح کرد: این مراکز یک استوانه های علمی را برای آینده شکل خواهد داد و جمع غالب طلاب ورودی به مراکز فقهی به دلیل نبوغ و استعدادی که دارند و همچنین بهره گیری از اساتید ممتاز در کنار نظم و و برنامه ریزی در آینده استوانه های تحقیق و استادی حوزه را شکل می دهد.

وی ادامه داد: این یک سرمایه گذاری انسانی برای آینده است که حوزه ابتدا رده استادی خودش را برای آینده تأمین کنند و در نهایت افرادی مبلغ و محقق در نقش تبلیغ دین در عرصه بین الملل و داخل عهده دار نشر معارف دین خواهند شد، همانند کشاورزی که پس از برداشت محصول اول سهمی را برای بذر سال آینده کنار می گذارد، بخشی هم برای خوراک برمی دارد و بقیه را می  فروشد.

حجت الاسلام والمسلمین غفوری خاطرنشان کرد: حوزه ابتدا باید نسل مربی آینده خودش را تأمین کند و بعد در صدد رفع نیازهای جامعه دینی و اسلامی برآید و در نهایت در جهت نشرو گسترش معارف حق اهل بیت(ع) در عرصه های داخلی و بین الملل مبلغان مبرزی را تأمین کند، البته باید حوزه در سطوح عالی همان حوزه آزاد با همان هویت گذشته حفظ شود ولی اگر این حوزه باید در غالب هدایت تحصیلی در مجموعه های کوچکتر به کار خود ادامه دهد بی شک ثمرات و نتایج زیادی را به همراه خواهد داشت./۱۳۳۰/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات